? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Gambia, The (2011)

Status: Free

Legal Environment: 26
Political Environment: 35
Economic Environment: 20
Total Score: 81

The climate of press freedom and freedom of expression in
2010 remained largely unchanged in The Gambia from the
previous year. The press continued to operate in an
atmosphere of fear from legal and extralegal pressure, while
the government ignored calls for accountability in past
unresolved cases of abuse against journalists.

Although Article 34 of the constitution provides for freedom
of the press and of expression, the government does not
respect these rights in practice. Constitutional protections
are undermined by other legislation, primarily the 2004
Newspaper Amendment Act, which requires newspapers to
reregister and imposes excessive bonds on media
institutions, as well as a 2004 criminal law that mandates
stiff penalties and harsh punishments for publication of false
information, including sedition and libel. These provisions
have given the authorities great power to silence dissent.
Although a 2005 press law guarantees the right of citizens to
obtain information and prohibits censorship, there are broad
restrictions on any content that is “contrary to the principles
of Islam or offensive to other religions and sects.”
Consequently, media outlets are sometimes fined and
journalists are occasionally arrested for broadcasting “un-
Islamic material,” resulting in self-censorship among media
outlets.

Efforts to hold the government accountable for mistreating
journalists in past years continued to bear little fruit. In
December 2010, in a case brought in 2008 by the Ghana-
based Media Foundation of West Africa, the Economic
Community of West African States (ECOWAS) Court of
Justice ordered the Gambian government to pay $200,000
compensation to exiled Gambian journalist Musa Saidykhan,
who had been detained and tortured for three weeks by
state security agents in 2006. At the time of his arrest,
Saidykhan was the editor in chief of the now banned private
weekly The Independent. On his release, he fled to the
United States. In 2008, the ECOWAS court ordered the
Gambian government to release and compensate “Chief”
Ebrimah Manneh, who was detained in 2006 by state
security agents and has been missing since then. The
Gambian government rejected that decision in April 2009,
with the Gambian attorney general and justice minister
formally declaring that Manneh was not in government
custody. Manneh’s arrest and disappearance came after he
published a report critical of President Yahya Jammeh in the
independent Daily Observer concerning the government’s
inaction in investigating the 2004 assassination of journalist
and press freedom activist Deyda Hydara. Investigations into
the Hydara case have stalled since early 2005 following a
leaked “confidential intelligence report” that smeared
Hydara.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8041& year ...

Page 1 of 2

9/14/2011



Other arrests and harassment of journalists continue to
occur, although no physical attacks were reported in 2010.
In March, the military detained two journalists for about two
hours after they took pictures of a beach without
authorization. In August, two journalists from The Point
newspaper were summoned to appear in court after
publishing an article that quoted a defense lawyer saying in
court that his client had been tortured. The presiding judge
disputed that the lawyer had made that claim in court, but
when the lawyer expressed support for the journalists, they
were immediately released. In June, Abdoulie John, a
correspondent with the Associated Press and an editor at the
online news outlet Jollof News, reported receiving several
threatening late-night phone calls he believed to be from
Gambian security forces. Due to similar threats and attacks,
a number of Gambian journalists have fled into exile over
the last two years. Yusupha Cham, a former reporter for The
Point now living in the United Kingdom, received two
threatening emails purporting to be from the feared National
Intelligence Agency shortly after he began contributing
articles to Gambian news websites. Journalists from news
outlets perceived to be critical of the government are
routinely denied access to public information and are
excluded from covering official events. Self-censorship is
widespread.

The government owns the Gambia Daily newspaper, a
national radio station, and the only national television
station. Political news coverage at these outlets generally
toes the official line. There are eight private newspapers and
nine private radio stations. Private media outlets are subject
to official pressure, and many have also toned down
coverage of the opposition. Most businesses avoid
advertising with private media outlets for fear of government
reprisals. A premium television network operates as a
locally-based satellite station. Foreign news was rebroadcast
on several local radio stations. The government did not
interfere with access to foreign cable or satellite television
news broadcasts, which were generally available to most
citizens.

About 9 percent of the population has access to the internet.
Two U.S.-based online news sites, Freedom Newspaper and
The Gambia Echo, have periodically been blocked by the
authorities. In August 2010 an ally of President Jammeh filed
a defamation suit against Freedom Newspaper over several
false stories published in 2009 that were later retracted.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8041& year ...

Page 2 of 2

9/14/2011



