
Print

Freedom Of The Press - Georgia (2011)

Status: Partly Free
Legal Environment: 14
Political Environment: 22
Economic Environment: 19
Total Score: 55

The constitution protects media freedom, and Georgia has
some of the most progressive legislation in the region.
However, there are concerns that the government has
sought to control the independent and opposition media,
particularly broadcast outlets. That said, there were far
fewer reports of direct government intervention in 2010 than
in previous years.

Article 19 of the 1995 constitution as well as the Law on
Freedom of Speech and Expression explicitly protect
freedoms of speech and expression, and also contain
provisions for protection against censorship. The government
decriminalized libel in 2004 in an effort to bring Georgian
media law in line with European standards. Fewer legal cases
were brought against journalists in 2010 than in previous
years. However, legislation is at times slowly implemented,
and enforcement is often determined by political concerns.
Although Georgia adopted freedom of information legislation
several years ago, local media report that government
officials, particularly local authorities, work to limit or delay
media access to information.

The Georgian National Communications Commission (GNCC),
which regulates and licenses the country’s
telecommunications and broadcast media, has been criticized
for a lack of independence. Progovernment outlets have at
times been allowed to operate without licenses, while
enforcement is often rigorous for opposition outlets.
Although the GNCC renewed Maestro TV’s general satellite
broadcast license in 2009 after repeated delays, since May
2008 the GNCC has not issued any new terrestrial broadcast
licenses, ostensibly because of an ongoing study of the
existing media landscape. The director of the GNCC is the
former director and shareholder of one of the main
progovernment television channels, Rustavi-2.

The political situation in Georgia remains highly polarized,
but tension between the ruling party led by President Mikheil
Saakashvili and the opposition was significantly lower in
2010—and political stability higher—than in the previous
three years. Similarly, the state’s influence over the
broadcast media was not as big of a concern in 2010 as in
previous years, although it is likely to be a critical issue in
future election periods. The members of the board of the
state-run outlet Georgia Public Broadcaster (GPB), which
operates television and radio stations, are approved by the
president, and its main television channel, 1TV, is perceived
as politicized and partisan. In 2009, the number of board
members was increased to 15 after a campaign by
opposition and civil society groups. The broadcaster rolled
out a new channel in February 2010 devoted to politics,
including live coverage of parliament and opportunities for a
wide range of parties to air their viewpoints, and coverage of

Page 1 of 3

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8042...



the May local elections was judged by independent
researchers as significantly fairer than past coverage.
However, the GPB retains a significant advantage over other
media in that it is funded by state subsidies as well as
commercial advertisements.

Instances of physical harassment and intimidation of
journalists and media outlets occur occasionally. The
independent outlet Trialeti TV, which is often critical of the
government, reported several incidents of harassment
throughout the year. A journalist and cameraman from the
station were physically assaulted while covering the midnight
removal of a Stalin statue in Gori. The station’s owner
reported being harassed by police and claimed that the
arrest of his brother, a director at Trialeti, was politically
motivated. Concerns about state harassment prompted a
visit by the U.S. Ambassador to Trialeti’s headquarters in
December. Separately, investigative journalist Vakhtang
Komakhidze reported receiving death threats from Georgian
authorities in February 2010. Komakhidze was reporting on
the separatist region of South Ossetia and producing a
documentary about the 2008 conflict between Georgia and
Russia.

A large number of private print outlets operate in the
country and typically enjoy editorial independence, but have
very limited circulation. Broadcast media tend to support
either the government or the opposition. The two privately
owned television broadcasters with nationwide coverage,
Rustavi-2 and Imedi TV, are subject to government editorial
control through opaque ownership deals, managerial
appointments, and pressure, while opposition stations such
as Kavkasia TV and Maestro TV do not have national reach.
Several programs on Rustavi-2, for instance, are officially
sponsored by government ministries. Local media
organizations report that one of their biggest challenges is
the lack of transparency in media ownership and property
rights, especially for television stations. Of particular concern
is the lack of financial transparency related to licensing and
the transfer of public funds to the media. The media,
particularly broadcasters, do not have a high degree of
financial independence; nationwide television stations are
owned and subsidized by large businesses, which typically
have close links to the state. As a result, these stations face
indirect government control. The media market in Georgia is
not competitive and highly monopolized, as is the advertising
market with state and public broadcasters receiving a
significantly larger portion of overall advertising than
independent broadcasters. Several television stations have
faced serious financial difficulties in the past year. Maestro
TV was forced off the air twice after running out of money.
Print media in Georgia are also challenged by a lack of
advertising income and financial resources—problems that
particularly affect their distribution capacity.

Approximately 27 percent of Georgians accessed the internet
in 2010.The internet is not subject to government regulation.
However, few newspapers have regularly updated websites,
and many journalists lack knowledge about internet
technology and web tools. Despite this, blogs and social
networking sites such as Facebook and Twitter are playing a
growing role in spreading news and information.

The separatist regions of Abkhazia and South Ossetia are
effectively under Russian control. Russia recognizes the two

Page 2 of 3

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8042...



regions as independent states, and although the terms of the
2008 ceasefire stipulate that Russian troops are to pull out of
the regions, this has yet to take place. International
monitors are only present on the Georgian side of the buffer
zone between Georgia proper and the separatist regions.
There is little media presence in the scarcely populated
region of South Ossetia. Local authorities operate a
television stations, although most programming is
rebroadcast from Russia. There is almost no independent
press. In Abkhazia, a more ethnically mixed region, the
media environment is more diverse. The local population has
access to Russian TV and Abkhaz TV; Georgian TV is only
available via satellite. Abkhazia’s residents have access to
Georgian and Turkish radio, and several private print media
outlets exist. Overall, media ownership and coverage is
dominated by local authorities. At the year’s end, the
Georgian government was preparing to re-launch a state-
funded Russian-language TV service in an effort to reach out
to the Russian-speaking populations in the separatist
regions. The channel is called PIK—an acronym for First
Information Caucasus in Russian—and is run by former
British Broadcasting Corporation and France 24 journalist
Robert Parsons. A previous incarnation run by GPB was on
the air from 2009 to 2010.

[The scores for Georgia do not reflect conditions for the
media in South Ossetia and Abkhazia, although these
separatist regions are covered in the narrative report.]

Page 3 of 3

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8042...


