? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Guyana (2011)

Status: Free

Legal Environment: 7
Political Environment: 13
Economic Environment: 10
Total Score: 30

The constitution provides for freedom of speech and of the
press, and media are generally allowed to operate without
interference. However, neither long-promised legislation to
facilitate the distribution of private radio licenses nor a
freedom of information bill have been introduced. Opposition
parties charge that the repeated deferral of these pieces of
legislation reflects the government’s unwillingness to open
up the media to wider ownership or allow greater diversity of
viewpoints. The ruling People’s Progressive Party has
responded that it is determined to bring in the legislation,
and that delays were due to a long drafting process. The so-
called Broadcasting Bill is seen as key to the issuance of
additional television and radio licenses, thereby breaking the
existing state monopoly on radio. Journalists complain about
difficulties in accessing official information. The proposed
Freedom of Information Act is expected to make it a crime
for the government to withhold information about state
contracts and similar matters, but it had not been formally
introduced by year’s end. There is no criminal defamation in
Guyana, but public officials utilize civil libel suits to stifle
criticism. In July 2010, President Bharrat Jagdeo sued
journalist Frederick Kissoon, as well as the editor in chief and
publishers of Kaieteur News, for libel related to an article
criticizing him, and successfully obtained an injunction
against the newspaper from printing similar content. The
libel case was pending at the year’s end.

Although the government employs various tactics such as
libel suits and advertising boycotts to stifle criticism, there
are still robust critical voices within the media. Nevertheless,
due to the president’'s sensitivity to criticism, some
journalists have experienced difficulty in obtaining access to
government events and press conferences. There are
occasional cases of attacks and harassments against
journalists and media outlets, but none were reported in
2010.

The government owns and controls the country’s only two
radio stations, run by the National Communications Network,
under whose operation the government-run television station
also falls. There are also 23 television stations, most of
which are in private hands. Including the government-owned
daily, the Chronicle, Guyana has seven national newspapers
and six other periodicals, all of which are allowed to operate
freely. The distribution of state advertising has for some time
been a source of major controversy. Beginning in late 2006,
the Government Information Agency suddenly withdrew
state advertisements from the Stabroek News, and kept the
ban in place until April 2008, when it resumed advertising
without explanation. However, the majority of paid
advertising appears in progovernment newspapers, including
the newly-launched Guyana Times, which is owned by a
friend of President Jagdeo. The Kaieteur News, which is

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfsinc country detail.cfm?country=8050...

Page 1 of 2

9/23/2011



Page 2 of 2

regarded as favoring the opposition, has since opted to place
government advertisements free of cost, and it is believed
that this loss of revenue accounts for the December 2010
decision to charge for access to the paper’s website. Use of
the internet is wunrestricced by the government, and
approximately 30 percent of the population accessed this
medium in 2010.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8050... 9/23/2011



