
Print

Freedom Of The Press - Iran (2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 30
Political Environment: 37
Economic Environment: 24
Total Score: 91

The crackdown against the press in the aftermath of the
2009 presidential election continued into 2010 as journalists
were arrested, imprisoned, threatened, and abused. Waves
of censorship led to an increasing number of closed outlets
and revoked licenses. The government arrested or
interrogated journalists en masse ahead of planned
opposition protests; in all, more than 100 journalists have
been detained since the protests began in June 2009. Tactics
of intimidation and harassment, unfair trials, and the lack of
financial means to establish free and fair media outlets
continued to severely hinder the media landscape in Iran.
Moreover, the increased targeting of online media
throughout 2010 exacerbated the restrictive environment in
which journalists and bloggers operate.

Constitutional provisions and laws restrict what can be
covered in the press and fail to provide protections for the
media. In addition, the government regularly invokes
vaguely worded legislation to criminalize dissenting opinions.
The Press Law forbids the publication of ideas that are
contrary to Islamic principles or detrimental to public rights.
Article 500 of the penal code states that anyone who
undertakes any form of propaganda against the state will be
sentenced to between three months and one year in prison,
but the code leaves “propaganda” undefined. Under Article
513, offenses deemed to be an “insult to religion” can be
punished by death, or prison terms of one to five years for
lesser offenses, with “insult” similarly undefined. In 2010,
the government broadened the definition of the crime of
moharebeh, or “enmity against God,” in order to convict
activists and journalists. Other articles provide sentences of
up to two years in prison, up to 74 lashes, or a fine for those
convicted of intentionally creating “anxiety and unease in the
public’s mind,” spreading “false rumors,” writing about “acts
that are not true,” and criticizing state officials, though many
prison sentences have been arbitrarily harsh, ranging from 6
to more than 10 years.

Iran’s judiciary frequently denies accused journalists due
process by referring their cases to the Islamic Revolutionary
Court (IRC), an emergency venue intended for those
suspected of seeking to overthrow the regime. Cases against
journalists before the IRC have featured closed-door
hearings, denial of access to an attorney, and denial of a fair
jury to defendants. In July 2010, Ayatollah Mohammad
Emami Kashani, a member of the Assembly of Experts,
forbade lawyers from defending political suspects, putting
pressure on lawyers not to assist arrested journalists. In
addition to intimidation, lawyers in such cases are often
disqualified or kept uninformed of proceedings.

Amid strict censorship rules, officials continued to shut down
newspapers and publications, especially if they covered the

Page 1 of 4

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8057...



opposition, women’s rights, ethnic issues, or any topic the
government deemed unacceptable. In March 2010, the
government shut down the publications Etemad and
Irandokht, both linked to opposition leader Mehdi Karrubi,
and blocked former president Mohammad Khatami’s website
in October. The reformist weekly Chelcheragh, which covered
culture, art, satire, and cartoons, was shuttered in
November. The government arrested three editorial staff
members of Shargh newspaper, along with the paper’s
financer, without charges, and proceeded to close the outlet
in December 2010. The authorities reinforced such actions
with statements to the effect that publications carrying news
about the opposition or failing to support the regime would
be considered illegal. In order to remain in business, many
outlets and journalists practice self-censorship and abide by
official restrictions. In addition to print media, the
government has targeted journalists’ associations and civil
society organizations that support freedom of expression.
The authorities also use official or loyalist media outlets to
propagate false claims about activists. Fars News Agency, for
example, often published fabricated confessions or
resignations during 2010. Meanwhile, the official Islamic
Republic News Agency (IRNA) continued to monitor articles
produced by the network prior to publication to ensure that
they did not violate its rules or contain prohibited
information.

Iran remains among the worst countries in the world with
respect to the imprisonment of journalists. Waves of arrests
occurred around the dates of planned opposition protests in
2010. At the beginning of February, for example, 60
journalists and internet activists were detained. At year’s
end, 34 journalists were imprisoned and 31 were on short-
term releases, though sometimes with six-figure bonds and
instructions to remain silent.Numerous accounts of abuse in
custody have been recorded, and many prisoners were
tortured to extract confessions. The crackdown has prompted
an exodus of journalists from Iran. According to a June 2010
report by the Committee to Protect Journalists, of the 85
journalists who had fled from their home countries in the
past year, 29 were from Iran. The government responded to
the phenomenon by announcing a special court to try
Iranians living abroad.

In addition to arresting large numbers of journalists, the
government continued to impose excessive sentences during
the year, including lengthy prison terms and professional
bans. For example, Jila Baniyaghoob, a women’s rights
activist and journalist, was sentenced to a 30-year ban from
media activities. The IRC handed a six-year prison sentence
and a five-year ban on press activities to Badressadat Mofidi,
a journalist and secretary general of the Iranian Journalists’
Association, without any legal basis. Though her prison term
was later lifted, the professional ban remained in place.
Canadian-Iranian blogger Hossein Derakhshan was forced to
confess to conspiring with foreign intelligence services, and
despite retracting his confession in front of a judge, he was
sentenced to more than 19 years in prison.

International media are unable to operate freely, have been
accused by the authorities of fomenting the unrest
surrounding the presidential election, and are often punished
for airing criticism of the government. In November 2010,
Iranian authorities charged two reporters from Bild am
Sonntag, a German tabloid, with espionage for their stories

Page 2 of 4

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8057...



on a woman who had been convicted of adultery and
sentenced to death by stoning. The government requires
foreign correspondents to provide detailed itineraries and
proposed stories before visas are granted, and visas are
regularly denied to foreign reporters who have previously
been critical of the regime.

Because of the limited distribution of print media outside
large cities, radio and television serve as the principal
sources of news for many citizens, with more than 80
percent of residents receiving their news from television.
Article 175 of the constitution forbids private broadcasting;
the government maintains a monopoly on all domestic
broadcast media and presents only the official political and
religious viewpoints. The newspapers with the widest
circulation and influence report from a conservative editorial
position or are directly operated by the government. A state-
run English-language satellite station, Press TV,was launched
in 2007. Leaders of the powerful Islamic Revolutionary
Guard Corps (IRGC) have also announced their intent to
launch a trilingual (Persian, Arabic, and English) news
agency modeled on the British Broadcasting Corporation
(BBC) or the Associated Press. The IRGC already largely
controls the semiofficial Fars News Agency. An increasing
number of people own satellite dishes and access
international news sources, though this is technically
forbidden and confiscation of satellite dishes is known to
occur. The IRGC reportedly has a budget of $10 million
dedicated to establishing jamming stations in Tehran and
other cities. Foreign-based satellite radio stations such as
Radio Farda and the Dutch-funded Radio Zamaneh provide
news and information to a large part of the population.

Approximately 13 percent of the population regularly
accesses the internet. However, the regime imposes
systematic controls on the internet and other digital
technologies. According to the OpenNet Initiative, the
Iranian government has become one of the most
sophisticated and pervasive filterers of online content in the
world. It now has the technological capability to produce its
own monitoring and filtering software. According to a
parliamentary commission investigating Iran’s privatization
process, a private corporation linked to the IRGC bought 51
percent of the Telecommunications Company of Iran in
October 2009 with little outside competition. The
government retains direct ownership of the remaining
portion. The transaction gave the IRGC control over Iran’s
telephone systems—both the fixed-line network and the two
mobile-phone companies—and internet-service providers
(ISPs). The government is also taking steps to restrict access
to the internet: connection speeds have been slower, and
authorities cut off service during critical moments in 2010,
such as the anniversary of the 1979 revolution in February.
In addition, the government carefully monitors social-media
websites such as YouTube and Twitter, and now regularly
restricts access to the social-networking site Facebook before
any protest.

Blogs and online news websites—particularly those in the
Persian language—were increasingly targeted for censorship
during the year; authorities in 2009 had amended the 2000
Press Law to include online outlets. Blogging platforms such
as Blogger and Persianblog were often blocked. Censors
continued to regulate online publications, such as Zanestan,
that deal with women’s rights issues, and filter Iranian news

Page 3 of 4

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8057...



sites including Emrouz, Ruydad, and Rooz Online.
Meanwhile, independent or antigovernment bloggers were
subject to harassment. In February 2010, blogger
Mohammad Esmaeelzadeh was sentenced to 91 days in
prison for publishing insulting comments about the country’s
supreme leader. Hamed Saber was detained in June for
publishing photographs of Tehran protests online. Another
blogger, student Navid Mohebbi, was arrested in September
for a variety of alleged crimes, including acting against
national security. Although subject to a more aggressive
range of threats and restrictions in 2010, the internet still
provided a key platform for informing the Iranian public, and
online media remained a source of diverse news coverage
and analysis. In an acknowledgment of its inability to
completely silence online dissent, the regime has stepped up
its efforts to hack sites—including those based abroad—that
it cannot disable by other means, and to foster the large-
scale creation of progovernment blogs, commentary, and
news content.

Page 4 of 4

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8057...


