
Print

Freedom Of The Press - Jordan (2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 20
Political Environment: 24
Economic Environment: 19
Total Score: 63

Jordan made small strides toward greater media freedom in
2010, but concerns remained over a court decision to ban
coverage of a corruption trial, the continued prosecution of a
former parliamentary candidate, and government employees’
lack of access to certain websites. After months of lobbying
against a restrictive cybercrime law, Jordan’s media
celebrated a partial victory in late August, when the
government dropped clauses from the law that would have
allowed warrantless police searches at online media outlets,
among other restrictions. Also in 2010, the country’s fifth
private radio station aimed at local audiences was launched,
and the stations worked together toward establishing an
independent federation of community radio broadcasters.

The constitution guarantees freedoms of expression and
speech to the extent that they do not violate the law, but
press laws include vague clauses and other restrictions that
curb media freedom in practice and allow journalists to be
tried under the country’s penal code, rather than its civil
code. Jordan’s State Security Courts (SSCs) try journalists
for violations involving speech and association, and the Press
and Publications Law allows for fines of almost $40,000 for
speech that denigrates the government or religion.
Journalists must belong to the Jordan Press Association to
work legally, and those who are critical of the government
have sometimes been excluded; in addition, the association
does not include journalists who work for internet-based
news outlets, which leaves them with limited legal
protections. In 2007, the parliament passed the Right of
Access to Information Law, which was supposed to improve
freedom of information in the country. However, according to
the Amman–based Center for Defending Freedom of
Journalists, implementation of the law suffers from arbitrary
classification and distribution of information by the different
ministries and state institutions. Journalists complained that
while the outlets for news have increased, they are often
blocked from obtaining information on government policies
and officials.

Jordan’s SSCs continued to jail and prosecute journalists in
2010. In February, a court jailed a columnist for criticizing
cooperation between Jordanian and U.S. intelligence
agencies during a television appearance. The journalist was
charged with actions that could damage relations with a
foreign country and encouraging the government’s
overthrow, among other offenses. In March, an SSC banned
reporters from covering a bribery case against a petroleum
company and several nationally prominent figures, including
a former finance minister, on the grounds that the details of
the case involved Jordan’s “economic security.” In May, the
presenter of the radio program Awlad al-Balad was arrested
after allegedly insulting the minister of agriculture and
joining an “unlawful mob” while participating in a peaceful

Page 1 of 3

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8064...



sit-in with a group of workers. In July, the military
prosecutor detained a student for writing a poem that
allegedly insulted King Abdullah II. The prosecutor relied on
several articles in the penal code that criminalize speech,
including speech found to stir up national strife. In
November, a parliamentary candidate who lost his election
bid was jailed for causing “sectarian strife” by publishing
campaign materials that decried Jordan’s lack of social
mobility. Also in November, an appeals court upheld a two-
year prison sentence imposed by an SSC on a student found
guilty of insulting the king in an electronic message.

Print media are required to obtain a license in order to
operate. Jordan’s 2003 Audio Visual Law ended the
government monopoly on broadcasting, and in 2010 the
government allowed the country’s fifth privately owned radio
station to open, up from just one such station in 2006. The
newest station is a student-run outlet in Karak province that
has reported on local elections. The other privately owned
radio stations include one focused on women in elections and
two that feature talk shows and debates. The new station
signaled a step toward greater media diversity, but more
than a dozen applications to launch other private radio
outlets were rejected in 2009. ATV, Jordan’s first privately
owned television station, has yet to begin broadcasting.

Editorial restrictions, whether official or unofficial, continue
to prevent journalists from freely reporting or expressing
viewpoints, and the government retains an additional
measure of control through its appointments of the editors at
some news outlets. In practice, the government tolerates a
certain measure of criticism of officials and policies, and
allows some room for Islamist movements to express their
ideas, but criticism of the royal family is difficult. Moreover,
the line between permissible and impermissible coverage is
unclear, leading nearly all journalists to self-censor as a
precaution. Intelligence agencies watch journalists closely,
and the government gave free rein to intelligence officials,
police, and prosecutors to clamp down on undesirable
speech in 2010. Physical harassment of journalists occurs
occasionally, but no cases were reported during the year.

While some print media in Jordan are independent, the
government has a majority stake in one of the major daily
newspapers and a minority stake in another, enhancing state
influence in the press. Television remains under state
control, although there have been some openings in the
radio sector in the past several years. Access to satellite
television and other international media is generally not
restricted. In early 2010, Jordan’s prime minister announced
the removal of a 1 percent “culture tax” on advertising
revenues, easing the financial burden of operating a
publication. However, journalists continued to complain that
the government often tries to shape the content of news
coverage by pressuring advertisers.

The government supports access to the internet, and
internet usage has increased, reaching 38 percent of the
population in 2010; two-thirds of the users were males
under the age of 30. Government employees were still
restricted in 2010 from accessing many websites while at
work. Most of the blocked sites were independent news
portals that covered issues the state-owned media typically
omitted, including sensitive political subjects such as the
rights of day laborers. About 600 websites reportedly remain

Page 2 of 3

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8064...



blocked. In 2010, the government sought to expand
restrictive press laws to include online publications, a move
that met with strong disapproval from journalists and media
freedom organizations. Ministers voted to approve the 2010
Information Systems Cyber Crimes Law in early August, but
under domestic and external pressure, the government later
that month agreed to remove vaguely worded provisions
prohibiting the electronic dissemination of information “that
involves defamation or contempt or slander,” or that affects
“national security or foreign relations of the Kingdom, as well
as public safety or the national economy.” The latter article
was revised to ban only information concerning those issues
that were not already available to the public. In another
amendment to the initial version, the government removed a
provision allowing warrantless searches of the offices of
online news outlets, instead requiring that police obtain a
warrant from a court or prosecutor and provide evidence of a
crime.

Page 3 of 3

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8064...


