? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Kazakhstan (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 28
Political Environment: 29
Economic Environment: 23
Total Score: 80

Kazakh media remain subject to legal restrictions, prohibitive
libel and defamation judgments, self-censorship,
harassment, and pressures from partisan owners and
politicians. When Kazakhstan took the chair of the
Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE)
in 2010, the government pledged to improve human rights
practices and increase media freedom. The level of press
freedom nevertheless declined during the vyear, as a
restrictive internet law passed in 2009 was used to
intimidate bloggers and block websites, two independent
newspapers were closed, and a journalist remained in jail.

The constitution guarantees freedom of the press but also
provides special protection for the president. At least 44 libel
suits were launched in the first six months of 2010, about
half of them by government officials, according to a local
press freedom group. Libel remains a criminal offense
despite pledges by authorities during the year to work
toward decriminalization, and there are higher penalties for
defaming the president, members of Parliament, and other
state officials.President Nursultan Nazarbayev in 2010 signed
a law stipulating punishments for violations of privacy, but at
year’s end it did not appear to have been used against
investigative journalists. A controversial new Code of
Administrative Offenses that included harsh penalties for
violating media regulations was proposed in Parliament and
later withdrawn, although reportedly not because of criticism
from human rights groups. Officials said the bill would be
reintroduced after revisions were made. Kazakhstan is one of
the few OSCE member states without a freedom of
information law. Such a measure was proposed in 2010 by a
group of lawmakers and legal experts, and it received the
endorsement of the London-based freedom of expression
group Article 19.

Journalists and media outlets that were willing to criticize the
government continued to face harassment and obstacles to
reporting in 2010, including intimidation and physical
attacks. In March, a correspondent for an Almaty-based
independent weekly was attacked near his home and left
with a broken nose, a concussion, and other head injuries.
The three attackers told the correspondent, “greetings from
Zhanaozen,” a southwestern city where he had been
covering a large strike by workers for the national oil
producer. The correspondent did not file a complaint because
he did not trust the authorities to conduct an investigation,
according to local media watchdog Adil Soz. In January
2009, Ramazan Yesergepov, editor of the independent
newspaper Alma-Ata Info, was seized from a hospital where
he was being treated for hypertension; after eight months of
detention, he was sentenced to three years in prison and an
additional two years of suspension from journalism. Despite
repeated international appeals during Kazakhstan’s year of

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfsinc country detail.cfm?country=8065...

Page 1 of 2

9/23/2011



OSCE chairmanship, he remained in prison. He was accused
of revealing classified information after his paper published
internal memorandums from the National Security
Committee (NSC) as part of an investigative report on the
NSC's alleged pressure on a local prosecutor in a tax evasion
case.

Major broadcast media are owned either by the state or by
members or associates of the president's family.
Government oversight extends to most of the country’s
broadcast transmission facilities, and it is assumed that the
majority of national television broadcasters are at least
partly owned by the government. Kazakh law limits the
rebroadcast of foreign-produced programming to 20 percent
of a station’s total airtime, overburdening smaller stations
that are unable to develop their own programs. There are
well over a thousand daily and weekly newspapers in
Kazakhstan. As with the broadcast media, many of them are
either government run or controlled by groups or individuals
associated with the president, and do not carry critical
content. The government controls all of the country’s
printing presses, and with advertising revenue in short
supply, private print media are often forced to rely on state
subsidies.Respublika, an opposition newspaper with a long
history of conflict with the authorities, was forced to publish
issues on a photocopier during 2010, as government-
controlled printing presses and distribution outlets refused to
cooperate with the paper.

Even as officials adopted social media for their own use,
promoting state programs and confronting local authorities
with incompetence, the state has increasingly contested
internet freedom and online alternatives to state-owned
news outlets. The internet was accessed by 34 percent of the
population in 2010. A 2009 law classified websites as mass
media outlets, giving the authorities greater latitude to shut
them down under vaguely worded extremism statutes or in
the interests of state security. On March 1, 2010, a
government official stated that a computer emergency
response team had been established and was developing “a
blacklist of destructive websites.” The country’s two largest
internet-service providers, KazakhTelecom and NurSat, were
reported to have repeatedly blocked access to the
LiveJournal blogging platform. Opposition sites like Zona.kz
and the sites of opposition newspapers like Respublika were
frequently blocked or subjected to distributed denial-of-
service attacks. Respublika’s website remained inaccessible
for much of the year and was forced to move to various
mirror sites and the social-networking site Facebook, losing
readership in the process.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfsinc country detail.cfm?country=8065...

Page 2 of 2

9/23/2011



