
Print

Freedom Of The Press - Kuwait (2011)

Status: Partly Free
Legal Environment: 19
Political Environment: 22
Economic Environment: 16
Total Score: 57

Kuwait’s media environment, long considered one of the
most open in the Middle East, regressed in 2010 amid
increasing self-censorship, intimidation, and government
pressure. Freedoms of speech and the press are protected
under Articles 36 and 37 of the constitution, but only “in
accordance with the conditions and in the circumstances
defined by law.” The Press and Publications Law, revised in
2006, extends some important protections to the media, but
it prohibits the publication of material that insults God, the
prophets, or Islam. It also forbids criticism of the emir, the
disclosure of secret or private information, and calling for the
overthrow of the regime. Over 600 alleged violations of the
law were reported in 2010, a dramatic increase from 2009.
Further amendments were proposed by the Ministry of
Information (MOI) in January 2010 after a local television
station aired a story that was offensive to tribal families. The
amendments, which had not been adopted at year’s end,
would increase penalties for slander and libel and criminalize
speech that “threatened national unity.”

Any citizen may press criminal charges against an author
who they believe has violated the press law. Penalties for
criticizing Islam were increased under the 2006
amendments, and can include prison sentences of up to one
year and fines of up to 20,000 dinars ($72,000). The
government enforced the press law during 2010, including
for internet-related offenses, and often in conjunction with
other criminal charges. Mohamed Abdelqader al-Jassem, the
founding editor of the Arabic editions of Foreign Policy and
Newsweek, has been under attack by the authorities since
November 2009, when he was arrested for accusing the
progovernment media of fueling religious tension in the
country. Al-Jassem faced more than 18 charges stemming
from his newspaper articles, including “slight to the
personage of the emir” and “instigating to dismantle the
foundations of Kuwaiti society.” He spent 49 days in jail
before his trial, and in November 2010 he was convicted of
criminal defamation and sentenced to one year in prison,
though the sentence was later reduced to three months on
appeal.All of the other charges were pending at year’s end.

All publishers are required to obtain an operating license
from the MOI to launch a daily. However, the MOI must
issue the license or provide an explanation for its refusal
within 90 days of application, and refusals can be appealed
in court. Media outlet licenses may not be revoked without a
court order. Despite the fact that the 2006 press law
requires capital of at least 250,000 dinars ($950,000) to
establish a paper, the government licensed six new daily
Arabic-language newspapers in 2007.

The MOI can censor all books, films, and periodicals it deems
morally offensive. However, in practice, it does not actively

Page 1 of 3

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8070...



interfere with or restrict access to news, and the Kuwaiti
media are considered more critical and outspoken than those
in the rest of the region. More in-depth reporting and a
greater diversity of opinions appear in newspapers than in
broadcast media. Nevertheless, given the ongoing restrictions
in the press law and an atmosphere of increased
governmental intolerance toward critical reporting, journalists
continued to practice self-censorship in 2010, as failure to do
so often results in reprisals. On March 7 alone, three
newspapers were fined 3,000 dinars ($800): Alam al-
Youm,for publishing an article by al-Jassem, who was
personally fined the same amount; Al-Ruia,for publishing
comments made by a legislator in the National Assembly in
which he criticized divisions within the ruling family; and An-
Nahar, for publishing an article that was deemed offensive to
the ruling family.

Journalists and media outlets occasionally face physical
harassment. In October 2010, 10 people were injured when
the headquarters of the privately owned satellite television
station Scope TV was attacked by an armed mob searching
for the station’s owner, Fajr al-Saeed, and her brother,
Mohammed Talal al-Saeed. Fajr al-Saeed was under criminal
investigation at the time for airing a comedy show that
mocked members of the parliament. The show was pulled
from the air in August after three episodes, and al-Saeed was
accused of “inciting the overthrow of the government” and
“pressuring for a change of regime through use of force.” She
could face the death penalty or life in prison; the date of the
trial had not been set by year’s end. The October attack
appeared to be in response to comments made by a Scope
TV talk-show host the previous day, implying that a member
of the ruling family (also a ministry official) was responsible
for the legal action against al-Saeed.

International news is widely available, and a number of
foreign media outlets maintain bureaus in Kuwait. News
sources originating outside Kuwait must be reviewed by the
MOI before circulation. The MOI screens all imported media
for morally offensive content, and controls the publication
and distribution of all materials classified as informational.
The government closed the Kuwait City bureau of Al-Jazeera,
the Qatar-based satellite television channel, in December
2010. The closure was in reprisal for the station’s coverage of
police brutality at an unauthorized demonstration against
proposed amendments to the constitution, and for its airing
of an interview with an opposition lawmaker. During the
demonstration, journalist Mohamed al-Sindan of the daily Al-
Seyassah was severely beaten. The Al-Jazeera office
remained closed at year’s end.

Fourteen Arabic and three English-language newspapers
circulate in Kuwait, all of which are privately owned, largely
independent, and diverse in their reporting. Private media
have relatively transparent ownership. Private newspapers
have their own presses and are free to set their own prices.
The state owns nine local radio stations and five television
stations. However, there are now 16 privately owned
television stations, and satellite dishes are common. Although
the advertising market remains limited, it continues to grow,
thanks in part to an increase in advertising agencies. Wage
levels for journalists at both state and private media were not
high enough to discourage occasional bribery to influence
coverage. Low salaries have also dissuaded many Kuwaiti
nationals from pursuing journalism as a profession; at the

Page 2 of 3

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8070...



end of 2006, only 2 percent of workers in the local media
sector were Kuwaitis.

About 38 percent of the population used the internet in
2010, more than six times the percentage in 2000. The
government continued to debate how best to regulate this
growing medium. The government monitored internet
communications for defamation and security threats, and the
Ministry of Communications (MOC) continued to block
websites suspected of “inciting terrorism and instability.” The
state already requires all internet-service providers to install
and operate systems to block websites carrying material that
is deemed anti-Islamic, Islamic extremist, or pornographic,
as well as certain types of political websites. However, the
blocking policies are not always clear or consistent. Internet
café owners are required to obtain the names and
identification of internet users and must turn over the
information if requested by the MOC. A draft law that would
further regulate internet usage was proposed in 2009 but did
not pass during 2010.

Page 3 of 3

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8070...


