? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Kyrgyzstan (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 21
Political Environment: 29
Economic Environment: 20
Total Score: 70

Media freedom in Kyrgyzstan faced tremendous challenges in
2010, a year that featured the violent overthrow of President
Kurmanbek Bakiyev in April; ethnic unrest in the south in
June that led to the deaths of at least 400 people, the
displacement of hundreds of thousands, and the arrest of
two ethnic Uzbek journalists; a referendum on a new
constitution later in June; and parliamentary elections in
October. The uprising against Bakiyev was fueled by public
discontent with his authoritarian rule, which included the
suppression of press freedom.

Despite the country’s relatively progressive media laws, libel
remains a criminal offense that can be punished with up to
three years in prison. The authorities have ignored repeated
calls to decriminalize libel, though no cases were reported in
2010. There is a law that guarantees access to public
information, but a 2010 study by the Open Society Institute
found that it was little known and seldom used, and that
information is often designated “secret” with little
justification. All media outlets must register to operate, and
while a number of broadcasters have applied for permission,
authorities have not approved any new licenses since 2006.
Independent journalists reporting on politically sensitive
issues like government corruption and the improper
privatization of state companies have faced aggressive
harassment from tax inspectors, security officers, and the
state antimonopoly committee.

Media freedom was tested by political and social conflict
during 2010. A crackdown on the media preceded the April
revolution that overthrew Bakiyev. In March, authorities
forced several private broadcasters to stop carrying the
programming of Radio Azattyk, the Kyrgyz service of Radio
Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), after it reported on
money laundering charges against a businessman who was
close to the government and the Bakiyev family. In the
month before the revolution, a Bishkek court suspended
three independent newspapers, Achyk Sayasat, Nazar, and
Forum, for allegedly insulting Bakiyev and inciting disorder.

Following the April events, an interim government headed by
Roza Otunbayeva resumed the Kyrgyz broadcasts of RFE/RL
on state radio and reopened the suspended newspapers.
Otunbayeva also oversaw the conversion of the state
television outlet into a public-service broadcaster under a
law that the parliament had passed but Bakiyev had failed to
implement; independent journalists and civil society
representatives were appointed to a supervisory board for
the station. Elvira Sariyeva, former managing director of
Internews in Kyrgyzstan and currently the president of the
public relations firm I-Media, was made the chairperson.
Kubat Otorbayev, who had served as acting director since
April, was elected as director general by the board members.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8071...

Page 1 of 3

9/23/2011



Ethnic clashes in the southern region of Osh in June 2010 led
to intimidation of domestic and foreign reporters and some
temporary restrictions on print and broadcast media, though
online media continued to function throughout the crisis. The
Osh mayor forced the closure of an Uzbek-language
newspaper and halted Uzbek-language television broadcasts,
including rebroadcasts of programming from neighboring
Uzbekistan. Research by the Committee to Protect
Journalists indicated that while the Uzbek-language media
had covered rallies by ethnic Uzbeks, it had not orchestrated
calls for violence. Nevertheless, regional authorities also
ordered Osh TV and Mezon TV, independent stations with
ethnic Uzbek owners, to stop broadcasting. Both stations
suffered heavy damage by unidentified vandals shortly after
the orders. Mezon did not return to the air. In the aftermath
of the disturbances, Azimjon Askarov, a contributor to the
regional news site Voice of Freedom who documented the
violence on video, and Ulugbek Abdusalomov, editor of the
independent weekly Diydor, were arrested in June on
charges of extremism and inciting ethnic hatred. Askarov
was also charged with complicity in the murder of a police
officer and was reportedly tortured in custody. He was
sentenced to life in prison despite appeals by local, regional,
and international human rights advocates, who argued that
he was targeted for retaliation because of his critical
coverage of police abuses. Abdusalamov, who was ill with a
heart condition, remained in detention at year’s end.

Foreign reporters attempting to cover the unrest in April and
June faced intimidation and lack of access to relevant
officials and areas, particularly in the south. Several were
pressured to leave Kyrgyzstan but chose not to publicize
their cases in an effort to regain access. In October, friends
and relatives of a murdered Kyrgyz policeman attacked a
EurasiaNet reporter who was attempting to cover the trial of
several Uzbeks accused of the murder.

Nearly 50 newspapers and magazines print regularly with
varying degrees of freedom. Approximately 50 state-owned
and private television and radio stations operate in the
country, with two television stations, both state owned,
broadcasting nationwide. The independent printing press run
by the local nongovernmental organization Media Support
Center (which Freedom House helped establish in 2003)
surpassed the state-run printing house, Uchkun, as the
country’s leading newspaper publisher several years ago.
State-owned media outlets benefit from government
subsidies. However, the ability of authorities to use
advertising to influence media content has receded as more
private sources of advertising revenue become available.

Internet news sites such as Akipress.org, 24.kg, and
Kloop.kg; blogging platforms such as Livelournal and
Twitter; and forums such as Diesel.kg provide lively
alternative news sources for those with access—
approximately 20 percent of the population in 2010. Internet
access outside towns and cities remains limited. The Bakiyev
regime blocked access to online media, particularly in the
tense period before the revolution. In April, for example,
police conducted a warrantless raid on Stan TV, a web-based
television outlet that reported on the unrest. The outlet was
accused of using illegal copies of Microsoft software,
according to Reuters. When independent media reported on
corruption and public protests over a sudden sharp increase
in electricity prices, Bakiyev ordered the main

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8071...

Page 2 of 3

9/23/2011



Page 3 of 3

telecommunications provider, Kyrgyztelekom, to block
access to critical and independent regional websites such as
Centrasia.ru and Fergananews.com. The interim government
that replaced Bakiyev restored access to these sites.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8071... 9/23/2011



