? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Latvia (2011)

Status: Free

Legal Environment: 6
Political Environment: 11
Economic Environment: 9
Total Score: 26

Latvia’s constitution protects the freedoms of speech and the
press, and the government generally upholds these rights ir
practice. Libel remains a criminal offense, though nc
journalists were imprisoned or fined during 2010. The Law or
Freedom of Information provides detailed rules on access tc
public information. A new law on electronic mass media,
adopted in 2010 after considerable parliamentary debate
holds that at least 65 percent of broadcast programminc
must be in the country’s official language, Latvian. In a high-
profile case, a Riga court ruled in February 2007 that the
country’s financial police had invaded the privacy of LT\
journalist Ilze Jaunalksne by recording her telephone
conversations and leaking the transcripts to the newspapel
Neatkariga Rita Avize. The government appealed the verdict
and a final court decision in February 2010 awarded hel
approximately $25,000 in damages. Jaunalksne had broken ¢
story on government corruption in 2006, and Neatkariga Rite
Avize was widely believed to be controlled by the powerfu
mayor of Ventspils, Aivars Lembergs, who has facec
investigations for corruption.

Cases of harassment or intimidation of journalists occui
occasionally. In April 2010, Grigorijs Nemcovs, the publishel
of the Russian-language newspaper Million, which is knowr
for its investigations of government corruption, was shot
dead at close range. He had faced threats and attacks in the
past. In May, police searched the home of Ilze Nagla, ¢
journalist with Latvian public television, and confiscated hei
computer. The television station had aired a story usinc
leaked government documents about the excessive salaries
of high-level state officials. Law enforcement officials deniec
that they were looking for the identity of the hacker who hac
extracted the documents and said they were merely trying tc
determine whether Nagla’s computer contained data from the
state revenue service. However, press freedom groups
criticized the police for disregarding the protection o
journalists’ sources.

Latvian media are relatively diverse and competitive, offerinc
a wide range of political viewpoints. The main nationa
television stations include two public channels—LTV 1 anc
LTV 7—and the commercial channels LNT and TV3. A numbel
of privately owned radio and television outlets operate on ¢
regional basis. Russian-language programming for the
country’s large Russian-speaking population is available or
traditional and cable television networks. The print media,
which include a large number of both Latvian and Russian-
language papers, are independent and privately owned
Foreign companies, including Scandinavian firms, own ol
control a considerable portion of Latvia’s print and broadcast
media. However, transparency of media ownership is nof
adequately protected by law, and information on owners o
media companies, some of whom are widely believed to be

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfsinc country detail.cfm?country=8073...

Page 1 of 2

9/23/2011



affiliated with political or economic interests, is not easily
accessible. In July 2009, the highly respected newspaper
Diena was suddenly sold by Sweden’s Bonnier media group
to a foreign owner, though the true identity of the new
owner remained a subject of dispute. Many editorial staff
members, including Diena’s editor in chief, submitted their
resignations in protest. In August 2010, a controlling interest
in the paper was purchased by Viesturs Koziols, a close
associate of Ainars Ev‘,lesers, one of the country’s leading
business and political figures. In 2010, LNT and another
television station, TV5, were purchased from U.S.-based
News Corporation by Independent National Media. The latter
is composed of LNT managers headed by Andrejs Ekis, the
station’s founder and an associate gf another Latvian
business magnate and politician, Andris Skele.

Latvia’s economy suffered due to the global financial crisis,
causing a drop in newspaper and magazine subscriptions and
a 40 percent decline in advertising revenues from the first
six months in 2008 to the same period in 2009, according to
TNS LT, the country’s largest market research firm.
However, as the economy showed signs of recovery in 2010,
the advertising decline slowed to about 18 percent in the
first half of the year, according to the international media
agency network Carat. The government does not restrict
access to the internet, which was used by an estimated 68
percent of the population in 2010, up from 45 percent in
2006.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfsinc country detail.cfm?country=8073...

Page 2 of 2

9/23/2011



