
Print

Freedom Of The Press - Lesotho (2011)

Status: Partly Free
Legal Environment: 14
Political Environment: 19
Economic Environment: 15
Total Score: 48

The government generally respects freedoms of speech and
the press. Although press freedom is not directly mentioned,
the constitution guarantees the freedom of expression and
informational exchange. However, multiple laws, including
the Sedition Proclamation (No. 44 of 1938) and the Internal
Security (General) Act of 1984 prohibit criticism of the
government, provide penalties for seditious libel, and
endanger reporters’ ability to protect the confidentiality of
their sources. In recent years, extremely high fines have
been handed down by the courts in libel cases against
publications and radio stations known for criticizing the
government, forcing some to the verge of closure. While
there were fewer defamation suits against journalists in
2010, the lingering threat of such cases led to a high level of
self-censorship. The 1967 Official Secrets Act and the 2005
Public Service Act prohibit civil servants from disclosing
information, limiting the transparency of government
institutions and making it difficult for journalists to conduct
investigations. In recent years, the government has
improved its disclosure practices, but access to information
remains impeded, and the process for requesting it is
unclear.

After 13 years of discussions between the government and
media professionals, a package of media reforms came close
to passing in 2010, but in September the cabinet decided to
refer the proposed policies back to the Ministry of
Communications rather than send them to Parliament for
approval. The reforms would depoliticize government-owned
media outlets, eliminate “national security” statutes that
allow government censorship, and move many slander and
libel cases from the courts to an arbitration system.

There were no reports of attacks against journalists during
2010, but the deputy chairperson of the Lesotho chapter of
the Media Institute of Southern Africa (MISA-Lesotho)
reported receiving a death threat. Moreover, in October, the
leader of the country’s main opposition party, Tom Thabane,
threatened a reporter who asked him about a criminal case
involving several of his relatives. The politician later
apologized when contacted by MISA-Lesotho.

Several independent newspapers, none of them dailies,
operate freely and routinely criticize the government, while
state-owned print and broadcast media mostly reflect the
views of the ruling party. Although Lesotho has a printing
press, many local newspapers are printed in South Africa
and transported into the country to avoid the high cost of
printing domestically. Because of high distribution costs and
low literacy rates, especially in rural areas, radio is the most
popular news medium. There are eight private and two
state-run radio stations, and many South African and other
foreign broadcasts reach Lesotho. The country’s only

Page 1 of 2

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8075...



television station is state run. Media development is
constrained by inadequate funding and resources. The
private media are increasingly turning to private advertising
to generate income, but many outlets, both print and
broadcast, continue to rely heavily on government
advertising, which allows the government to tacitly reward
those that provide more favorable coverage. The
government did not restrict access to the internet in 2010,
but due to a lack of infrastructure and high costs, the
internet was accessed by just 3.9 percent of the population
during the year.

Page 2 of 2

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8075...


