? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Libya (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 29
Political Environment: 36
Economic Environment: 29
Total Score: 94

Libyan media remained among the most tightly controlled in
the world in 2010. While the law provides for freedoms of
speech and the press within the confines of “the principles of
the Revolution,” other legislation, including the 1972
Publication Act, contains provisions banning libel and slander
and broadly restricts critical speech. In July 2010, three
journalists were investigated for defamation because of their
report on financial and administrative corruption. The
government severely limits the rights of the media in
practice, and journalists who violate the harsh press codes
can be imprisoned or sentenced to death. As with other
forms of abuse, Libyan security forces enjoy virtually
complete impunity for acts of violence against journalists.

Those who criticize the government from outside the country
may be arrested upon entering Libya. There have been
several cases in recent years in which the authorities have
harassed or imprisoned Libyans who denounced the
government on websites based in Europe. However, no such
incidents were reported in 2010. Secret police and
informants are commonly used to root out dissident
activities. Given the extreme controls imposed by the
government, self-censorship is widespread in Libya. The
press avoids publishing any material that could be deemed
offensive or threatening,particularly to Islam, national
security, territorial integrity, or the country’s longtime
leader, Mu’ammar al-Qadhafi.

Libya remains a threatening environment for journalists. In
August 2010, Mohamed al-Sarit of Mal Wa Aamal magazine
was stabbed by four unidentified assailants, suffering serious
injuries; he had previously written an article detailing
poverty in the country, according to the Committee to
Protect Journalists. The regime pursues a strategy of
continuous harassment and frequently summons journalists
for questioning, often forcing them to travel long distances
on short notice. There were multiple cases of arrest during
the year. For example, four journalists were arrested in
January, following their investigation of corruption in Libya’s
second city, Benghazi.

There is no independent press in Libya. The government
owns and strictly controls nearly all print and broadcast
media, including the official Jamahiriya News Agency (JANA).
State media outlets function as government mouthpieces,
and journalists censor their own work to avoid harassment.
The General Press Institute owns three daily newspapers—
Al-Jamahiriya,Al-Shams,and Al-Fajr al-Jadeed—while the
government-supported Movement of Revolutionary
Committeesowns the fourth daily, Al-Zahf al-Akhder. A semi-
independent media group, Al-Ghad, began operating in
2007. Founded by the leader’s son, Saif al-Islam al-Qadhafi,
the group was allowed to launch the satellite television

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8077...

Page 1 of 2

9/23/2011



station Al-Libiya, two radio stations, and two daily
newspapers at its inception. This quasi-liberalization proved
short lived, however, as the group was nationalized in April
2009, possibly due to its relatively moderate reportage.
Authorities continued to target Al-Ghad outlets in 2010. The
government reportedly forced two of the group’s
newspapers, Quryna and Oea, to shut down from January to
July because of critical coverage of the regime. Twenty
journalists from the group’s Libya Press news agency were
arrested in November, apparently as a result of an ongoing
power struggle between reformers and members of the
conservative governing elite. The journalists were released
within two days, but the head of the media group resigned
over the incident, claiming that he was no longer able to
protect his employees in the hostile environment. Libya
Press shut down its Tripoli office in December, but planned
to continue working from foreign capitals.

Although satellite television is accessible, the government
occasionally blocks foreign programming. Popular pan-Arab
satellite television stations such as Al-Jazeera and Al-Arabiya
do not have local correspondents covering Libya. Few foreign
publications have traditionally been available, though
authorities are reportedly allowing a greater variety of
international print media to appear on newsstands.

Internet penetration remains relatively low; about 14
percent of the population used the medium in 2010.
Nevertheless, the government reportedly monitors internet
communications, regularly blocks opposition websites based
overseas, and began blocking the video-sharing site YouTube
in 2010 after users posted videos of protests that had
supposedly taken place in Libya. The country’s only internet-
service provider is government owned.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8077...

Page 2 of 2

9/23/2011



