? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Malawi (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 18
Political Environment: 19
Economic Environment: 18
Total Score: 55

The year saw both gains and setbacks for the media
environment. While Malawi has strong constitutional
guarantees for freedom of the press, the government
continues to employ a strong hand in the operations of the
media. Libel is not usually treated as a criminal offense, but
publishing “false information likely to cause public alarm” is.
In December 2010, a court in Lilongwe freed an editor,
Gabriel Kamlomo, who had been imprisoned on that charge
since July 2009. The judge ruled that the story published by
Kamlomo was balanced in its reporting and based on
substantial evidence. This marked a significant judicial gain
for the media.

Less positively, in November, the National Assembly
approved an amended version of Section 46 of the Malawi
Penal Code. The law previously allowed the minister of
information to prohibit the importation of publications
deemed “contrary to the public interest,” but as amended it
would also allow the minister to ban the domestic publication
of such materials. This law has the potential to severely
hamper the free activities of the press. At the end of the
year, it awaited the president’s signature. Although the
constitution guarantees access to information, a draft bill to
implement this right has been stalled in parliament since
2003.

The broadcast media are licensed by the Malawi
Communications Regulatory Authority (MACRA), which is
funded by the government and led by an executive director
appointed by the president. During 2010, MACRA closed at
least eight private radio stations that it deemed “pirate
stations” operating without licenses in violation of national
law. Operators of such stations can be subject to fines and
up to 10 years’ imprisonment. Radio station owners and
commentators argue that MACRA’s licensing process is slow
and subject to political influence. In the past, MACRA has
often harassed private radio stations critical of the
government and temporarily taken them off the air. In
October 2009, the Supreme Court of Appeal ordered MACRA
to pay Joy Radio 13.8 million kwachas (about $98,000) in
compensation for shutting it down during the election period
earlier that year. In July 2010, MACRA brought together
parliament members and media managers in order to review
the country’s Communication Act. MACRA representatives
asserted that the original 1998 law does not address current
trends in information communication. The revamping of the
law marks an opportunity to provide for greater legal
protections for the press, encourage the growth of privately
held media outlets, and turn the state-owned Malawi
Broadcasting Company (MBC) into a public broadcaster.

The government has a reputation for actively interfering with
the operations of private print media outlets. In 2010, there

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=808...

Page 1 of 2

10/27/2011



were a number of government interventions meant to hinder
or stop the activities of various outlets. In August, President
Bingu wa Mutharika threatened to shut down newspapers
that “tarnished” the government’s image. This came after
the Malawi News Daily published a story that cited a South
African Development Community (SADC) report that stated
that more than a million Malawians would require food aid if
extremely dry or drought-like conditions were experienced in
the southern section of the country. In November, the
government banned the publication of the weekly tabloid the
Weekend Times. The government cited a colonial-era law
that requires all printed publications to register with the
National Archives and deposit a copy of each of their
publications there. However, many newspapers are not
registered with the archives, and the Weekend Times’
publisher had submitted the necessary paperwork for
registration. The high court of Blantyre later granted an
injunction allowing theWeekend Times to continue publishing
while an investigation by the National Archives was
conducted. Due to the threat of legal or regulatory action,
many journalists practice self-censorship. There were no
reports of physical attacks against journalists during the
year.

Malawi’s print sector consists mainly of 10 independent
newspapers, including 2 dailies and 4 weeklies. While
numerous private stations with a diverse array of opinions do
exist, government-controlled media outlets continue to
dominate the broadcast media market in Malawi. Radio
remains the primary source of information for most people,
and the Malawi Broadcast Corporation (MBC) is the largest
station and the only one with national reach. Most privately
owned stations are located in large urban centers in the
south and do not broadcast to more rural sections of the
country. Television Malawi (TVM), the state-controlled
television station, continues to be the only domestic
television network and has recently been merged with the
MBC. Self-censorship is common, particularly at state-run
outlets. State media also has substantial control over
important information. For example, according to a letter
from the Ministry of Information and Civic Education, only
state media are allowed to cover live events involving people
the government deems “VVIPs” (Very Very Important
Persons). In February 2010, the Center for Human Rights
and Rehabilitation, a local nongovernmental organization,
condemned the government’s ban on placing official
advertising in private media, which had been circulated in
writing to some government departments. Advertising
revenue, including government advertising, is critical to the
survival of Malawi’s economically tenuous press.

There are no government restrictions on the internet,
although only 2.26 percent of the population accessed the
medium in 2010.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=808...

Page 2 of 2

10/27/2011



