
Print

Freedom Of The Press - Malaysia (2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 24
Political Environment: 23
Economic Environment: 17
Total Score: 64

There were growing indications of attempts by Malaysia’s
ruling Barisan Nasional (BN) coalition to rein in the press in
2010, presumably in an effort to secure victory in the
general elections that are widely anticipated to be held in
early 2011. Many of these efforts were focused on internet
media in particular, which continue to hold a unique position
in an otherwise tightly controlled press landscape. Book
bannings, harassment and intimidation of bloggers, show
cause letters, the denial and cancelation of permits,
interference with radio and television organizations, and a
new draft bill to regulate online media all suggested that as
the elections approach, BN is aiming to tighten its political
control.

The Malaysian constitution guarantees freedom of expression
under Article 10, but allows for a host of limitations to this
right. The Sedition Act, the Internal Security Act (ISA), and
harsh criminal defamation laws are used regularly to impose
restrictions on the press and other critics, and all
transgressions are punishable by several years in prison—in
many cases without trial. While the most notorious incident
of this in recent years was the 2008 detention and arrest of
Malaysia Today news website founder Raja Petra
Kamaruddin, politicians regularly call for the use of the ISA
to control political opponents. Malaysia has no federal
freedom of information legislation, and officials are reluctant
to share controversial data with journalists for fear of being
charged under the colonial-era Official Secrets Act.

The 1984 Printing Presses and Publications Act (PPPA)
requires all publishers and printing firms to obtain an annual
operations permit, and gives the prime minister the authority
to revoke licenses at any time without judicial review. Show
cause letters may also be issued by the home minister,
which require that newspapers either explain certain articles
or face suspension or revocation of their permits. In
February 2010, the Star’s managing editor, P. Gunasegaram,
was issued a show cause letter for an article that criticized
the caning of three women for “illicit sex” under Sharia
(Islamic law). The Star issued an apology after several police
reports accused the senior editor of “insulting Islam.” Also in
2010, the license of opposition party Keadilan Rakyat’s
newspaper Suara Keadilan was not renewed, and show
cause letters were likewise issued to two other opposition
newspapers, the Rocket (owned by the Democratic Action
Party) and Harakah (affiliated with the Islamic Party of
Malaysia). Each of these licenses was eventually renewed.
During the year, at least 25 books were banned, seized, or
detained under the PPPA, including a number of books by
political cartoonist Zulkiflee Anwar Haque, popularly known
as Zunar. The cartoon compilations were published by online
news organization Malaysiakini through its subsidiary
Kinibooks. In August 2010, Zunar and Malaysiakini filed a

Page 1 of 3

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=808...



legal challenge to the home ministry’s ban. One month later,
66 copies of Zunar’s books were seized from his office, and
Malaysiakini’s premises were searched.

The 1988 Broadcasting Act allows the Information Ministry to
decide who can own a broadcast station and what type of
television service is suitable for the Malaysian public, leading
to considerable self-censorship among broadcast journalists.
In April 2010, Joshua Wong, the senior producer of television
station ntv7, resigned, citing “unreasonable restrictions” on
his program. In September, Jamaluddin Ibrahim, a radio
deejay at Star RFM, was dismissed after the station received
complaints about his interviews with a gay pastor and with
opposition politician and Penang state chief minister Lim
Guan Eng. Due to the influence of the government and
Muslim pressure groups, the print media also practices self-
censorship. Following the show cause letter being issued in
February, the Star withheld Marina Mahathir’s March column
arguing that Sharia was man-made and should be open for
debate.

Physical harassment and intimidation remained less of a
danger in Malaysia than arbitrary arrest or threats of legal
action. The ruling coalition continued to intimidate through
investigations of editors, such as the October questioning of
Malaysiakini chief editor Steven Gan over his news
organization’s reporting on a speech by Prime Minister Najib
Abdul Razak at the 2010 annual meeting of Razak’s United
Malays National Organization (UMNO) party. There were no
reports of extra-legal harassment of journalists during the
year. Some foreign print media were censored or banned.

Although the media industry is predominantly privately
owned, the majority of both print and broadcast outlets are
controlled either by political parties in the ruling coalition or
by businesses with political connections. Despite the ruling
coalition’s insistence that mainstream newspapers are
impartial, the issues of ownership are another reason for
journalists’ self-censorship. The largest media conglomerate
is Media Prima, which owns half of the Malay and English
newspapers, as well as many television channels. As a result
of a merger in 2006, Huaren Management, which is
associated with the Malaysian Chinese Association party,
monopolizes Chinese newspapers. With decreasing
readership numbers and advertising revenue, some print
media outlets publish sensationalist articles to boost sales
and circulation.

The internet continued to be the one bright spot in the media
landscape, as the country remained formally committed to a
policy of refraining from censorship of the medium, as
guaranteed in Section 3(3) of the Communications and
Multimedia Act (CMA) and the Multimedia Bill of Guarantees.
Malaysia, with around 55 percent of the population accessing
the internet in 2010, hosts many websites and blogs that
offer competing points of view. Although not all of these
internet news organizations were politically independent—
many had shadowy affiliations with politicians from either
the opposition or the ruling coalition—they nevertheless
offered an array of political opinions that could not be found
in the traditional media. The internet has also been a place
to challenge corruption and government policies. In October
2010, a copy of a newly released book on Malaysia’s leaders
was posted online after the Home Ministry banned the book’s
print publication. Despite these developments, bloggers were

Page 2 of 3

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=808...



still required to tread carefully, especially in light of their
ongoing harassment and prosecution if they were known to
the government. In September, Irwan Abdul Rahman, better
known as Hassan Skodeng, was arrested and charged with
allegedly publishing false information on his blog. Although
he was later released on bail, if convicted he could be fined
up to RM 5,000 (approximately $1,600), jailed up to a year,
or both. Social networking sites such as Facebook continued
to flourish, and contained vigorous debates on political
issues, such as the government’s proposed ban in January
on the use of the word Allah by non-Muslims. Media
observers were concerned, however, about an
announcement from the Home Ministry that a new law would
be introduced to govern sedition in cyberspace. Although
this had not yet occurred by the end of 2010, advocacy
groups such as the Centre for Independent Journalists
viewed it as “a deliberate attempt to censor the internet.”

Page 3 of 3

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=808...


