? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Maldives (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 17
Political Environment: 17
Economic Environment: 16
Total Score: 50

Following significant gains in 2009, the level of media
freedom in the Maldives remained steady in 2010, as some
legal reforms stalled and journalists remained subject to
occasional cases of attacks and harassment. The 2008
constitution protects freedom of expression, but also places
restrictions on speech deemed “contrary to the tenets of
Islam.” The overall legal framework protecting free
expression remained weak, with many proposed media
reform bills still awaiting passage. However, in a positive
step, in November 2009 the parliament passed an
amendment to the penal code that abolished criminal
defamation. There were no reported defamation cases in
2010.

Legislation to transform the state broadcaster, the Maldives
National Broadcasting Corporation (MNBC), into the Maldives
Broadcasting Corporation, a public broadcaster, was passed
in April 2010, but the government delayed implementing the
handover. In August 2010, the Broadcasting Act was passed
and ratified, establishing a commission to oversee the
licensing and regulatory process.In November, the president
submitted nominations for the new Maldives Broadcasting
Commission to the parliament. A 2008 law called for the
establishment of an independent Media Council, consisting of
eight media workers and seven members of the pubilic,
tasked with developing a code of conduct for journalists and
investigating complaints from the public against both print
and broadcast outlets. While advocacy groups warned about
the potential for government influence (the minister of
information nominates the public candidates) and noted that
self-regulation was preferable to statutory regulation, they
cautiously welcomed the formation of the council and an end
to formal control over media content by the ministry. After a
considerable delay, elections to the council were held in May
2010. The elections process was criticized for not being
sufficiently transparent, and former members of political
parties were nominated as candidates to the council. The
Maldives Journalist Association (MJA), formed in 2009,
regularly made statements regarding media freedom issues
and journalists’ rights during the vyear, accusing the
government and political leaders of interference with the
private media in a number of cases. An alternate group, the
Maldives National Journalists’ Association, was founded in
2010, reportedly in response to the perceived politicization
of the MJA.

Greater media diversity has led to improved coverage of
major political events and issues, such as the May 2009
parliamentary elections. Reforms at the state-run Television
and Radio Maldives, which remain under the umbrella of the
MNBC, have led to somewhat more balanced coverage by
the state broadcaster as well, though the outlets still suffer
from progovernment bias. The MJA alleged in July 2010 that

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=808...

Page 1 of 2

10/27/2011



the MNBC had given instructions for state media to avoid
broadcasting opposition views.Investigative journalism
remains hampered by the lack of an access to information
law and a culture of secrecy at government departments.
Journalists remain subject to some harassment; incidents in
2010 included an attack on the office of private television
station VTV by unknown assailants in August and a police
attack on journalists covering a political protest in October,
as well as verbal attacks on journalists and specific media
outlets by a number of high-ranking party officials, including
Reeco Moosa Manik, leader of the Maldives Democratic Party.
In March, a freelance journalist received repeated death
threats from Islamist extremists, allegedly due to his
writings. In late January, police ordered that DhiFM suspend
its transmission, halting a live broadcast of an opposition
demonstration; authorities later requested copies of the
station’s recordings, accusing it of incitement to violence.

Private print media have expanded, and the sector’s
coverage presents a fairly wide diversity of viewpoints.
However, some publications are owned by allies of former
president Maumoon Abdul Gayoom or other political actors,
who exercise considerable control over content. The number
of private radio stations has increased to at least six, while
the country’s first private television channels, DhiTV and
VTV,began operating in 2008. Private outlets are authorized
through individual agreements with the government rather
than new broadcasting legislation, limiting their legal
protections. Moreover, broadcasters remain subject to high
annual licensing fees and must be relicensed every year.
Most newspapers are not profitable and rely on financial
backing from businessmen with strong political interests.
Private media came under further financial pressure in
September 2009, when the government began publishing its
advertisements in the weekly official gazette instead of
private media outlets. Such notices had been a major source
of revenue for private publications, and following the
decision at least one publication, the Manas Daily, was forced
to close, while others faced financial hardship. In August
2010, the MJA criticized a delay in disbursing government
subsidies for private media outlets, most of which were
allocated for the development of private television stations.

The government generally did not interfere with the internet,
which was accessed by about 28 percent of the population in
2010. Opposition websites remained unblocked and the
number of web-based news outlets has greatly expanded,
but the Ministry of Islamic Affairs (MIA) had announced in
2008 that Christian and anti-Islam websites would be
blocked, arguing that they could negatively affect belief in
Islam, and a number of websites were blocked by the
Telecommunication Authority at the MIA’s request during
20009.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=808...

Page 2 of 2

10/27/2011



