? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Morocco (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 25
Political Environment: 25
Economic Environment: 18
Total Score: 68

Press freedom in Morocco continued to deteriorate in 2010.
Although the constitution guarantees freedom of expression,
the press law prohibits criticism of the monarchy and Islam,
and effectively bars coverage of taboo subjects, including the
royal family and the government’s position on the status of
Western Sahara. Libel remains a criminal offense that carries
potentially exorbitant fines or prison terms, and legal cases
are a primary method of repressing critical reporting,
although the number of cases brought against journalists
declined in 2010. In June 2010, the publisher of Al-Michaal
newspaper, Idriss Chahtan, was pardoned and released after
serving approximately eight months of a year-long sentence
for “publishing false information” in an article he wrote about
the king’s possibly ailing health. Upon his release, Chahtan
stil had to contend with another politicized case, a
defamation suit over an article in which he alleged that the
military had used prostitutes to blackmail influential figures.
Chahtan was ordered to pay 20,000 dirhams ($2,370) to the
plaintiff, the widow of a former military officer.

King Mohamed VI and his government wield considerable
control over the editorial content of domestic broadcast
media. Oversight includes the authority to appoint the heads
of all public radio and television stations, and the president
and all four board members of the High Authority for Audio-
Visual Communication, which is responsible for issuing
broadcast licenses and monitoring content to ensure
compliance with licensing requirements. In June 2010 Radio
Mars was suspended for 48 hours and fined after a guest
claimed that he wanted to one day become president of
Morocco. Authorities also temporarily suspended several
print publications during the year.

Physical attacks on journalists are less common than legal
actions, and although they do occur occasionally, there were
no reported physical attacks in 2010. However, in June, two
journalists known for their critical writings were subject to a
warrantless police search and temporary arrest; one was
also falsely charged with theft. Self-censorship remains
widespread, as many journalists fear heavy fines, prison
sentences, or extralegal intimidation and physical violence in
retribution for their stories. Nevertheless, some journalists
continue to push the boundaries and report on sensitive
subjects such as the military, national security, religion, and
sexuality.

Foreign publications are widely available in Morocco, but the
foreign media are not immune from government repression.
In November 2010, officials expelled 3 Spanish journalists
and prevented 10 others from flying to Western Sahara to
report on the conflict there. Arguing that Spanish media
coverage of the conflict was biased against the Moroccan
government, authorities also withdrew the accreditation of

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=809...

Page 1 of 2

10/27/2011



Luis de Vega, a Spanish news correspondent. The
government also targeted the Qatari-based satellite network
Al-Jazeera in 2010. Two Al-Jazeera journalists were denied
accreditation renewal early in 2010 and, in October, the
government accused Al-Jazeera of reporting with a biased
view against the regime and damaging the country’s image.
Accreditation for all Al-Jazeera journalists working in Morocco
was rescinded, effectively suspending all of the channel’s
reporting in the country.

According to the Moroccan constitution, the press in the
Moroccan-occupied portion of Western Sahara is free, but
this is not the case in practice. There is little in the way of
independent Sahrawi media. Moroccan authorities are
sensitive to any reporting that is not in line with the state’s
official position on Western Sahara, and they continue to
expel or detain Sahrawi, Moroccan, and foreign reporters
who write critically on the issue. Alternative viewpoints and
resources such as online media or independent broadcasts
from abroad are not easily accessible to the population.

There are 17 daily and 90 weekly publications in circulation,
and it is estimated that more than 70 percent of these are
privately owned. Broadcast media are still dominated by the
state, and FM radio stations are largely prohibited from
broadcasting programs of a political nature. However,
residents can access critical reports through pan-Arab and
other satellite television channels. The regime uses
advertising and subsidies, as well as aggressive financial
harassment, to repress critical media coverage. The regime
was able to shut down the independent weekly Le Journal
Hebdomadaire in 2010 by draining its financial resources.
Officials successfully organized a complete advertising
boycott of the paper—which had faced a range of persistent
harassment for several years—and later crippled the
publication further when its assets were seized after a court
declared its parent company bankrupt.

Approximately 41 percent of the population regularly
accessed the internet in 2010. There is no official legislation
regulating internet content or access, but the government
sporadically blocks certain websites and online tools,
including Google Earth and the LiveJournal blogging
platform. The government monitors blogs and other websites
and occasionally cracks down on those who produce critical
content. This was the case for blogger Boubaker al-Yadib,
who served six months in jail after posting photos of police
brutality online.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=809...

Page 2 of 2

10/27/2011



