
Print

Freedom Of The Press - Mozambique (2011)

Status: Partly Free
Legal Environment: 13
Political Environment: 17
Economic Environment: 14
Total Score: 44

Mozambique’s 1990 constitution guarantees freedom of the
press, and a 1991 press law explicitly protects journalists
and grants them the right not to reveal their sources.
Despite these protections, criminal libel and defamation laws
deter journalists from acting freely. Defamation of the
president is also illegal. Courts actively enforce libel and
defamation laws. In June 2010, a court in the northern town
of Nampula sentenced journalist Vasco da Gama, a former
correspondent for the weekly Magazine Independente, to
four months in jail converted to a fine on a charge of libel.
Da Gama had written an article claiming that Afonso
Dhlakama, leader of the opposition Renamo party, had
married the Renamo deputy from the Nampula area, which
Dhlakama and the deputy both disputed.

In September, the director of the local chapter of the Media
Institute of Southern Africa (MISA) announced that all three
political parties in parliament had agreed to debate a
freedom of information bill based on a draft that MISA had
presented to parliament in 2005. Journalists currently face
difficulties accessing public information and official
documents. According to MISA, radio broadcast outlets were
subjected to overly bureaucratic and possibly politicized
procedures to obtain operating licenses.

There were no reports of physical attacks against the press
in 2010, although there were cases of threats and
intimidation. On February 10 and on several other occasions,
it was reported that journalists attempting to interview
Dhlakama were harassed by members of the national police
stationed outside his house. Salomao Moyana, editor of
Magazine Independente, received a series of threatening text
messages in May after he wrote an editorial critical of
Dhlakama. Moyana’s car was also vandalized outside his
home. In March, a district police commander in Manica
Province threatened the head of the local MISA chapter and
other journalists for printing unflattering articles about him.
Self-censorship by journalists is common, especially in rural
areas outside the capital, Maputo.

Although progress has been made in the development of a
strong and free press in Mozambique, the country continues
to be dominated by state-controlled media outlets.
Independent media are often underfunded and are generally
found only in major cities. The state-run television station,
TVM, continues to be the only domestic television channel
with national reach and has by far the largest audience of
any broadcasting station. News reporting from TVM is often
biased in favor of the government and offers little
opportunity for the political opposition to voice opinions.
Private channel Soico TV, Portuguese state television’s
African service RTP Africa, and Brazilian-owned TV Miramar
also have wide audiences.

Page 1 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=809...



Radio continues to be a key source of information for the
majority of Mozambicans. Compared to television, there is
far more opportunity for private radio stations to open and
operate. There are numerous private FM stations that
generally operate in rural areas and broadcast to small
audiences. Many community stations receive their funding
from UNESCO. Despite the prevalence of privately owned
radio stations, state-run Rádio Moçambique has the largest
audience and is by far the most influential media outlet in
the country. Rádio Moçambique generally receives 60
percent of its operating budget from the federal government.
While the station is known for presenting critical political
debates and policy issues on its broadcasts, it most
frequently invites guests who are sympathetic to the
government.

Newspapers and print media in general have a far smaller
audience than both radio and television. This is due to high
illiteracy rates, especially in rural areas, as well as poor
distribution networks. Newspapers are read by an estimated
1 million of Mozambique’s 21 million inhabitants. The
government has a majority stake in Noticias, the most-read
daily newspaper in the country, which rarely prints stories
critical of the government. The largest source of advertising
revenue for local media comes from government ministries
and businesses under state control, and some journalists
have accused the government and ruling party of allocating
advertising according to political concerns.

Internet access is unrestricted, but penetration is extremely
low. Only about 4 percent of the population has access to
the internet, and most usage is confined to the major cities.
A number of sites have posted criticisms of the government
and remained untouched. However, there have been reports
of government intelligence agents monitoring e-mails of the
members of opposition political parties.

Page 2 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=809...


