
Print

Freedom Of The Press - Namibia (2011)

Status: Partly Free
Legal Environment: 9
Political Environment: 14
Economic Environment: 11
Total Score: 34

The constitution guarantees freedom of the media, and
Namibia’s press has generally enjoyed a relatively open
environment. However, constitutional provisions relating to
the protection of national security, public order, and public
morality provide legal mechanisms for restricting media
freedoms, and there is no access to information law.
Defamation is a criminal offense under common law. In
November, the High Court dismissed an N$3 million
(US$435,000) defamation case against the weekly tabloid
Informanté launched by Oshakati police commissioner Nico
Steenkamp. In addition, the ruling South West Africa
People’s Organization (SWAPO) party and government
figures have also repeatedly called for the establishment of a
media council to regulate the activities and operations of the
media.

Government and party leaders at times issue harsh criticism
and even threats against the independent press, usually in
the wake of unflattering stories. In January 2010,
investigative journalist John Grobler was violently attacked in
a Windhoek bar by four men, including three prominent
businessmen (and a son-in-law of former president Sam
Nujoma) with close ties to SWAPO. Local journalists and
press freedom organizations alleged that the attack was
related to Grobler’s reporting for the Namibian on the
awarding of state tenders and his work for the South Africa–
based Mail & Guardian on vote-rigging in Namibia’s 2009
elections. In November, Informanté editor Max Hamata
resigned after receiving threats and government pressure for
publishing a story about Nujoma’s alleged ailing health.

Namibia features 4 daily and 5 weekly newspapers, as well
as about a dozen monthly magazines, 25 radio stations, and
3 television stations. Private broadcasters and independent
newspapers usually operate without official interference. The
state-run Namibian Broadcast Corporation (NBC) is the
dominant player in the broadcast sector, and has come
under increasing political pressure in recent years. In 2009,
a high-ranking director was dismissed amid allegations that
he backed the opposition, and the NBC cancelled popular
phone-in radio programs due to alleged insults against
current president Hifikepunye Pohamba and Nujoma. In
addition, opposition parties and press freedom organizations
accused the NBC of heavily pro-SWAPO coverage during the
2009 election campaign. Since 2001, the government has
banned ministries and departments from advertising in the
Namibian or purchasing it with state funds.

Approximately 6.5 percent of the population accessed the
internet in 2010. There are no restrictions on internet sites,
and many publications and organizations have websites that
are critical of the government. However, the 2009
Communication Act includes a clause that allows for the

Page 1 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=809...



interception of e-mails, short messaging services (SMS),
internet banking transactions, and telephone calls without a
warrant.

Page 2 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=809...


