? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Oman (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 25
Political Environment: 27
Economic Environment: 19
Total Score: 71

Oman’s 1984 Press and Publications Law is one of the most
restrictive statutes of its kind in the Arab world, and serves
to create a highly censored and subdued media environment.
Articles 29, 30, and 31 of the 1996 Basic Law guarantee
freedom of expression and of the press; however, these
rights are abridged in practice. Libel is treated as a criminal
offense, and journalists can be fined or imprisoned for
voicing criticisms of the sultan or for printing material that
leads to “public discord, violates the security of the state, or
abuses a person’s dignity or rights.” The Telecommunications
Act allows the authorities to prosecute individuals for any
message, sent through any means of communication, which
violates public order and morals. Journalists are required to
obtain licenses to practice, and since 2005, they have been
obliged to reapply each year as an employee of a specific
media outlet, thus forbidding the practice of freelance
journalism. Journalists may have their licenses revoked at
any time for violating press laws. The government also
retains the right to close down any media outlet at any time.

The Ministry of Information may legally censor any material
regarded as politically, culturally, or sexually offensive in
both domestic and foreign media, and they have blacklisted
several authors and specific books deemed controversial.
During the Muscat International Book Fair in March 2010, the
government banned the distribution of 11 books by Omani
authors. Information and news are widely available, and
foreign broadcasts are often accessed via satellite in urban
areas. However, there is a basic lack of coverage of local
topics such as the economy, unemployment, and minority
and migrant issues. Reporters have been jailed in the past
for coverage of colleagues’ arrests, and self-censorship is
widespread due to fears that critical news stories will result
in prosecution.

In addition to the two major state-owned newspapers, the
government owns four radio stations and two television
stations. There are eight privately run newspapers currently
operating in Oman. Private newspapers are able to sustain
themselves largely on local and international advertising
revenues rather than sales, and many no longer need to
accept state subsidies. There is one privately owned satellite
network, which refrains from broadcasting politically
controversial content. Viewers have relatively unobstructed
access to foreign broadcasts via satellite subscriptions.

About 63 percent of Oman’s population used the internet in
2010. Although internet usage is on the rise, Oman’s rate of
internet penetration is still low compared to other Gulf
countries. Attempts to extend internet service to areas
outside the capital have had limited success, partly because
of technical problems and high prices. Oman’s internet and
telecommunications sector had been monopolized by the

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=810...

Page 1 of 2

10/27/2011



state-run Oman Telecommunications Company until 2008,
when the government allowed a privately owned competitor,
Nawras, to begin providing internet service. Despite the
limited opening of the telecommunications sector, the
government still exercises considerable control and
censorship of the internet. The Internet Service Manual
stipulates a lengthy list of prohibited content, including
defamation of the ruling family and false data or rumors. The
government routinely blocks websites deemed sexually
offensive or politically controversial. In February 2010,
Omantel blocked Community Queer, a website maintained by
two gay Omanis, and in March, the blog Muscat
Confidential—known for its critical commentary on local
news—was temporarily blocked. Some bloggers have been
able to use Virtual Private Networks (VPNs) to bypass
censorship of internet service providers, but in August 2010,
the Telecommunications Regulatory Authority (TRA)
proposed a new law banning the use of VPNs. Under the
proposed regulation, which had not yet been signed into law
at year’s end, internet users who violate the VPN ban would
be fined 500 Omani rials ($1,290). Despite restrictions on
internet usage, in recent years the authorities have shown
greater tolerance for limited criticism of the government,
particularly on several online discussion forums, the most
popular of which are Farrq al-Harah and Al-Sabla. Private
communications such as mobile telephone calls, e-mail, and
exchanges in internet chat rooms are monitored.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=810...

Page 2 of 2

10/27/2011



