/
4 FREEDOM HOUSE
Freedom Of The Press - Panama (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 18
Political Environment: 17
Economic Environment: 9
Total Score: 44

Freedom of the press is protected by law.However, the law
allows the prosecution of journalists for vague charges
related to exposing private information, and sets serious
penalties for leaking government information to the press.
Although there has been discussion about repeal, journalists
are still subject to desacato(disrespect) laws that are meant
to protect government officials from public criticism. Press
freedoms were severely threatened by the judicial branch
and institutions under the direct supervision of President
Ricardo Martinelli, and the risks of legal repercussions and
judicial intimidation encouraged self-censorship among
Panamanian journalists.

Since 2008, libel and slander against high-ranking public
officials have not been subject to penal sanctions, but they
remain criminal offenses. In September 2010, the acting
attorney general filed an opinion with the Supreme Court
claiming that the 2008 reform had been unconstitutional.
Meanwhile, press freedom advocates continued to push for
full decriminalization of libel and slander. Cases occur
regularly and often take years to move through the legal
system. In April 2010, a court ruled against La Prensa
Corporation, publisher of the daily La Prensa, in a libel case,
requiring it to pay $300,000 in moral damages to Argentina
Barrera, a former prosecutor at the general prosecutors’
office. In 2005, La Prensa had reported the news of Barrera’s
firing for supposed administrative faults, using official
government press releases as sources. Seventy-year-old
journalist Carlos Nufez Lopez was jailed for almost a month
in June 2010 because of a 2008 defamation conviction. The
charges against him stemmed from a 2005 story in the now-
defunct newspaper La Crdnica about environmental damage
in the province of Bocas del Toro. A landowner alleged that
the article had damaged his reputation. A court in Panama
City turned the prison term into a nominal fine and released
Nufiez on July 14 after 19 days in prison. In late September,
a court convicted two television journalists, Sabrina Bacal
and Justino Gonzalez, of criminal defamation and banned
them from professional work for one year. The case
stemmed from a 2005 story, aired by the national
broadcaster TVN Canal 2, alleging that Panamanian
immigration officials took part in human trafficking. The
appeals court also ordered them to pay a $3,650 fine or be
subjected to a one-year suspended prison term. Soon after
the ruling was made public on October 4, Martinelli offered
both reporters a full pardon, according to a government
statement. Later that month, the Second Superior Court of
Justice convicted journalist Rafael Antonio Ruiz of criminal
libel for a story he published in E/ Siglo in 2005, which
described a money laundering investigation against a
member of the president’s security team. Ruiz was
sentenced to pay a $1,000 fine to avoid 500 days of
incarceration.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=811...

Page 1 of 2

10/27/2011



Despite the existence of transparency legislation, access to
public information remains limited. In February, the Inter-
American Press Association (IAPA) condemned a bill in the
parliament that would establish a government agency to
oversee the ‘“self-regulation” of the news media. The
measure had been introduced by a member of parliament
who had also called for an existing agreement among leading
television networks governing programming and public
criticism of the president to be extended to newspapers and
radio stations.

No physical attacks on the media were reported in 2010, and
journalists in Panama remain fairly safe compared with
colleagues in neighboring countries. However, instances of
harassment do occur occasionally. In May, the director of the
daily newspaper E/ Siglo filed a complaint with the Inter-
American Commission on Human Rights (IACHR) claiming
that the government had launched a campaign of
harassment against the paper after it reported on the
government’s failure to collect the trash in poor Panama City
neighborhoods. The IACHR was still investigating the matter
at the end of the year. Paco Gomez Nadal, a Spanish
journalist who lives in Panama, was threatened to be
stripped of his residency and deported because of his
defense of Panama’s indigenous peoples, who had been
protesting against mining exploration. Gémez Nadal was
about to fly from Panama to Colombia in July when
immigration officers held him for four hours and confiscated
his passport and residence permit. With the help of media
pressure, Gomez Nadal was finally able to leave the airport
and go home. In August, journalists Santiago Cumbrera of
the newspaper Panama America and Alvaro Alvarado from
TV Canal 13 were subpoenaed by the Prosecutors’ Office
after alleging that the government had tapped their phones.
Journalists have been detained briefly due to erroneous
information obtained from “Pele Police,” a portable crime
database used by the National Police. In October, a
journalist with La Prensa, José Otero, was detained by
agents of the National Police and held for three hours
because the “Pele Police” device displayed a pending case for
slander from 2001, in which he had been completely cleared.
Otero was released after intervention by high government
authorities.

All Panamanian media outlets are privately owned, with the
exception of one state-owned television network and one
radio station. There are about five daily papers, 100 radio
stations, and several national television networks. Cross-
ownership between print and broadcast media is prohibited.
There were allegations that the government distributed
official advertising according to partisan concerns.There are
no government restrictions on the internet, which is
accessed by nearly 43 percent of the population.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=811...

Page 2 of 2

10/27/2011



