? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Paraguay (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 19
Political Environment: 23
Economic Environment: 18
Total Score: 60

The constitution and the law guarantee freedom of the press,
and the government generally respects this right. The press
freedom atmosphere in Paraguay in 2010 was dominated by
the introduction, debate, and approval of several reforms to
the Telecommunications Law, which have been heavily
criticized by local and international press freedom groups.
The changes for community radio stations include limiting
their broadcasting power to 50 watts, prohibiting them from
carrying advertising, and empowering the attorney general’s
office to sanction broadcast violations with punishments
including jail time. The Organization of American States’
Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression
sent a letter to the legislature indicating that most of the
reforms violated international standards of freedom of
expression in that they “unduly restrict community media”
and “establish disproportionate procedures and sanctions
for those outlets. President Fernando Lugo vetoed the bill in
November, but an override by Congress was still possible at
the end of year.

"

Paraguay is one of the few countries in the Americas that
lacks legislation guaranteeing freedom of access to public
information. A right to information bill failed to pass the
Senate in 2006, but two courts of appeal have recognized
the right and an ongoing Supreme Court case, Vargas Telles
v. City of San Lorenzo, provides the first opportunity for the
highest court to set a binding precedent on the matter.

Paraguayan journalists continued to be the target of
persistent legal harassment by public officials and others.
Almost all of those harassed were editors and reporters at
ABC Color, one of the country’s three major private dailies.
There were at least eight instances of criminal defamation
cases involving ABC Color staff in 2010, the most extreme of
which was the ongoing case against reporters Mabel
Rehnfeldt and Nacha Sanchez, who had published a series of
articles uncovering alleged corrupt practices by President
Juan Carlos Wasmosy’s brother. President Wasmosy sued
the pair for criminal defamation in 2004 and demanded $10
million in damages. In May 2010, an appeals court rejected
charges against ABC Color editor in chief Aldo Zuccolillo, who
has been sued for criminal defamation more often than any
other journalist in the entire hemisphere. The charges were
brought by Hugo Gonzalez Galeano, who had alleged that his
honor was insulted after the paper published a photo
showing him being arrested by police. In April, another judge
declared a criminal defamation charge against Zuccolillo null
and void after the plaintiff failed to show up in court. In
June, Camilo Soares, Paraguay’s minister of emergency
preparedness, pressed charges against reporter Jorge Torres
Romero, who had written articles denouncing alleged
corruption by Soares. Although some cases end up being
dismissed, a constant pattern of judicial harassment and

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=811...

Page 1 of 2

10/27/2011



abuse of the court system aimed at silencing the country’s
most influential media outlet continues to take a very heavy
toll on the resources, finances, and morale of the ABC Color
staff.

In addition to legal harassment, Paraguayan journalists
continued to confront threats and physical attacks in 2010.
The most salient case was that of radio and print reporter
Gabriel Bustamante, who suffered three attempts on his life
by the same individuals. Argentina’s Argentine Association of
Journalistic Organizations reported that Francisco and
Valentin Vera, brothers of Isidro Vera, head of the charity
division of an energy company, had been identified as the
alleged attackers. On July 22, Francisco Vera showed up at
Bustamante’s home and told him, “I am here to kill you.”
Only the intervention of Bustamante’s neighbors saved his
life. The following day, the same suspect confronted
Bustamante at his radio station and told him he was there
“to finish the job.” The journalist was able to escape. On July
24, Valentin Vera entered the home of one of Bustamante’s
neighbors by mistake and was later arrested. The attacks
stemmed from Bustamante’s reports alleging corruption on
the part of Isidro Vera. Francisco Vera has been indicted and
is a fugitive of justice. Separately, after radio host Rosendo
Duarte in August announced on his show the details of a
demonstration to protest against the lack of public safety, he
received a threatening on-air phone call warning him to
“watch his mouth, and his daughter and family,” according
to the Paraguay Journalists’ Syndicate.

In Paraguay, most major newspapers, television stations,
and radio stations are privately owned. The government
owns and operates a public radio broadcaster, Radio
Nacional del Paraguay. Ninety-eight percent of the radio
spectrum is controlled by either private or state stations,
despite attempts by community stations to gain a bigger
presence. There are also a number of unlicensed stations,
particularly in the sometimes unstable “tri-border area”
where Paraguay borders both Brazil and Argentina.
Distribution of official advertising is a major concern. ABC
Color reported that in 2009, the government had purchased
ads on 51 community radio stations, which are not allowed
to air nongovernment commercials, and that only three of
these stations are operating with the proper permits. The
communications minister acknowledged government support
for several broadcasters that were in the process of getting
permits, and claimed that such advertising amounted to less
than $100 a month per station. Approximately 24 percent of
the population used the internet in 2010, and there were no
reports of government restrictions on access.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=811...

Page 2 of 2

10/27/2011



