? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Peru (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 14
Political Environment: 18
Economic Environment: 11
Total Score: 43

Freedom of the press is guaranteed by the 1993 constitution,
but local and international media organizations continued to
express concern about the harassment of reporters by both
state and nonstate actors in 2010.

Politicians frequently react to criticism, particularly
corruption allegations, by suing journalists, press outlets,
and activists. Right-of-reply requirements are a contentious
subject among journalists and lawmakers, as are privacy
issues. In December 2010 the Constitutional Court restricted
the dissemination of recorded telephone conversations. The
ruling followed multiple incidents in 2009 and 2010 in which
surreptitiously recorded conversations created scandal after
being broadcasted on two different media outlets. Press
watchdogs viewed the ruling as overly broad and a potential
obstacle to coverage of subjects in the public interest. In
June, a congressional commission passed a bill that would
have criminalized the dissemination of pornographic content,
but the bill was subsequently shelved. Defamation remains a
criminal offense that can result in imprisonment, though
journalists are rarely incarcerated for it. Nonetheless, 2010
was a busy year for defamation cases against journalists.
Editor Alejandro Carrascal was convicted of defamation in
January and sentenced to one year in prison, but a Supreme
Court decision in June overruled this case and he was
released. Journalist Oswaldo Pereyra was sentenced to one
year’'s detention in June, but was released in July. Reporter
Fernando Santo Rojas was also convicted of defamation and
received a one-year suspended sentence in August.

Laws expanding access to public information were enacted in
2002 and 2003, and the willingness of many government
agencies to provide information has grown. However,
adherence to transparency norms remains inconsistent,
particularly at the regional and local levels. There is no
independent media regulatory body, and under the 2004
Radio and Television Law, broadcast licensing is the
responsibility of the Ministry of Transport and
Communications. In June 2009 the government rescinded
the broadcast permit of Radio La Voz de Bagua. Technical
reasons were cited, but officials also claimed that the station
had instigated violence during its coverage of indigenous
protests. Both the station and press watchdog groups
complained of censorship and arbitrary application of the
law. The station’s license was restored in August 2010.

The hostile climate for the press is evidenced by numerous
instances of physical attacks and verbal threats against
media workers by local authorities, private actors, and the
police. Topics like corruption, misuse of state resources, and
drug trafficking are considered particularly dangerous to
cover. No journalists were killed in 2010, but dozens were
subject to threats, intimidation, and assaults. Most of the

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=811...

Page 1 of 3

10/27/2011



several dozen episodes of assault in 2010 occurred at the
local level, especially during campaigning for regional and
local elections in October. In many cases of assault, the
accused perpetrators were supporters of local politicians. In
February, a Lima judge was captured in a photo pointing a
gun at a photojournalist for the national newsweekly
Caretas. In October, radio journalist Marco Bonifacio
Sanchez’s home in Cajamarca was burglarized. Sanchez,
who had recently been convicted of libeling the mayor of
Cajamarca, claimed the burglars were looking for documents
and videos relating to his investigations of corruption in the
local police force. Also in October, two National Police officers
in the district of TUcume chased and assaulted Ana Maria
Yesquén, a correspondent for Radio Programas del Peru,
after she photographed them attacking another local
journalist and damaging his equipment. High levels of social
conflict sometimes create tension between the government
and press outlets. There were also several cases linked to
social conflict in which nonstate actors were accused of
abuse of journalists, including an October incident in Cuzco
in which a group of locals forced their way into Radio
Espinar’s facilities, violently attacked director Antonio
Mollehuanca, and forced him to drink sewer water.

Impunity remained a problem during the year, as most cases
of violence or harassment of journalists by public officials
and private citizens went unpunished. In the most symbolic
ongoing case, Luis Valdez, accused of masterminding the
murder of radio journalist Alberto Rivera in 2004, was
acquitted of the charges in February; appeals continued
throughout the rest of the year. One positive development in
November 2010 was the creation of a special jurisdiction
within the judiciary to hear cases involving serious crimes
against journalists. The move fulfilled promises made by
President Alan Garcia and the head of the judiciary during an
Inter-American Press Association visit to the country in May.

The government owns two television networks and one radio
station, and operates the print news agency Andina.
However, private outlets dominate the media industry, and
the audience for state-run media is relatively small. In
December 2009, President Alan Garcia’s controversial pardon
of former television station owner Jose E. Crousillat stirred
speculation that the government was seeking to exert
influence over broadcast media ownership. The pardon was
subsequently revoked, but he remained at large throughout
2010. Radio is an important news medium, especially in the
countryside, and many of the incidents of harassment,
intimidation, and censorship by media owners are related to
coverage of local issues on the radio. Several radio shows
were canceled in 2010 after criticizing local authorities. The
media corruption that was endemic during Alberto Fujimori’s
presidency in the 1990s continues to some extent, with
journalists occasionally accepting bribes in exchange for
slanted coverage, and owners using media outlets to
promote their broader business interests.

The internet is not restricted by the government, and about
34 percent of the population has access. However, in
October 2010, blogger Jose Alejandro Godoy was found
guilty of defaming litigious businessman Jorge Mufarech,
marking the first time a Peruvian blogger was convicted of
defamation. Godoy received a three-year suspended in
sentence along with a large fine that, upon payment, would
convert the sentence to probation. At year’s end the case

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=811...

Page 2 of 3

10/27/2011



Page 3 of 3

was under appeal.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=811... 10/27/2011



