? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Qatar (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 20
Political Environment: 24
Economic Environment: 22
Total Score: 66

While Qatar permits its flagship satellite television channel
Al-Jazeera to air critical coverage of foreign countries and
leaders, journalists are forbidden from criticizing the Qatari
government, the ruling family, or Islam, and are subject to
prosecution for such violations. Article 47 of the Qatari
constitution “assures” freedom of expression “according to
circumstances and conditions” proscribed by law. The 1979
Press and Publications Law is administered by the criminal
courts and provides for jail sentences for libel or slander. In
addition, broadly framed anti-terrorism legislation can also
be used to restrict freedom of expression. The Advisory
Council, Qatar’s appointed legislative body, began drafting a
new press law, but the emir had yet to sign it. The
government announced in 2010 that the same press law
would be adopted by year’s end. The draft law circulated
would liberalize press freedom by lifting provisions under
which journalists could be jailed for defamation. It also
would prohibit officials from questioning journalists without a
court order, and permit journalists to keep their sources
confidential unless ordered otherwise by a court. Multiple
provisions would regulate online media. Despite the
government’s promises, the law had not been adopted at
year’s end.

All publications are subject to licensing by the government.
The government, the Qatar Radio and Television
Corporation, and customs officers are authorized to censor
both domestic and foreign publications and broadcast media
for religious, political, and sexual content prior to
distribution. Disparity exists in the application of press
legislation for Qatari and non-Qatari journalists, the latter of
which represent the majority of media workers in the
country. While local journalists often receive warnings and
threats when pushing the limits of permissible coverage,
noncitizens employed by Qatari media outlets risk facing
harsher measures, including termination, deportation, and
imprisonment. As a result, self-censorship is reportedly
widespread. All foreign journalists working in the country
must be accredited by the Qatar Foreign Information Agency
and sponsored by a local institution or the Information
Ministry. However, journalists in compliance with these rules
can still be barred from entering the country. Five female
journalists for Al-Jazeera, all foreign, resigned their posts in
June 2010 after having been routinely criticized for wearing
clothing deemed immodest. Although there were no reports
of physical violence directed at members of the press during
the year, journalists continue to face multiple forms of
intimidation.

The Doha Center for Media Freedom (DCMF) opened in 2008
under the patronage of the emir’s wife and with the support

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=811...

Page 1 of 2

10/27/2011



of Reporters Without Borders (RSF), an international press
freedom watchdog group. Its mission was to provide physical
protection to journalists, including safe houses and
bulletproof vests. Robert Menard, former RSF director, was
appointed as director of DCMF. However, Menard wrote a
public letter in February 2009 decrying Qatar’'s oppressive
media law and taking issue with the government’s refusal to
extend visas for foreign journalists threatened in their own
countries. In March, a reporter working for the DCMF was
barred from leaving the country to attend a meeting abroad.
In May 2009, Menard invited the controversial Danish editor,
who in 2005 published a series of Mohammed cartoons in the
Danish newspaper Jyllands-Posten, to a conference in Doha
celebrating World Press Freedom Day. This drew public
condemnation from government officials and domestic media
outlets, and the Advisory Council called for Menard’s
dismissal. He and several staff members resigned in June
2010. RSF ended its relationship with the DCMF, and the
latter remained largely inactive at year’s end.

Qatar has seven newspapers that publish in either Arabic or
English, all of which are owned by either members of the
ruling family or their business associates. The state owns
and operates all broadcast media, and there are only two
television networks in the country, Qatar TV and Al-Jazeera.
While Qatar TV broadcasts mostly official news and
progovernment perspectives, Al-Jazeera focuses its coverage
on international topics. As a government-subsidized channel,
Al-Jazeera refrains from criticizing the Qatari authorities,
providing only sparse and uncritical local news. Programming
on local radio stations, on the other hand, is more
accommodating to voices critical of government services and
operations. The concentration of media ownership within the
ruling family as well as the high financial costs and
citizenship requirements to obtain media ownership licenses
continue to hinder the expansion and freedom of the press.

Approximately 69 percent of the Qatari population used the
internet in 2010, a major increase from 32 percent in 2007.
Sixty-three percent of households have access to the
internet. The government censors political, religious, and
pornographic content through the sole, state-owned
internet-service provider. Both high-speed and dial-up
internet users are directed to a proxy server that maintains a
list of banned websites and blocks material deemed
inconsistent with the religious, cultural, political, and moral
values of the country.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=811...

Page 2 of 2

10/27/2011



