? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Romania (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 13
Political Environment: 15
Economic Environment: 14
Total Score: 42

Press freedom is protected by the constitution and is
generally respected by the government. The Constitutional
Court struck down legislation that decriminalized libel in
2007, but the parliament failed to implement the ruling with
a new law, and local judges had reportedly disagreed on
whether libel remains a criminal offense until the Supreme
Court ruled in favor of decriminalization in 2010. No major
civil or criminal defamation cases were reported in 2010.
Journalists regularly use Romania’s freedom of information
law to obtain public records, but bureaucratic obstacles and
uneven enforcement have been reported. Appointments to
the National Council of Broadcasting are politicized, resulting
in ineffective regulation and biased decision-making.

The public television broadcaster, TVR, is headed by a
former official of the Social Democratic Party (PSD), and
staff members have complained of political control over
editorial matters. Three of the five conglomerates that
dominate the private media landscape are controlled by
powerful Romanian businessmen—Sorin Ovidiu Vantu, Dan
Voiculescu, and Dinu Patriciu—whose political and economic
interests are reflected in their outlets’ reporting. The other
two leading media groups are linked to foreign firms: Ringier
of Switzerland and the Bermuda-based Central European
Media Enterprises (CME). In September 2010, Vantu was
temporarily detained in connection with a Ponzi scheme that
had collapsed in 2000, and he claimed that the case was
motivated by his media group’s attacks on President Traian
Basescu, particularly during the presidential election in late
2009. Basescu’s reelection campaign had faced concerted
opposition from many of the major news outlets, and he
reportedly limited his contact with the press after winning
reelection.

While no cases of serious violence against journalists were
reported in 2010, some politicians displayed hostility toward
critical outlets. In April, Prime Minister Emil Boc seized a
microphone from a reporter with Vantu’'s Realitatea
television station and accused it and Voiculescu’s Antena 3 of
skewed coverage. Boc's Democratic Liberal Party
subsequently instructed members not to participate in the
stations’ programs. Separately, a study approved by the
Supreme Council for National Defense in June identified
lobbying and smear campaigns by large media groups as a
threat to state institutions, prompting objections from press
freedom advocates. Over the course of 2010, the European
Court of Human Rights ruled against Romania in three
decade-old cases involving journalists.

TVR holds roughly a fifth of the television market, and
benefits from state financing as well as advertising revenue.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=811...

Page 1 of 2

10/27/2011



The top private stations include CME’s Pro TV and Acasa TV,
Voiculescu’s Antena 1, and Realitatea. The public
broadcaster similarly competes with private networks in the
radio sector, and the major Romanian and foreign
conglomerates have considerable holdings in the print sector
as well. A number of print outlets have closed since the
economic downturn in late 2008, and many others survive
on infusions of cash from their owners, who use them to
advance political and business interests. Journalists have
also suffered from the poor economic environment, and are
susceptible to various forms of financial and editorial
pressure.

Access to the internet is widely available, with no reports of
government interference. Close to 40 percent of the
population used the internet in 2010. However, online news
outlets and blogs are still poorly developed, with most users
obtaining news from the web versions of established
newspapers and television stations.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=811...

Page 2 of 2

10/27/2011



