
Print

Freedom Of The Press - Russia (2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 24
Political Environment: 33
Economic Environment: 24
Total Score: 81

Russian media freedom remained extremely poor in 2010,
with the Kremlin relying on alternatively crude and
sophisticated media management to distract the public from
widespread government corruption, domestic terror attacks,
and the country’s economic crisis. Most state and private
media engaged in blatant propaganda that glorified the
country’s national leaders and fostered an image of political
pluralism—claiming that President Dmitry Medvedev was
leading the process of Russian modernization while Prime
Minister Vladimir Putin was working to maintain stability.

Although the constitution provides for freedom of speech and
of the press, officials used the country’s politicized and
corrupt court system to harass and prosecute the few
remaining independent journalists who dared to criticize
widespread abuses committed by authorities. Dozens of civil
cases and hundreds of criminal cases against journalists
were launched in 2010. In November, a court in the Moscow
suburb of Khimki convicted Mikhail Beketov of criminally
slandering Khimki mayor Vladimir Strelchenko when he said
in a television interview that the mayor was behind a
campaign of harassment against him. Beketov was brutally
beaten in 2008 after his newspaper Khimkinskaya Pravda
opposed the construction of the Khimki highway, a project
critics said would cause significant environmental damage to
a forest outside Moscow. In December, a city court in Khimki
overturned the conviction against Beketov, who remains
wheelchair-bound and unable to speak because of the 2008
attack.

Authorities have charged a number of government critics,
including journalists and media outlets, with extremism. In
April, the independent Moscow newspaper Novaya Gazeta
received an official warning from the communications
registration agency, Roskomnadzor, that an interview
published in January with a neo-fascist leader contained
“extremist” ideas. Novaya Gazeta challenged the warning in
court because it faced potential closure if it received future
warnings, but in Octoberthe Taganskaya Court in Moscow
ruled in favor of Roskomnadzor. Authorities also continued to
enact legal reforms that strengthened the country’s
powerful, highly politicized police and Federal security
Service (FSB). In July, President Medvedev signed legal
amendments to the Law on the Federal Security Service,
which authorized officials to detain anyone suspected of
hindering the work of the FSB or its employees, as well as to
issue warnings instructing individuals, organizations, or
media outlets to cease any activities deemed to be
potentially “extremist,” according to international press
reports. One part of the law appeared to silence media
criticism of authorities because it brands people who

Page 1 of 4

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=811...



disagree with the government as extremist, stating that
“Certain mass media outlets, including print and electronic,
openly aid the formation of negative processes in the
spiritual sphere, the affirmation of the cult of individualism
and violence, and the mistrust in the ability of the state to
defend its citizens, this practically involving the youth in
extremist activities,” the Committee to Protect Journalists
(CPJ) reported. In September, Russian authorities lost one
legal tool that enabled media harassment when Microsoft
announced it was unilaterally issuing software licenses to all
eligible media and non-profit organizations in Russia,
according to international press reports. In previous years,
regional authorities in Russia had selectively prosecuted
independent media organizations for possessing pirated
software on their computers in retaliation for criticizing the
government or reporting on politically sensitive subjects.

Journalists remained unable to cover the news freely,
particularly with regard to contentious topics like human
rights abuses in the North Caucasus, government corruption,
organized crime, police torture, the activities of opposition
parties, and the country’s economic crisis. Throughout the
year, prosecutors questioned journalists who published
interviews with or articles by imprisoned oil tycoon and
Kremlin critic Mikhail Khodorkovsky, seeking to determine
how they had received the articles or interviews from prison.
In April 2010, police officers searched the Moscow offices of
the independent news website Novoye Vremya seeking to
identify the sources for a February article about corruption
within an elite police unit, according to local press reports.
That same month, two unidentified men attacked and
brutally beat Arkady Lander, editor of the independent
newspaper Mestnaya in the southern city of Sochi, after the
newspaper criticized local authorities during a regional
election held the previous month. In November, two
unidentified men attacked Oleg Kashin, a popular blogger
and journalist for the business newspaper Kommersant,
outside his Moscow apartment and beat him savagely with
metal rods, according to local and international press
reports. The attack occurred three months after the pro-
Kremlin youth group Molodaya Gvardiya had publically called
on its supporters to “punish” Kashin in retaliation for his
reporting on the controversial Khimki highway project.
Kashin was hospitalized and remained in a medically-induced
coma for two weeks as he recovered from a broken skull,
jaw, fingers, and leg. No one was arrested in the case by the
end of the year.

Russia remained one of the most dangerous countries in the
world for the media due to widespread lawlessness that
allows politicians, security agents, and criminals to silence
journalists with impunity. According to the nonprofit Glasnost
Defense Foundation, 12 journalists died or were killed in
2010, though according to CPJ, none of those journalists
were murdered in retaliation for their reporting. But
authorities’ failure to investigate or solve the vast majority of
crimes against journalists in previous years perpetuated an
atmosphere of impunity. Suspects who are identified rarely
receive serious punishments. In March, the Supreme Court
in Russia’s southern republic of Ingushetia, in the Caucasus
region, ordered a police officer recently convicted in the
2008 murder of Ingushetiya.ru news website editor,
Magomed Yevloyev, to be released just as he was starting
his two-year prison sentence in a low-security prison facility.
In September, a CPJ delegation traveled to Moscow and met

Page 2 of 4

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=811...



with officials from the Investigative Committee—a criminal
investigation agency that answered to President Medvedev—
in order to discuss impunity cases. Investigators reported
they were pursuing suspects in the October 2006 murder of
the Moscow-based Novaya Gazeta journalist Anna
Politkovskaya and the July 2009 murder of Grozny-based
human rights journalists Natalya Estemirova, but claimed
there was no evidence linking the murders to Chechen
President Ramzan Kadyrov, a prime suspect in both cases.
At the end of 2010, two neo-fascists suspected of
committing the January 2009 murders of Novaya Gazeta
journalist Anastasiya Baburova and human rights lawyer
Stanislav Markelov were being held in prison and awaited
trial in Moscow.

Authorities continued to exert significant influence on media
outlets and news content through a vast state-owned media
empire. The government owns, wholly or in part, two of the
14 national newspapers, more than 60 percent of the more
than 45,000 registered local newspapers and periodicals, all
six national television networks, and two national radio
networks. This allowed the government to ensure that the
media were filled with pro-Kremlin propaganda and to avoid
coverage of rising unemployment, bank failures, declining
industrial production, and the falling value of the ruble.
Several media outlets providing high quality business
reporting are the only small niche in the media that remains
strong, the U.S.-based nonprofit group IREX reported.
International radio and television broadcasting is generally
restricted. Most private FM radio stations have been
pressured to stop rebroadcasting news programs by the
British Broadcasting Corporation, Radio Free Europe/Radio
Liberty, and Voice of America, relegating those services to
less accessible short- and medium-wave frequencies.
Diversity continued to decline as private companies loyal to
the Kremlin and regional authorities purchased media
outlets, while most other media outlets remained dependent
on state subsidies as well as government printing,
distribution, and transmission facilities. The economic crisis
also led to a decline in advertising revenue for the country’s
few remaining independent media outlets, forcing some of
them to tone down their news coverage so that they could
accept advertising contracts from government agencies.
Government-controlled television was the primary source of
news for most Russians. Lively but cautious political debate
was increasingly limited to glossy weekly magazines, news
websites, and the news talk radio station Ekho Moskvy,
outlets whose audience was mostly composed of urban,
educated, and affluent Russians. Nevertheless, internet
access in rural areas has improved, as connections have
reportedly been established at most of Russia’s schools.

Online media have developed rapidly, and an estimated 43
percent of the population accessed the internet in 2010. The
internet remains relatively freer than other news media in
Russia, with most websites remaining available and a wide
range of views being expressed. However, the authorities
have increasingly engaged in content removal and
manipulation of online expression. Kremlin allies have
purchased several independent online newspapers or created
their own progovernment news websites, and they are
reportedly cultivating a network of bloggers who are paid to
produce pro-Kremlin propaganda. The FSB continued
widespread monitoring of e-mail, blogs and online bulletin
boards, and websites during 2010, while government officials

Page 3 of 4

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=811...



harassed some news websites and bloggers. In July, a
regional court in Ingushetia instructed area ISPs to block
local access to the popular blogging website LiveJournal for
over two weeks because prosecutors argued that one blog
on the site contained “ideas of extremism and terrorism.” In
November, police opened an investigation into the Russian-
language version of Wikipedia, claiming it hosted unspecified
“extremist” information. There is also a growing trend of
individual citizens and whistle blowing civil servants using
the internet to publicize government abuses and appeal to
government officials for intervention, though in many cases
they face aggressive state retribution for doing so.

Page 4 of 4

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=811...


