? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Rwanda (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 26
Political Environment: 34
Economic Environment: 24
Total Score: 84

Media freedom conditions deteriorated in Rwanda ahead of
the 2010 presidential election, as authorities increasingly
tried to restrict the dissemination of independent views.
Article 34 of Rwanda’s constitution stipulates that “freedom
of the press and freedom of information are recognized and
guaranteed by the state,” but other clauses broadly define
circumstances under which these rights can be restricted,
and in practice the media remain under the tight control of
the government. A 2009 media law established onerous new
regulations and licensing procedures, and requires
journalists to reveal their sources when the government
demands such information in the course of criminal
investigations and proceedings. In order to obtain a license
to practice, journalists must now present educational
qualifications and a police record detailing any prior criminal
activity, and media companies must pay high licensing fees.
The law also upheld criminal penalties for press offenses,
including statements supporting or denying the country’s
1994 genocide, crimes against humanity, or war crimes. The
vague language of the law similarly prohibits the publication
of material that “shows contempt for the president” or
“endangers public decency.” Deogratias Mushayidi, a
publisher and former head of the Rwanda Journalists
Association, was arrested in March in neighboring Burundi
and handed over to Rwandan authorities. Mushayidi is being
tried before a Kigali court on charges of endangering state
security, collaboration with terrorist groups, minimizing the
genocide, genocide ideology, and divisionism.

Chapter 8 of the Rwandan penal code criminalizes
defamation and provides for penalties of up to three years in
prison, and journalists are frequently charged and convicted
under the measure. In February 2010, a court found three
journalists from the independent newspaper Umuseso guilty
of defamation in a case relating to a 2009 article that alleged
an extramarital relationship between the mayor of the capital
city of Kigali and a cabinet minister. Charles Kabonero, the
paper’s former editor, was sentenced to one year in prison.
Didas Gasana, who had replaced him as editor, and Richard
Kayigamba, a reporter, received six months each. In
addition, all three were fined one million Rwandan francs
($1,800). Gasana later fled the country.

In 2009, the Media High Council (MHC) drafted freedom of
information legislation, but at the end of 2010 it had yet to
pass the cabinet and parliament. The MHC, set up under the
2009 media law to license journalists and media outlets, has
been criticized for focusing more on policing the media than
protecting press freedom. In April 2010, it suspended two of
the main independent newspapers, Umuvugizi and Umuseso,
for six months. This came four months after the country’s

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=812...

Page 1 of 3

10/27/2011



information minister declared that the two papers’ days
“were numbered” after publishing articles critical of President
Kagame. Umuvugizihas since launched an electronic version
of its newspaper, but access to its website has been blocked
inside Rwanda. A week before the August presidential
elections, the MHC issued a communiqué listing 19 radio
stations and 22 newspapers that had been recognized by the
government as “fulfilling the publication or broadcasting
conditions envisaged by the law of 12 August 2009 that
regulates the media.”Up to 30 media outlets were excluded
for not fulfilling the publications or broadcasting conditions.
Two days later, the MHC ordered the security forces to shut
down the outlets that had not been approved, including the
leading newspapersUmuseso, Umuvugizi, and Umurabayo,
and the radio stations Voice of Africa Rwanda and Voice of
America.

The presidential elections of 2010, the defections of senior
military officers, and grenade attacks in Kigali all gave the
government excuses to clamp down on the media. A
journalist was killed for the first time since 1998, and several
more fled the country. In June, Jean-Léonard Rugambage, a
journalist with Umuvugizi, was shot dead outside his home in
Kigali. Prior to his death, Umuvugizi had published an article
based on information received by Rugambage alleging the
involvement of senior Rwandan officials in the attempted
murder of Faustin Kayumba Nyamwasa, a former Rwandan
general currently in exile in South Africa. Two individuals
were arrested for Rugambage’s murder. The authorities
allege that they confessed to killing Rugambage as revenge
for a murder that Rugambage supposedly committed during
the 1994 genocide. During the year, Jean Bosco Gasasira,
editor of Umuvugizi, fled to neighboring Uganda, acting on a
tip that Rwandan security forces planned to assassinate him.
At the end of 2009, Gasasira had been convicted of
defamation and invasion of privacy for an article detailing an
alleged extramarital affair between the country’s deputy
prosecutor and the head of the National Council for Women.
Although he was fined $5,720, the prosecution called for a
jail term and the closure of the media outlet. In July, another
newspaper editor, Agnés Uwimana Nkusi of the Umurabyo
newspaper, was arrested in connection with opinion articles
her newspaper had published. Two journalists, Saidati
Mukakibibi and Patrick Kambale of the same newspaper,
were also arrested.

The Rwandan media is dominated by progovernment
newspapers and radio stations. The state-owned radio and
television outlets and the only English-language daily,
theNew Times, reach the largest audiences. There were a
handful of privately owned periodicals in English, French, and
Kinyarwanda that published intermittently, but state media
predominated even in the vernacular print sector. No
attempts have been made to transform the state radio and
television outlets into editorially and financially independent
public broadcasters, and both remained subservient to the
ruling party. Although there were a dozen private radio
stations, their geographic reach was limited, and they
avoided any coverage that could be deemed critical of the
regime. Government officials reqularly appeared as guests in
the private media, but opposition supporters were excluded.
In July, copies of the first edition of theNewsline, an English-
language newspaper produced by journalists in exile, were
seized by Rwandan police at the Uganda-Rwanda
border. Low pay for journalists, especially in the private

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=812...

Page 2 of 3

10/27/2011



media, can lead to corruption, and often journalists withhold
damaging stories from publication in exchange for money
and gifts. Many qualified journalists have left the profession
for jobs that pay more, often in teaching or public relations.
The work environment at media outlets is also made difficult
by the high cost of training and the lack of modern
equipment like computers and digital cameras.

Approximately 8 percent of the population accessed the
internet during the year. The government, which was not
previously known to filter internet content, blocked the
Umuvugizi website in June 2010. Most online news content
originating from within Rwanda was produced by state
media, while critical bloggers and publishers were generally
based abroad.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=812...

Page 3 of 3

10/27/2011



