/
4 FREEDOM HOUSE
Freedom Of The Press - Senegal (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 20
Political Environment: 20
Economic Environment: 14
Total Score: 54

Senegal’'s laws provide for press freedoms, but the
government of President Abdoulaye Wade continued to limit
these freedoms in practice. The government has occasionally
employed provisions of the 1977 penal code—including
Article 80, which criminalizes vaguely defined threats to
national security—to harass, prosecute, fine, and incarcerate
critical journalists. Article 8 of the 2001 constitution
ostensibly protects freedom of expression and of the press.
However, defamation, libel, and insult are criminal offenses,
and such charges are frequently brought against journalists
in order to block or punish critical reporting or commentary.
In August 2010, Abdourahmane Diallo, editor of the daily
Express News, was sentenced in absentia to six months in
jail for defaming Wade’s chief of staff, Pape Samba Mboup. A
warrant was issued for the journalist’s arrest, but he had not
been detained by year’s end.In November, Abdou Latif
Coulibaly, one of Senegal’s most prominent and critical
journalists, and two journalists who work with him on his
weekly newspaper, La Gazette, were fined 20 million CFA
francs (roughly $40,000) and given one-month suspended
jail sentences in a libel case stemming from reports of
alleged kickbacks in the allocation of a mobile phone license.
Reporters Without Borders stated that the proceedings
against Coulibaly raised concerns over judicial impartiality
and represented an attempt to intimidate the local press
corps. The threat of legal action, accompanied by aggressive
official rhetoric against the press, has reportedly led to a
rising level of self-censorship among some journalists. Still,
many media outlets continue to publish and broadcast
strident antigovernment views and reports. Following a
seminar in December 2009, parliament and government
officials agreed to form a committee to review a draft law on
Access to Information in January, but little progress was
made and there was still no law providing for freedom of
information by year’s end.

Journalists face harassment and assaults while covering the
news, much of which comes from the authorities. In July
2010, Najib Sagna, a reporter with the privately owned
newspaper Walf Grand Place, was reportedly attacked by
four assailants—including a relative of Madam Coumba Gaye,
deputy minister of justice and human rights—in connection
with a gossip article alleging that Gaye had had a son with
another cabinet minister. In October, police "manhandled” a
group of journalists and confiscated some of their equipment
as they were attempting to cover a demonstration in the city
of Pikine, according to the Media Foundation for West Africa.
In June, plainclothes police reportedly raided the printing
house of the Dakar-based daily newspaper Le Populaire,
confiscating printing materials in an attempt to prevent the
publication of a petition demanding a probe into the alleged
disappearance of funds paid to the government by a
privately owned telecommunications group. The newspaper

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=812...

Page 1 of 2

10/27/2011



subsequently resumed publication. Separately, in November,
one of four policemen charged with assaulting two sports
journalists in 2008 was found guilty and given a one-month
suspended sentence; this was viewed as a relatively positive
development by media advocates.

Many private, independent print publications and three
government-affiliated newspapers continue to publish
regularly in the capital, though their distribution in rural
areas is irregular at best. Radio is the most important source
of news due to high illiteracy rates, and a number of
community, private, and public radio stations operate across
the country, with more than 80 radio frequencies allocated to
date. Critics allege that Wade’s associates in politics,
business, and the religious community receive preferential
treatment in the allocation of frequencies and enforcement of
broadcasting fees. The four private television channels that
now operate carry mostly entertainment programming. The
only national television station, state-owned Radio Television
Senegal (RTS), generally favors the government in its news
coverage. The executive staff members of RTS are all
directly or indirectly selected by the president. The
government has also been accused of selectively granting or
withholding state subsidies to influence media outlets.
Foreign satellite television and radio stations, including Radio
France Internationale and the British Broadcasting
Corporation, are available and unrestricted. Internet access
is also unrestricted, and approximately 16 percent of the
population accessed the medium in 2010.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=812...

Page 2 of 2

10/27/2011



