
Print

Freedom Of The Press - Seychelles (2011)

Status: Partly Free
Legal Environment: 17
Political Environment: 20
Economic Environment: 19
Total Score: 56

The media environment in Seychelles during the past decade
has been characterized by government monopolization of
radio and television, draconian libel laws that have been used
liberally against opposition newspapers, occasional attacks
against and harassment of media workers, and extensive
self-censorship. While the legal framework that has
supported this environment is largely still in place, recently
there appears to have been some movement toward a
somewhat freer media.

The constitution provides for freedom of speech but also
restricts this right by protecting the reputation, rights, and
privacy of citizens as well as the “interest of defense, public
safety, public order, public morality, or public health.” It also
grants the minister of information the power to prohibit the
broadcast of any material deemed contradictory to “national
interest.” Since the court of appeals in 2007 overturned a
libel conviction against Regar, an opposition weekly, which
forced it to close, the filing of libel charges and libel
convictions have diminished. Nevertheless, civil libel suits can
still be used against journalists. In July 2010, a cabinet
minister filed a libel lawsuit against Regar for its publication
of allegations of a conflict of interest in a land sale.

The state has a de facto monopoly over the widely consumed
broadcast media (both radio and television), and private
broadcasters have been slow to develop because of
restrictive licensing fees of more than 800,000 rupees
($60,000) per year. Following one opposition party’s efforts
to raise enough money for a radio license, the National
Assembly in 2006 passed an amendment to the Broadcasting
and Telecommunications Act prohibiting politically affiliated
groups from obtaining a license. In August 2009, a report by
two independent consultants commissioned by the president
to critically examine the state of the media in the country
was published. The report recommended the formation of a
media council, media association, and joint consultation
committee, as well as amending the libel laws. In late 2009,
the Seychelles Media Association, a grouping of media
professionals, was reconstituted after a 10-year absence, and
in December 2010 the National Assembly approved the
Seychelles Media Commission Act 2010, setting up an
independent media arbitration body. No cases of attacks or
harassment against journalists were reported in 2010.

There are two daily newspapers, the privately owned Rising
Sun and the state-owned Seychelles Nation, which rarely
publish stories critical of the government. Three weekly
newspapers—Regar, the People, and Le Nouveau Seychelles
Weekly—are affiliated with political parties. The nation’s two
radio stations and the sole television station are all owned by
the government and operated by the Seychelles Broadcasting
Corporation (SBC), which also relays foreign stations.

Page 1 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=812...



Telecommunications companies must submit subscriber
information to the government. Although the internet is
available and unrestricted in the Seychelles, there have been
reports of the government monitoring the e-mail, chat
rooms, and blogs of the nearly 41 percent of the population
with access in 2010.

Page 2 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=812...


