? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Somalia (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 27
Political Environment: 35
Economic Environment: 22
Total Score: 84

The media environment in Somalia varies significantly
depending on region, with different conditions in chaotic
southern Somalia, the semiautonomous Puntland region in
the northeast, and the breakaway region of Somaliland in
the northwest. In June 2010 Somaliland held a much-
anticipated presidential election that was widely regarded to
be free and fair; Ahmed Silanyo defeated the incumbent,
President Dahir Riyale Kahin, and power was transferred
peacefully. In the south, the president of the Transitional
Federal Government (TFG), Sheikh Sharif Sheikh Ahmed,
tenuously held on to power. The TFG, which was backed by
African Union (AU) peacekeepers, controlled only a small
portion of southern Somalia, while the Islamist militant
groups Al-Shabaab and Hizbul Islam continued to control
large swathes of thesouth and most of the capital,
Mogadishu.

Somalia’s constitution provides for freedom of the press, but
owing to the lawless conditions in much of the country,
journalists continue to face restrictions on their reporting in
practice. There is no freedom of information law to
guarantee access to public information, and defamation is a
criminal offense. A media bill approved by the Transitional
Federal Assembly in late 2007 was criticized by press
freedom groups for imposing vague and severe restrictions,
including limits on images and speech; calls for media law
reform by advocacy groups continued in 2010. However,
given the TFG's inability to impose its authority over much of
Somalia, the practical effects of the law remain unclear.

The struggle between the TFG, Hizbul Islam, and Al-
Shabaabhas dramatically affected the media environment in
southern Somalia. Media outlets have aligned themselves
with political factions as a means of survival, making neutral
or objective reporting a rarity. Journalists working for
international broadcasters such as the British Broadcasting
Corporation (BBC) and Voice of America (VOA) also face
pressure from Al-Shabaab and Hizbul Islam. In April 2010,
Al-Shabaab banned local radios from retransmitting VOA or
the BBC, accusing the stations of airing “Christian
propaganda.” Frequent incidents of harassment, arbitrary
arrest, and violence against journalists continue to
encourage high levels of self-censorship. On the other side,
concerns about safety also make those journalists that did
interview rebel leaders reluctant to edit or interrupt
interviews. Complaints from other regions, including
Somaliland, suggested that Al-Shabaab was getting too
much airtime and was not being adequately challenged by
journalists on-air. Direct censorship also remained a
problem, asboth groups took over some stations and forced
others to close, while demanding that those that were still on
air cease broadcasting music. At least 14 radio stations in
Mogadishu complied with Hizbul Islam’s April ban on the

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=813...

Page 1l of 4

10/27/2011



broadcast of music. However, radio stations faced being
closed by the central government for their compliance.
According to the local Somali Foreign Correspondents
Association, two stations were temporarily taken off the air
for not playing music until then information minister Dahir
Mohamud Gelle reversed the order.

Numerous journalists have been killed in the capital, either
for supporting the wrong political faction or as accidental
casualties in armed clashes. Somalia remained one of the
deadliest countries for journalists in 2010; according to the
Committee to Protect Journalists (CPJ), three journalists
were killed—two in southern Somalia and one in Puntland—
but many more were injured. In May, Radio Mogadishu
journalist Sheikh Nur Mohamed Abkey was killed, allegedly
for his affiliation with the state-owned radio station. Al-
Shabaab claimed responsibility for the murder. In a dramatic
incident in June 2010, eight journalists were seriously
wounded when a bomb went off at a press conference
convened by Al-Shabaab. As fighting ensued, the director of
the community station, Hurma Radio Barkhat Awale, was
killed in the crossfire between Al-Shabaab and AU troops.

Despite the violence, dozens of radio stations aligned with
particular factions continued to broadcast in Mogadishu and
in other parts of the country. The TFG continued to support
Radio Mogadishu, a new outlet with the objective of carrying
government-sponsored news and information, as well as
providing space for a variety of groups and individual
Somalis to voice their opinions. This includes journalists from
popular stations such as Horn Afrik and Radio Shabelle,
which have found it challenging to operate under Al-
Shabaab. In early 2010, a joint UN-AU radio station, Radio
Bar Kulan, began broadcasting from Nairobi, Kenya’s capital.
Similar to Radio Mogadishu, the new station is intended to
offer a platform for voices that may be critical of the
extremists and more sympathetic to the TFG and AU forces.
The advertising sector is weak and advertising is often not
enough to sustain media houses, leaving some to depend on
financial support from politicians, thus compromising
editorial independence. Some proprietors are able to fund
their media houses with their own money. According to the
local National Union of Somali Journalists (NUSOJ),
journalists in all regions of Somalia receive low pay, and
many also work either unpaid or without an employment
contract. Many media outlets also prefer to hire cheaper,
less-trained labor or relatives over more experienced
journalists. Because there is an abundance of journalists,
those who complain about low wages usually face threats of
being replaced.

The status of press freedom was visibly better in Puntland, a
self-declared semiautonomous region. The Puntland interim
constitution provides for press freedom as long as journalists
demonstrate “respect” for the law, but the region also
recognizes the TFG. Despite the Puntland president’s stated
commitment to greater openness, restrictions remained
harsh, and coverage of political and security issues continued
to be particularly dangerous for journalists.In August,
Abdifatah Jama Mir, the director of Horseed Media FM, was
arrested and held for 86 days for interviewing a “rebel
leader.” Following this incident, Puntland banned journalists
from interviewing rebel militants, citing security threats. In
addition, the government accused VOA of fomenting
instability in the region. In August, VOA journalist Nuh Muse

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=813...

Page 2 of 4

10/27/2011



Birjeb was banned from working in Puntland. That followed
the release of his VOA colleague, Mohamed Yasin Isak, after
being held for 17 days in early January 2010. Journalists also
faced threats, attacks, and harassment from security forces,
who usually enjoyed impunity for their actions. In February,
a correspondent for Radio SIMBA, Ahmed Ibrahim Noor, was
beaten by court guards in the high court in Bosaso town. In
August, reporter Abudllahi Omar Gedi was stabbed and left
to die after he left work at Radio Daljir in the Galkayo district
of Puntland.

Somaliland, a region whose claims of independence have not
been internationally recognized, enjoys more press freedom
than the rest of the country. The Somaliland constitution
guarantees freedoms of speech and of the press. In general,
privately owned newspapers were aligned with political
parties during the 2010 presidential election, as many
journalists and papers were financially supported by the
parties. The government media remained sympathetic to the
incumbent, despite demands for more balanced reporting
and greater access for the opposition. The new Somaliland
government has been critical of some media and suspended
broadcasts from Universal TV, a satellite broadcaster based
in London and Djibouti. The Somaliland government has
regularly accused the station of being biased and presenting
a pro-Puntland perspective; this is particularly sensitive, as
disputes along the border with Puntland have intensified in
2010. Defamation is not a criminal offense, and libel cases
are settled through the clan system of arbitration. There is
no access to information law in Somaliland, and public
officials often do not divulge information unless it is
favorable to the government.As in years past,
severalSomaliland journalists continued to face threatening
text messages and harassment from Al-Shabaab. Fearing
retaliation, some outlets refrained from openly reporting and
condemning the activities of the group.

There are at least seven independent daily newspapers in
Somaliland, one government daily, and two English-language
newspapers. Most of these outlets are not economically
sustainable and are heavily subsidized by the diaspora as
well as by political parties and their interests. While the
repeatedly postponed regional elections have led to the
establishment of more newspapers, the delays have also
caused greater polarization in the media.The Somaliland
government has been reluctant to liberalize the airwaves,
citing the potential of instigating clan violence, an argument
that some Somalilanders support. The establishment of
independent radio stations is banned, and government-
owned Radio Hargeisa remains the only FM station, although
the BBC is available in Hargeisa, the capital. Radio
Horyaalcircumvents the ban on private broadcasting by
having its recorded programming transmitted on shortwave
from a studio in Belgium. Due to the low literacy rate and
the relatively high cost of newspapers, radio remains the
most accessible and widespread medium for news. There is
one government-owned television station, Somaliland
National Television, and a number of Somali-language
satellite stations are also accessible. The advertising sector is
gradually growing but remains small. Nevertheless,
advertising is the main source of revenue for many
independent media outlets.

The Somali diaspora in Europe, North America, and the Gulf
states have established a rich internet presence. Internet

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=813...

Page 3 of 4

10/27/2011



Page 4 of 4

service is available in large cities in Somalia, and users enjoy
a relatively fast and inexpensive connection. Nevertheless,
owing to pervasive poverty and the internal displacement of
many Somalis, access is limited. According to Internet World
Stats, approximately 1.1 percent of the Somali population
had internet access in 2010. Although there were no reports
of government restrictions on the internet, some factions
reportedly monitored internet activity.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=813... 10/27/2011



