/
4 FREEDOM HOUSE
Freedom Of The Press - South Africa (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 9
Political Environment: 14
Economic Environment: 10
Total Score: 33

Freedoms of expression and of the press are protected in the
constitution and generally respected in practice, and Soutf
Africa has vibrant press freedom advocacy and journalists
organizations. However, several apartheid-era laws and ¢
2004 Law on Antiterrorism permit authorities to restric!
information about the police, national defense forces
prisons, and mental institutions. In January 2010, an e.t\
interview with two self-proclaimed criminals vowing to attack
World Cup tourists saw both police and party officials attempt
to use apartheid-era legislation to force e.tv journalists tc
reveal their sources (the criminals’ identities). Subpoenas
against the journalists were dropped following a mediatec
compromise between the government and the South Africar
National Editors Forum. Libel is not criminalized in Soutfk
Africa, but civil cases, sometimes involving large fines
continue to be brought against members of the press. Ir
December 2010, President Jacob Zuma of the ruling Africar
National Congress (ANC) party announced a R5 millior
($700,000) lawsuit against Sunday Times cartoonisi
Jonathan Shapiro—also known as “Zapiro”—for defamatior
over a controversial 2008 political cartoon. The constitutior
protects the right of access to information, and the Promotior
of Access to Information Act 2002 puts this practice intc
effect.

In recent years, additional restrictive legal instruments have
been proposed, and in some cases, created. In 2009, the
controversial Film and Publications Amendment Act was
signed into law to protect against child pornography and hate
speech. The legislation—which requires any publisher not
recognized by the press ombudsmanto submit a wide range
of potentially “pornographic” or “violence-inciting” materials
to a government board for approval—was widely criticized by
press freedom advocates as a means of prepublicatior
censorship. In March 2010, the government sent the
Protection of Information Bill to parliament. This bill woulc
allow government officials and agencies to classify any
information deemed to be in the national interest
Additionally, the bill insists that journalists establish “public
interest” to disclose such information and sets onerous
penalties for its unauthorized publication, including up to 2&
years in prison. As a result, it was widely condemned by bott
domestic and international press freedom advocates
Parliamentary debate on the legislation continued at year's
end.

Government ministers and other political figures continued tc
display intolerance of media criticism in 2010, including the
ANC’s worrying revival of a proposed statutory medic
tribunal. The tribunal would replace the self-regulating Press
Council and Press Ombudsman with a state-run body
empowered to hear complaints against the press, hand oul
stiff punishments for violating privacy and for defamation

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=813...

Page 1 of 3

10/27/2011



and force the media to issue retractions and apologies.
Despite widespread condemnation, the formal legislation for
the tribunal was being considered by the ANC at year’s end.
In addition, recent years have seen a stark increase in the
use of court interdictions and gag orders by both
governmental and non-state actors. Since 2005, the
independent weekly and online daily Mail & Guardian has
received at least three gag orders to stop reporting on
corruption scandals. In January, the new director of the
National Prosecuting Authority, Menzi Simelani, mandated
that prosecutors must secure prior approval before speaking
to the press about investigations and cases.

The year 2010 also saw greater physical harassment of
journalists by both political figures—particularly those
associated with the ANC Youth League—and the police. In
April, Youth League president Julius Malema forced British
Broadcasting Corporation (BBC) correspondent Jonah Fisher
to leave a news conference after hurling insults at him. In
August, Sunday Times reporter Mzilikazi wa Afrika was
arrested for “fraud and defeating the ends of justice” over
his alleged possession of a forged, unpublished resignation
letter from Mpumalanga premier David Mabuza; wa Afrika
had previously reported on corruption in the province,
including articles involving national police chief Bheki Cele
and Mabuza himself. While wa Afrika was soon released and
his case thrown out by prosecutors, the reporter was
repeatedly threatened by local Youth League leaders.

A number of private newspapers and magazines—including
the Mail & Guardian, theCape Times, and theSunday Times—
are sharply critical of the government, political parties, and
other societal actors. The U.S. State Department notes that
46.4 percent of South Africans have access to print media.
Though a variety of publications exist, their content tends to
lack diversity as a result of a concentration of ownership
among large media groups. The state-run South African
Broadcasting Corporation (SABC) dominates broadcast
media. While officially editorially independent, the SABC has
come under fire for displaying a pro-ANC bias, for reflecting
internal ANC rifts in its management struggles, and for
practicing self-censorship. In April 2009, the SABC canceled
a scheduled program on political satire that was inspired by
the “Zapiro” controversy. After the Mail & Guardian posted a
leaked copy of the program on its website, the SABC accused
the paper of theft. In 2009, SABC internal auditors
investigating the leak searched the offices of the
broadcaster’s investigative reporting unit and subjected staff
to lie-detector tests. Also in 2009, the entire SABC board
was dissolved by Parliament amid a R839 million ($100
million) loss for the 2008-09 fiscal year and wide-ranging
reports of financial mismanagement. In 2010, four members
of the new 12-member board resigned over disagreements
with SABC head and former minister for arts, culture,
science, and technology Ben Ngubane.

For primarily socioeconomic reasons, most South Africans
receive the news via radio outlets, the majority of which are
controlled by the SABC. While the Independent
Communications Authority of South Africa (ICASA) is
involved in efforts to expand the number and broadcasting
range of community radio stations, the process is slowed by
lack of bandwidth and bureaucratic delays. The SABC's three
stations claim most of the television market, but the
country’s two commercial television stations, e.tv and M-Net,

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=813...

Page 2 of 3

10/27/2011



are reaching growing proportions of the population.
International broadcasts are unrestricted. According to
governance watchdog Global Integrity, the government has
threatened to withdraw advertising from newspapers that
report on corruption and other scandals.

Internet access is unrestricted, although state monitoring of
telecommunications systems is authorized, and 12.3 percent
of the population had regular internet access during 2010.
However, access costs and language barriers remain
prohibitive for many South Africans. More people can access
the internet from their phones than from computers.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=813...

Page 3 of 3

10/27/2011



