/
4 FREEDOM HOUSE
Freedom Of The Press - Sudan (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 26
Political Environment: 30
Economic Environment: 22
Total Score: 78

Press freedom in Sudan deteriorated in 2010, especially after
the April elections; these were the first elections held since
1986. Prior censorship, initially lifted by presidential decree
in September 2009, was reinstated in practice only weeks
after voting day. President Omar al-Bashir received more
than 68 percent of the vote in the election, but rather than
leading to a relaxation of the constraints on the press, there
was a clear tightening of the space in which the private
media operate. Journalists were arrested and tortured,
documents were confiscated, and papers were closed for
days. The situation also became more challenging for
journalists in the South, which typically has had a more
liberal media environment. As Southern Sudan prepared for
the January 2011 referendum on its independence,
journalists there were harassed and restrictions were
imposed on covering issues such as ethnic violence and
corruption.

Article 29 of the 2005 Interim National Constitution, adopted
in connection with that vyear’'s Comprehensive Peace
Agreement (CPA) between the government—led by Bashir’s
National Congress Party (NCP)—and the South’s Sudan
People’s Liberation Movement (SPLM), nominally protected
freedom of the press and citizen expression. The CPA
created a new space for journalists to express their voice
and reduced the common practice of censoring newspapers
prior to publication. Another step toward greater freedom of
the press was taken in June 2009, when the government
replaced the highly restrictive Press and Printed Press
Materials Law. However, media freedom organizations have
criticized the new law for falling short of international
standards. It states that “no restrictions will be placed on
freedom of the press except on issues pertaining to
safeguarding national security and public order and health,”
and contains loosely defined provisions related to the
encouragement of ethnic and religious disturbances and
incitement of violence. The law also gives the National Press
and Publication Council the authority to shut down
newspapers for three days without a court order. However,
some of the most criticized components of earlier drafts—
including fines of more than $20,000 for violators of the
law—were removed from the final version.

Defamation is a criminal offense in both Northern and
Southern Sudan. There is no freedom of information law,
and access to public information is difficult. The Ministry of
Information manages the broadcasting licensing process in
Sudan, with help from the Ministry of Telecommunications
and Postal Services in Southern Sudan. The licensing process
is highly politicized in the North, where progovernment
stations have an easier time acquiring a license. The process
is fairer in the South, but at times may fall victim to
prejudice from tribal sentiments. The National Press Council

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=813...

Page 1 of 3

10/27/2011



regulates the journalism profession and the entry into the
field in Northern Sudan. Journalists in the North are required
to pass a test prior to receiving accreditation and a license.
However, entry into the profession is relatively free in the
South.

During the run-up to the elections in April 2010, the
Sudanese saw slight relaxations of censorship and
restrictions to the media. In September 2009, following
internal pressure from media owners and unions and the
increasing presence of international organizations ahead of
the national elections, Bashir eliminated the previously
common practice of censorship of newspapers by the
National Intelligence and Security Service (NISS). According
to International Media Support, the tone of the election
coverage was in general neutral or positive, although during
the final month of the campaign it did become more
aggressive. Cases of hate speech and inflammatory language
were registered. The media in the North tended to privilege
the NCP, while the media in the South were biased toward
the SPLM, both in terms of the amount of time allocated to
the party and the positive tone of the coverage.

After the results of the election were announced, an
emboldened government, especially in the North, started
applying harsher measures toward its critics. As a result,
journalists were often censored, harassed, intimidated, and
even tortured by authorities and government agents. Just
weeks after the elections, NISS visits to newspapers
resumed in an effort to impose pre-publication censorship. In
May 2010, four journalists of the newspaper Rai al-Shaab,
owned by Hassan al-Turabi, a one-time ally of Bashir, were
arrested for reporting that Iranian forces were in Sudan to
assist insurgents in Africa and the Middle East. The
journalists’ lawyers reported that their clients had been
tortured in prison. Three of the four journalists were later
convicted of “undermining the constitutional system” and
sentenced to prison terms ranging from two to five years. In
April, the newspapers Ajras al-Huriya and Al-Midan were
visited by NISS and as a result, copies of the papers were
confiscated and journalists were prohibited from publishing
some of the stories they had been working on. In other
newspapers, self-censorship continued to be a common
practice. Issues such as the crisis in Darfur, the work of the
International Criminal Court, Sudan’s poor human rights
record, and the corruption of state officials remained absent
from the pages of the main media outlets. Foreign journalists
in Sudan have occasionally experienced difficulties in their
reporting and are generally viewed with suspicion by the
authorities. In addition to normally denying visas or permits
to visit areas such as Darfur, in the past the Sudanese
government had expelled foreign correspondents from the
country. There were no reports of extralegal harassments or
murders against journalists during the year. However, the
turbulent political situation—especially after the Justice and
Equality Movement, the strongest rebel group in Darfur,
ended peace talks in May—continued to create a dangerous
environment for journalists to cover the news in Darfur.

Although still better than in the northern part of Sudan,
press freedom conditions in the South also deteriorated in
2010. Security forces and members of the Sudan People’s
Liberation Army—the SPLM’s military wing—attempted to
censor and influence content in the South. In the run-up to
the 2011 referendum on Southern Sudan’s independence,

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=813...

Page 2 of 3

10/27/2011



SPLM members started putting greater pressure on
journalists, in an attempt to prevent them from reporting
cases of ethnic violence and corruption scandals among
government officials. In March, two radio stations in the
southern state of Central Equatoria were raided as a result of
their moderate criticism of some SPLM figures. The UN-
sponsored Miraya FM was also accused of being biased and
supporting an external agenda that was not benefiting the
people of Sudan.

There are several private daily and weekly newspapers that
cover local and national news, but most operate in the
North. Experts have argued that there is little difference
between private and state-run media, as all are subject to
serious government intrusion, ranging from interference in
management to censorship of content. Newspapers are
generally too expensive for most Sudanese. The government
runs one Arabic and one English-language newspaper. The
state dominates the broadcast media, which are the main
source of information for much of Sudan’s population.
Television programming continues to be formally censored,
and radio content must reflect the government’s views.In the
aftermath of the elections, the operations of the popular
international broadcasters have been obstructed by the
Sudanese government. In August, the government
suspended the British Broadcasting Corporation’s license to
rebroadcast locally in the north of the country. Radio France
Internationale’s Arabic Service had similar problems when its
license to rebroadcast was revoked in October. Ownership of
media houses, in general, is not transparent. There are no
laws requiring the release of ownership information.
Moreover, many owners refrain from acknowledging
ownership in order to evade tax codes and avoid possible
attacks. Journalists receive low pay, and many freelance
journalists do not earn enough to cover the cost of living.
Some analysts believe this has partially led to corruption
within the media where journalists, as well as editors, sell
stories to politicians. The advertising market is strong in the
North, but almost nonexistent in the South. In the North,
state-owned media receive subsidies from the government.
Independent media do not receive public subsidies, but do
receive secret financial support if their coverage is deemed
friendly to the government.In addition, authorities reportedly
put pressure on advertisers, prohibiting them from placing
ads in newspapers that are deemed critical of the
government.

Internet penetration in Sudan is relatively high for sub-
Saharan Africa. According to Internet World Stats’ most
recent statistics, 9.3 percent of the population accessed the
medium as of 2009. The government is believed to monitor
the internet, including e-mail and correspondence. It also
blocks websites, especially those with explicit sexual content,
ostensibly to preserve ethical standards. Only a few days
after the beginning of the April voting, the website Sudan
Vote Monitorwas blocked in Sudan. The website had been
launched by a civil society organization and used the
Ushahidi platform along with other tools to report
irregularities in the voting process and in the counting of the
ballots.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=813...

Page 3 of 3

10/27/2011



