
Print

Freedom Of The Press - Suriname (2011)

Status: Free
Legal Environment: 4
Political Environment: 12
Economic Environment: 7
Total Score: 23

The government of Suriname generally respects freedom of
expression and of the press, as provided for in the country’s
constitution. Libel is a criminal offense and can be punished
with either fines or prison time; however, no cases against
journalists were noted in 2010.

Little investigative journalism takes place, and some
journalists practice self-censorship on certain issues,
particularly drug trafficking and the human rights abuses
that took place under the Desi Bouterse dictatorship in the
1980s. In 2010, Bouterse was democratically elected
president of Suriname. Although he continues to face
charges for the murders of five journalists in 1982, legal
proceedings are suspended for the duration of his
presidency. Many fear his new position will lead to
heightened self-censorship by journalists.

Occasional instances of threats and harassment directed at
journalists continue to occur. In 2009, the Suriname
correspondent for Reporters Without Borders received
telephone threats after his reports on the unexplained
disappearance of 90 kg of cocaine from a police station after
its seizure. Although he had been in touch with the attorney
general, he did not receive protection from authorities. In
June 2010, the editor in chief of the monthly publication
Parbode, Armand Snijders, was attacked by unknown
assailants and was warned to stop writing “trash.” Although
an investigation was launched, no arrests were made. This
had been the fourth physical attack on Snijders linked to his
work as a journalist.

Suriname has a diverse media, with numerous newspaper
publications. The two daily newspapers, De Ware Tijd and De
West, are both privately owned, published in either Dutch or
English, and maintain independent websites. Suriname has
24 radio stations, including the government-owned Stichting
Radio Omroep Suriname (SRS). The stations reach
approximately 300,000 radios. Two state-owned television
stations and one privately owned station broadcast to
approximately 63,000 televisions. According to the
Association of Surinamese Journalists (SVJ), low salaries and
poor training are leading to unprofessional conduct and are
hurting the profession. The country has two internet service
providers, and there are no restrictions on access.
Approximately 32 percent of the population accessed the
internet in 2010.

Page 1 of 1

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=813...


