? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Swaziland (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 24
Political Environment: 27
Economic Environment: 25
Total Score: 76

Swaziland’s absolute monarchy continued to exert stric!
control over the media in 2010. King Mswati III has the
power to suspend the constitutional rights to freedom o
expression and the press at his discretion, and these rights
are severely restricted in practice, especially with respect tc
speech on political issues or the royal family. Of six medic
bills proposed along with a new constitution in 2007—
including a Public Broadcasting Corporation Bill, a genera
Broadcasting Bill, and an Information and Privacy Bill—none
have been enacted by year’s end, while only the press-
regulating Media Commission Bill has been opened tc
parliamentary debate. According to the African Medic
Barometer, there are approximately 30 laws that restric!
media freedom in Swaziland, including a number of harst
defamation laws and a Suppression of Terrorism Act that the
government has threatened to apply to critical journalists
Positively, in recent years the courts have dismissed ¢
number of defamation penalties and overturned attempts tc
limit media coverage of political or culturally sensitive issues
Swaziland does not have a freedom of information law, anc
access to government information is difficult.

In 2009, two new publications were introduced but were
quickly threatened with closure for failing to register with the
government, a procedure that requires the purchase of ¢
$100 bond. There is no independent regulator of the Swaz
broadcasting sector, and licenses for both radio anc
television are controlled by the respective state broadcastinc
authorities. Four radio license applications approved in 200¢
were disqualified by the Swaziland Radio Regulator in 200¢
for failing to meet all 12 of the regulator’s evaluation criteria.

The government routinely warns against negative news
coverage, and journalists are subject to harassment anc
assault by both state and nonstate actors. As a result, the
Swazi media is marked by a high level of both official anc
self-censorship on political and royal matters. In January, the
government banned the privately owned Times of Swazilanc
from running a column by Mario Masuku, leader of the
banned opposition People’s United Democratic Movemen
(PUDEMO) party; Masuku was the third Times columnisi
forced from its pages by government pressure in receni
years. Also in January, Mangoba Nxumalo, journalist foi
Times of Swaziland, was attacked by churchgoers while
covering a church service. In July, a prince closely alignec
with Mswati urged journalists to “bury” stories that paintec
the country in an unfavorable light and stated that journalists
who write critical comments about the country should “die.’
In September, police confiscated the camera of Nxumalc
while he was covering a meeting of the Swaziland Democracy
Forum in Manzini and briefly detained him. The followinc
month, Swazi prime minister Barnabas Sibussio Dlamin
issued a statement through the state-owned Swazi Observei

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=814...

Page 1 of 2

10/27/2011



announcing his intention to require columnists to seek state
permission before criticizing the government. The prime
minister also accused critical journalists of being paid by
foreigners to tarnish the country’s image.

The country’s two newspapers—the independent Times of
Swarziland and the state-run Swazi Observer—are consumed
almost exclusively in urban areas. Despite restrictions on
political reporting, both newspapers do criticize government
corruption and inefficiency. The Swaziland Television
Authority dominates the airwaves and generally favors the
government in its coverage. There is one government-owned
radio station (controlled by Swaziland Posts and
Telecommunications) and one independent radio station,
Voice of the Church, which focuses on religious
programming. Advertisers, including the government,
regularly dissuade negative coverage by employing financial
pressure, a major force in Swaziland’s relatively small
economy. Due to low pay and insufficient journalist training,
the quality of reporting is at times affected. Many journalists
have left the industry to work for the government or in the
private sector. However, despite the low pay, journalists and
media houses are not prone to being bribed; there have
been cases of public rejections of corruption and bribery by
journalists. Swazis with sufficient funds can freely purchase
and use satellite dishes to receive signals from both
independent South African and international news media.
The government does not restrict internet-based media, but
few Swazis can afford access; only 8 percent of the
population accessed the internet in 2010.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=814...

Page 2 of 2

10/27/2011



