? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Taiwan (2011)

Status: Free

Legal Environment: 7
Political Environment: 9
Economic Environment: 9
Total Score: 25

Taiwan’s media environment is one of the freest in Asia, with
a vigorous and diverse press that reports aggressively on
government policies and alleged official wrongdoing. But
some journalists voiced fears that press freedom was
backsliding in 2010. A growing trend of marketing disguised
as news reports, a proposed legal amendment that would
limit descriptions of crime and violence in the media, and
licensing obstacles all contributed to these concerns.

The constitution provides for freedoms of speech and of the
press, and the government and independent courts generally
respect these rights in practice. In November 2010, the
legislature considered amendments to the Children and
Youth Welfare Act that would forbid descriptions or images of
crime, drug use, violence, bloodshed, or lewdness, according
to local news reports. Violating the law would result in fines
as high as NT$500,000 (US$17,000). Journalists and press
freedom advocates raised concerns that the proposed
legislation could be interpreted to limit a broad range of
legitimate reporting. At year’s end, the draft was awaiting a
second reading by the legislature.

Print media are free of state control, and following reforms in
recent years, broadcast media are no longer subject to
licensing and programming reviews by the Government
Information Office (GIO). Media coverage is often critical of
the government, though politically polarized; most media
outlets are sympathetic to one of the two major parties. In
November 2010, the media faced criticism for partisan news
coverage. At a campaign rally on the day before municipal
elections, a gunman shot and injured Sean Lien, son of Lien
Chan, the former leader of the ruling Kuomintang (KMT)
party. Television stations that tend to favor the opposition
Democratic Progressive Party were rebuked for burying the
news, while KMT-friendly stations were accused of violating
election laws by tying the incident to campaign coverage,
according to local news reports.

Some critics questioned the fairness of the broadcast
licensing process. The National Communications Commission
(NCC), which is tasked with awarding licenses, came under
fire for setting roadblocks in the path of several media
ventures. The commission repeatedly denied requests by
Next Media, the parent company of leading news
publications in Hong Kong and Taiwan, to launch a cable
television station. The company is perhaps best known
worldwide for producing sensational computer animations of
news events and celebrity mishaps, which are posted on the
website of the Apple Daily newspaper. In rejecting the
application, the NCC cited its doubts that the proposed
station, Next TV, would “fulfill the social responsibility”

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=814...

Page 1 of 3

10/27/2011



expected of a broadcaster, an explanation that
commentators described as subjective and open to broad
interpretation. In late December, the NCC invalidated the
license of another broadcaster, Era TV, charging that it had
failed to distinguish advertising from programming content.
The decision drew a complaint from Taiwanese legislators,
who said that the punishment was disproportionate and
arbitrary, according to local news reports. Other channels
had committed similar violations without penalty, the
legislators said.

Media owners can exercise considerable sway over the
editorial content of their outlets. As commercial ties between
Taiwan and mainland China deepened in 2010 with the
signing of the Economic Cooperation Framework Agreement,
press freedom advocates raised concerns that media owners
and some journalists were whitewashing news about China
to protect their financial interests. Critics perceived Beijing’s
influence in a column that ran on June 4 in the Want Daily
newspaper. The column, which commemorated historical
events on both sides of the Taiwan Strait, failed to mention
the military crackdown on protesters in Beijing’s Tiananmen
Square on that date in 1989. China Times Group, the parent
company of Want Daily, is owned by Tsai Eng-meng, a
businessman with significant commercial interests in
mainland China. Physical violence against journalists is rare,
and both local and foreign reporters are generally able to
cover the news freely.

Taiwan has over 360 privately owned newspapers and
numerous radio stations. Satellite television is broadcast on
143 channels.Legislation approved in 2003 barred the
government and political party officials from holding
positions in broadcast media companies, and required
government entities and political parties to divest
themselves of all broadcasting assets. Disputes continue to
plague the Public Television Service (PTS). In 2009, the
legislature attempted to require government approval of PTS
programming and increased the number of directors on the
PTS board. The GIO immediately appointed eight new
directors, but in January 2010 an injunction requested by the
incumbent board chairman prevented them from taking
office. After the GIO obtained another injunction three
months later, preventing the chairman and six other sitting
directors from exercising their duties, the remaining six
directors dismissed the president and executive Vvice
president of PTS in September. Their removal sparked
concerns about government interference and the PTS's
political neutrality.

The issue of “embedded marketing”—advertising cloaked as
news—came to the fore in December 2010, when veteran
China Times journalist Dennis Huang resigned, reportedly to
protest the proliferation of positive coverage purchased by
both businesses and government entities. His resignation led
to a public campaign to end the practice, which has
increased sharply in recent years, according to press
freedom watchdogs. Prime Minister Wu Den-yih pledged to
address the issue, and at year’'s end legislators from both
major parties were considering restrictions on purchases of
news space by government entities.

The government refrains from restricting the internet, which
is accessed by 71.5 percent of the population. But
cyberattacks in 2010 on at least three foreign journalists

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=814...

Page 2 of 3

10/27/2011



Page 3 of 3

based in Taiwan raised new security concerns about
reporters whose work relates to mainland China. The three
were among an unknown number of reporters and activists
who found in March that their Yahoo e-mail accounts had
been compromised, according to international news reports.
The source of the attack was unclear, but the breaches were
similar to recent attacks on the U.S.-based search-engine
giant Google that led that company to announce a partial
withdrawal from the mainland Chinese market in early 2010.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=814... 10/27/2011



