? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Turkey (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 22
Political Environment: 21
Economic Environment: 11
Total Score: 54

The government, led by the Justice and Development Party
(AKP), continued to crack down on unfavorable press
coverage in 2010. A politicized case against one of the
country’s major media companies, the Dogan Group, for
purported tax evasion worth $3.4 billion continued in 2010.
The conglomerate achieved mixed results in a series of court
rulings during the year, and pledged to pursue further
appeals. The Dogan Group has consistently reported on the
ruling party’s shortcomings and its involvement in an Islamic
charity scandal in 2008.

Constitutional guarantees of freedom of the press and
expression are undermined by other provisions, and in
practice they are only partially upheld. Despite some minor
amendments in 2008, the restrictive 2005 penal code
continued to overshadow positive reforms that had been
implemented as part of the country’s bid for European Union
(EU) membership, including a 2004 Press Law that replaced
prison sentences with fines for media violations. Defamation
remains a criminal offense that can result in fines or prison
terms. A total of 104 journalists were tried in 2010 for
alleged offenses related to freedom of expression. According
to the Independent Communication Network (BIA) 2010
Media Monitoring Report, 30 journalists remained in prison at
year’s end.

Article 301 of the penal code provides for prison terms of six
months to two years for “denigration of the Turkish nation.”
The Justice Ministry rejected 342 of the 352 complaints
under Article 301 that it received in 2010, allowing only 10
to proceed. Article 301 has previously been used to punish
journalists for stating that genocide was committed against
the Armenians in 1915, discussing the division of Cyprus, or
writing critically about the security forces. Amendments to
the article in 2008 were largely cosmetic, substituting
“Turkish nation” for “Turkishness” and “State of the Turkish
Republic” for “Turkish Republic,” and reducing the maximum
prison sentence from three years to two. Nationalist lawyers’
groups such as the Great Lawyers’ Union, accused by many
human rights groups of leading the push for prosecutions,
continued to file insult suits throughout the year. The owner
and editor of Gerger Firat, Haci Bogatekin,received a five-
year prison sentence in March 2010 for insulting state
prosecutors; he had written articles alleging that Turkey
faced a more serious threat from conservative religious
movements than from the Kurdish Workers’ Party (PKK)
militant group. Very few prosecutions under Article 301 end
in convictions, but the trials are time-consuming and
expensive. Article 216 of the penal code, which covers
“inflaming hatred and hostility among peoples,” is also used
against journalists who write about the Kurdish population or

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=815...

Page 1l of 4

10/27/2011



are deemed to have denigrated the armed forces.

Amendments to the Antiterrorism Law (TMY) passed in 2006
allow journalists to be imprisoned for up to three years for
disseminating the statements and propaganda of terrorist
organizations. The law raised concerns about arbitrary
prosecutions, since members of the pro-Kurdish press are
sometimes accused of collaborating with the PKK, a
designated terrorist organization. Nearly 150 people were
prosecuted under the TMY in 2010, six times as many as in
2009. Most had been covering subjects related to the
Kurdish minority and the PKK. In 2010, the pro-Kurdish daily
newspaper Ozgir Gindem had more than 500 cases filed
against it under the TMY. The government has banned the
Diyarbakir-basednewspaperAzadiya Welat a total of eight
times, and several of its journalists are serving prison
sentences under the TMY for spreading propaganda. In
February 2010, Azadiya Welateditor Ozan Kilingwas
sentenced to 21 years in prison for printing 12 editions of
the paper that contained references to the PKK. The
following editor in chief, Vedat Kursun, received a 166-year
prison sentence in May for disseminating PKK propaganda.
The paper’s editorial manager, Emine Demir, received a 138-
year prison sentence at the end of December for articles she
published in 2008 and 2009 that were also purportedly
propaganda for the PKK. Separately, a well-known journalist
for Express received a 15-month prison term in June for his
coverage of PKK opinions on the Turkish government, but he
remained free at year’s end pending appeals. The editor of
Express was also fined some $10,000 in connection with the
report. The Court of Cassation ruled in October that Turkish
novelist and Noble Prize winner Orhan Pamuk could legally
be sued for comments on the Kurds and Armenians that he
made to a Swiss magazine in 2005. In August, an American
journalist for the Inter Press Service (IPS) agency was
deported for spreading PKK propaganda through reports on
the Turkish army’s bombing of Kurdish settlements in
northern Irag. Under the TMY in 2010, a total of 33 people
were sentenced to more than 365 years in prison and
received fines of up to $35,000.

The trial of 153 suspected supporters of the Democratic
Confederation of Kurdistan (KCK), a wing of the PKK, began
in October 2010. The suspects, who included several Turkish
journalists, were charged with undermining the state and
assisting an illegal organization, and more than 100 had
remained in detention without charge for over a year. If
convicted, the suspects faced between 15 years and life in
prison. Separately, in January the European Court of Human
Rights (ECHR) issued two rulings that ordered the
government to pay $55,000 to journalists whose freedom of
expression under Article 10 of the European Convention on
Human Rights had been violated. The rulings were related to
the government’s suspension of five newspapers in 2005 and
fines issued against the magazine Yeni Diinya Icin Cadri in
2001 for articles criticizing abuse within Turkey’s prison
system.

The Supreme Council of Radio and Television, whose
members are elected by the parliament, has the authority to
sanction broadcasters if they are not in compliance with the
law or its expansive broadcasting principles. The council is
frequently subject to political pressure. Print outlets can also
be closed if they violate laws restricting media freedom, and
a number of closures occurred during the year. For example,

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=815...

Page 2 of 4

10/27/2011



Azadiya Welat was shut down three times in 2010 alone.

Investigations surrounding an alleged plot to overthrow the
government, referred to as Ergenekon, were ongoing in
2010. According to a European Union progress report
released in November, 4,091 investigations have been
launched against journalists for violating state secrets
through their reporting on the Ergenekon case. Several of
those journalists, arrested in 2008, continued to be held
without charge at the end of 2010. Six journalists were being
prosecuted for alleged involvement in the plot. As of August
2010, at least 47 journalists remained in detention pending
trial. The Ergenekon case and the trial related to the KCK
have further compelled editors and journalists to practice
self-censorship to avoid legal repercussions. Dogan Group
employees have reported engaging in self-censorship so as
not to add to their company’s existing legal trouble.

Threats against and harassment of the press remained much
more common than acts of violence. Journalists are rarely
killed, and their work is not regularly compromised by the
fear of physical attacks, though instability in the
southeastern part of the country does infringe on journalists’
freedom to work. Several journalists received death threats
in 2010 by telephone and e-mail, while a number of others
were physically threatened or attacked. In June, the owner
of the local Manavgat newspaper Tiirkbeleni Mehmet Ali Unal
was shot at outside his office, though no injuries were
reported. In July, three Kurdish journalists—two working for
Diha news agency and another with Dodan Group and the
local weekly Midyat Habur—were injured while reporting on
pro-Kurdish Peace and Democracy Party (BDP) protests in
Istanbul and in the southeastern province of Mardin. The
ECHR ruled in September that the Turkish government had
failed to respond to ultranationalist hostility toward Hrant
Dink, editor in chief of the Armenian-Turkish weekly Agos,
prior to his 2007 assassination. The court also stated that
the security forces had known about the plot, yet had done
nothing to thwart it. The government was ordered to pay
Dink’s family $135,000 in compensation. Prior to his murder,
Dink had twice been prosecuted under Article 301 for
insulting Turkishness. The state had yet to convict anyone
for the murder at year’s end, and continued to face criticism
for failing to investigate alleged involvement by high-level
security agents and civil servants. No journalists were
murdered in 2010. In late December, police raided the
offices of the magazine Yiriyds in a purported effort to
arrest an alleged member of the Revolutionary People’s
Liberation Party (DHKP), a designated terrorist organization.
The offices were seriously damaged during the raid, and the
magazine’s editor and several other staff members were
detained. The Contemporary Lawyers’ Association (CHD)
condemned the operation, claiming that the alleged DHKP
member had no affiliation with the magazine. The
government had suspended the magazine for a month in
April for allegedly spreading propaganda for an outlawed
organization.

Turkey’s broadcast media are well developed, with hundreds
of private television channels, including on cable and satellite
platforms, as well as more than 1,000 commercial radio
stations. State television and radio outlets provide limited
broadcasting in minority languages, now including several
local radio and television stations that broadcast in Kurdish.
The introduction of Kurdish-language programming marks a

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=815...

Page 3 of 4

10/27/2011



major step forward for freedom of expression, though critics
say that the broadcasts are too restricted and quality is poor.
An Armenian-language radio outlet, Nor Radio, began
broadcasting over the internet in January 2009. Several
hundred private newspapers operate across the country in a
very competitive print sector. Media ownership is highly
concentrated, with a few dominant holding companies that
subtly pressure editors and journalists to refrain from
coverage that could harm their broader business interests.
This can include avoiding criticism of the government or
potential advertisers. The quality of Turkish media is poor,
with an emphasis on columns and opinion articles rather
than pure news, but independent domestic and foreign print
media are able to provide diverse views, including criticism
of the government and its policies. In 2010, the government
reportedly seized a total of 21 newspaper issues, 32
magazine issues, and 10 books.

An estimated 36.8 percent of the population accessed the
internet in 2010. The video-sharing website YouTube was
blocked beginning in May 2008 for airing videos that were
deemed insulting to the founder of the Turkish republic,
Mustafa Kemal Atatlirk. The ban was finally lifted in
November 2010 after the videos were removed. The
Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE)
representative on freedom of the media, Dunja Mijatovic,
reported in June 2010 that more than 5,000 websites had
been blocked over the past two years. Law No. 5651 on the
internet allows prosecutors to block sites that offend
“Turkishness,” attack Atatiirk, or carry content that “incites
suicide, pedophilia, drug abuse, obscenity, or prostitution.”
In June, the government ordered the blocking of 44 internet-
protocol (IP) addresses, including that of Google Maps.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=815...

Page 4 of 4

10/27/2011



