
Print

Freedom Of The Press - Turkmenistan (2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 30
Political Environment: 37
Economic Environment: 29
Total Score: 96

President Gurbanguly Berdymukhamedov’s government
increased already near-total control over the media in 2010,
despite nominal constitutional protections for press freedom
and freedom of expression as well as frequent pledges to
modernize broadcast and print media and increase internet
availability. Though libel remains a criminal offense, the law
is rarely invoked given the intensity of self-censorship and
the extreme scarcity of independent and critical reporting. In
September 2010, the president called on the Ministry of
National Security to step up its war on extremists and
anyone who defamed the state.

Both local and exiled journalists face a range of extralegal
threats and harassment. In 2010, Reporters Without Borders
reported that the health of two imprisoned journalists,
Sapardurdy Khadjiyev and Annakurban Amanklychev, was in
jeopardy, and relatives were reportedly not permitted to visit
them. They were arrested in 2006 with their colleague,
Ogulsapar Muradova, who died several months later as a
result of severe beatings in prison. The International
Committee of the Red Cross has been denied access to
Khadjiyev and Amanklychev, whose family members are all
being held within the country.The authorities also harassed
local correspondents working for Radio Free Europe/Radio
Liberty (RFE/RL) during 2010. Allamourad Rakhimov, a
Canadian citizen and Prague-based RFE/RL broadcaster, was
deported when he attempted to travel to his native
Turkmenistan in May 2010. Other reporters for foreign
outlets continued to encounter insurmountable obstacles to
accreditation, forcing them to work unofficially if at all. Farid
Tuhbatullin, head of the Turkmen Initiative for Human Rights
and editor of the leading exile news site, Chrono-tm.org,
received several death threats in October after he gave an
interview to the satellite television channel K+. He was first
put under police protection and then forced to move from his
home in Austria. Foreign correspondents were often forced
to work without accreditation and faced surveillance and
severe restrictions on their activities.

The government retained an absolute monopoly on national
media in 2010, directly controlling not only all domestic
outlets, but also the printing presses, broadcasting facilities,
and other infrastructure on which they depended. President
Berdymukhamedov repeatedly warned, reprimanded, or fired
broadcast executives, usually on the grounds that they had
failed to portray his propagandistic “New Revival” campaigns
with sufficient enthusiasm, or due to technical problems
during coverage of state events. While prior censorship is
extensive in broadcast media, some television shows still
managed to draw presidential harangues for airing music
videos that were deemed inappropriate. In September, the

Page 1 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=815...



president announced with much fanfare the opening of the
first privately published magazine, Rysgal. The periodical
was in fact published by the state-controlled Union of
Industrialists and Entrepreneurs, and it did not stray from
the pro-presidential line. The authorities maintained a ban
on almost all foreign newspapers and periodical
subscriptions, notably including Russian newspapers, and
confiscated publications and computer discs from travelers.
Despite an absence of independent domestic media, many
citizens had some access to international media through
satellite dishes. In 2002 and 2007, the authorities ordered
the removal of satellite dishes, but they were forced to back
down in the face of popular resistance and international
condemnation. Access remains limited due to cost barriers,
however.

Continued government restrictions and high costs kept the
internet penetration rate extremely low in 2010, with only
2.2 percent of the population using the medium. The
government controlled the dominant internet-service
provider, TurkmenTeleCom, and restricted access to critical
sites including regional news sources located outside
Turkmenistan, opposition websites operated by Turkmens
living abroad, the video-sharing site YouTube, and foreign
outlets like the British Broadcasting Corporation. The website
Chrono-tm.org suffered cyberattacks in October 2010 while
it attempted to cover Turkmenistan’s efforts to block exiled
dissidents from speaking at the human rights review
meetings of the Organization for Security and Cooperation in
Europe (OSCE).In December, the government suddenly shut
off mobile-telephone service for 2.4 million people—or 80
percent of the country’s users—amid a dispute with
MobileTeleSystems (MTS), a Russian provider, depriving
many Turkmens of mobile internet access. Most were not
accommodated by Altyn Asyr, the sole state provider, which
had previously served only 300,000 people.

Page 2 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=815...


