
Print

Freedom Of The Press - United Arab Emirates
(2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 24
Political Environment: 24
Economic Environment: 23
Total Score: 71

Despite high-profile government attempts to lure
international media outlets to Abu Dhabi and Dubai,
restrictive legal provisions and widespread censorship,
especially online, continued to constrain press freedom in the
United Arab Emirates (UAE) in 2010. While the constitution
provides for freedom of speech and freedom of the press, the
government uses its judicial and executive powers to restrict
those rights in practice. UAE Federal Law No. 15 of 1980 for
Printed Matter and Publications regulates all aspects of the
media and is considered one of the most restrictive press
laws in the Arab world. It authorizes the state to censor both
domestic and foreign publications prior to distribution, and
prohibits criticism of the government, rulers and ruling
families, and friendly foreign governments; infractions can
result in fines and prison sentences. Journalists can also be
prosecuted under the penal code.

The Federal National Council (FNC) in early 2009 adopted a
draft “regulation of media activities” bill that would replace
the 1980 press code, though it has not yet been passed into
law. The proposed legislation would impose fines of more
than $1 million for disparaging the head of state or his
officials, and fines of several thousand dollars for publishing
“misleading” articles “in a manner that harms the country’s
reputation, foreign relations or obligations or defaces its
national identity” or that “harms the country’s national
economy.” Expectation that the draft law will soon be
enacted has prompted journalists to engage in even greater
self-censorship and led to firings. The National Media Council
(NMC), which was created in 2006, is responsible for
licensing all publications and issuing press credentials to
editors. Members of the council are all appointed by the
president.

Defamation is a criminal offense. Mark Townsend, a freelance
journalist and former business editor of the English-language
Khaleej Times, remained in legal limbo without his passport
in 2010 because of criminal defamation charges filed against
him in August 2009. He was charged under Article 373 of the
penal code for allegedly posting critical articles about the
Khaleej Times, in which the government holds a 30 percent
stake, and faces a maximum sentence of two years in prison
and a fine of up to 20,000 dirhams ($5,400). Separately, in
June 2010, a court dismissed two libel cases against the
newspaper 7DAYS. Particular editions of a number of foreign
publications were confiscated during the year, including the
pan-Arab daily Al-Sharq al-Awsat, whose October 26 edition
was seized because of an article about competition between
Dubai and Abu Dhabi.

Extreme forms of self-censorship are widely practiced,
particularly regarding issues such as local politics, culture,

Page 1 of 3

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=815...



religion, or any other subject the government deems
politically or culturally sensitive. The Dubai Media Free Zone
(DMFZ), an area in which foreign media outlets produce print
and broadcast material intended for foreign audiences, is the
only arena in which the press operates with relative freedom.
It is now home to bureaus of important media outlets such
as Cable News Network, the British Broadcasting
Corporation, and Agence France-Presse. Broadcast media
outlets based in the DMFZ are regulated by the Technology
and Media Free Zone Authority, but they are also subject to
the 1980 press law and the penal code. All free zones must
obtain approval from the NMC before licensing any print or
broadcast activities.

Although there were no reported physical attacks against
journalists in 2010, reporters in the UAE suffered multiple
forms of intimidation and harassment. Emirati journalists
often face warnings and threats if they push the limits of
permissible media coverage. However, noncitizen journalists
account for the overwhelming majority of those working in
the UAE, and they face harsher measures, including
dismissal and deportation.

There are about a dozen newspapers printed in Arabic and
English, as well as several radio stations and terrestrial
television stations. Most media outlets are either government
owned or have close government affiliations. The Arab Media
Group and Dubai Media Incorporated operate as the Dubai
government’s media arm, publishing several newspapers and
operating television and radio stations. Privately owned
newspapers such as the Arabic daily Al-Khaleej and its sister
paper, the English-language Gulf Today, are heavily
influenced by the government. Almost all Arabic-language
broadcast media that target the domestic audience are state
owned and provide only the official view on local issues.
However, satellite television service is widespread and
provides uncensored access to international broadcasts.

Most major papers receive government subsidies and rely
predominantly on the official Emirates News Agency (WAM)
for content and guidance on whether or how to cover
sensitive local news. Several publishers have opposed free
dailies such as 7DAYS, arguing that they violate a legal
provision requiring papers to print their price on the front
page. In February 2010, editors in chief of several papers
adopted an initiative to expand the number of local citizens
in the workplace, despite concerns that the process, known
as Emiratization, was leading to arbitrary dismissal and
insecurity among non-Emirati staff. According to one
estimate, only about 10 percent of working journalists in
2010 were native Emiratis. The NMC-supported Journalist
Association allocated 1 million dirhams ($270,000) to
training and developing Emiratis’ capacity in the field.

About 78 percent of the UAE population had regular access
to the internet in 2010. The 2006 Information and Privacy
Cybercrime Law criminalizes the use of the internet to
commit a range of offenses—including violating political,
social, and religious norms—and subjects perpetrators to
prison terms and fines. There are two internet-service
providers, Etisalat and Du, both of which are owned and
operated by state corporations. Online censorship is
extensive, although the government claims it only censors
pornographic sites. Both high-speed and dial-up users find
themselves directed to a proxy server that maintains a list of

Page 2 of 3

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=815...



banned websites and blocks material deemed inconsistent
with the “religious, cultural, political, and moral values of the
country.” The OpenNet Initative reported a marked increase
in the number of political sites blocked since 2007 and
categorized social filtering in 2010 as “pervasive.” The online
forum Montada AlHewar continued to be blocked, and in
November 2010 the Arabic Network for Human Rights
Information reported that the local news site
Localnewsuae.com had been blocked. An Egyptian opposition
website, Save Egypt Front, was blocked in April despite the
fact that it contained no information related to the UAE. In a
positive sign, however, bans on Israeli domains (.il) and on
the photo-sharing site Flickr were lifted in 2010.

Despite the restrictions, a majority of news consumers in
Dubai relied on the internet, including blogs and news
forums, to obtain information, according to the Dubai Press
Club’s Arab Media Outlook 2009–2013. The country has an
extremely high mobile-telephone penetration rate, making
such devices one of the most popular ways to receive news
content. The news forum Al-Rams, for example, has 600,000
unique visitors per month and delivers news to 9,000
subscribers via the BlackBerry mobile device. In July,
authorities notified Canada’s Research In Motion, the maker
of BlackBerry, that they would suspend service in the UAE
unless the company granted them access to encrypted
messages, a move that could allow government surveillance
of journalists and news services.

Page 3 of 3

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=815...


