
Print

Freedom Of The Press - Uzbekistan (2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 30
Political Environment: 37
Economic Environment: 27
Total Score: 94

The government of President Islam Karimov showed no
respect for nominal constitutional guarantees of freedom of
the press in 2010, but after international criticism, the
sentences of some journalists facing jail time were annulled
or converted to fines. Criticism of the president is a crime
punishable by up to five years in prison, and individuals can
also be prosecuted under the loosely defined charge of
“defamation of the Uzbek people.” In January, prosecutors
summoned a number of journalists to warn them of criminal
penalties if they continued their critical reporting. Umida
Akhmedova was sentenced for insulting the Uzbek people
through her documentaries and photographs depicting Uzbek
village life, which were part of a project supported by the
Swiss embassy in Tashkent. Voice of America correspondent
Abdumalik Boboyev and Vladimir Berezovsky, a
correspondent for Parlamentskaya Gazeta and editor of the
Russian-language news site Vesti.uz, were sentenced on
similar charges. All three were tried and convicted based on
analysis of their work by the official Center for Media
Monitoring, part of the Uzbek Agency for Communications.
After international protests, Akhmedova and Berezovsky
were amnestied, and Boboyev was fined $11,000 rather than
jailed; his sentence was confirmed upon appeal.

Widespread self-censorship is a serious problem, as
journalists fear reprisal in the form of harassment, loss of
employment, or jail time. Revelations in August 2010 by two
newscasters from the state-controlled Yoshlar TV, Saodat
Omonova and Malokhat Eshonkulova, provided a rare
glimpse into the practice of prior censorship. The journalists
told human rights activists and foreign diplomats that the
state prescreened programs, censored reports that were
critical of officials, and ordered reporters to use information
from the government’s news agency.

According to the Committee to Protect Journalists, six
journalists remained behind bars for political reasons as of
December 1, 2010, including Dzhamshid Karimov, the
president’s own nephew, who has been held in a psychiatric
hospital since 2006, and Dilmorad Sayid, a journalist
sentenced in 2009 to 12 and a half years in prison on false
charges related to reporting on local corruption. Sayid is ill
with tuberculosis and was denied leave to attend the funeral
of his wife and child, who died in a car accident on their way
to visit him in late 2009. His sentence was upheld on appeal
in 2010.

While an estimated 1,100 media outlets operate in
Uzbekistan, the government controls most national dailies
and television stations, as well as the publishing houses and
printing presses that handle the majority of the country’s
print media. A few private printing presses produce
independent publications that avoid politically sensitive

Page 1 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=816...



topics and have a very limited circulation. Virtually all local
media are linked either directly or indirectly to the state, and
the National Security Service actively manipulates reports to
present a carefully constructed image of the country, with
occasional forays into limited criticism of local corruption. In
2010, state-controlled media provided minimal coverage of
major international events such as the overthrow of
President Kurmanbek Bakiyev in neighboring Kyrgyzstan in
April, violent clashes between ethnic Uzbeks and Kyrgyz in
Kyrgyzstan in June, and the release of classified U.S.
diplomatic cables by the antisecrecy organization WikiLeaks
at year’s end that portrayed Karimov and his daughters in an
unflattering light. The government does not permit the
British Broadcasting Corporation (BBC), Radio Free
Europe/Radio Liberty (RFE/RL), or Voice of America to
broadcast from within Uzbekistan. According to the
independent online publication Fergananews.com, the
foreign press corps has shrunk from 88 journalists before the
2005 Andijon massacre—in which government troops fired
on demonstrators, reportedly killing hundreds and straining
Uzbekistan’s relations with democratic countries—to 33
today. Even some of those who have been accredited by the
government have left the country.

Although an estimated 20 percent of the Uzbek population
used the internet in 2010, many users access the medium in
institutional and public settings where state controls and the
possibility of surveillance cripple their ability to obtain
independent perspectives on events inside the country.
Users report that the government routinely blocks the
websites of RFE/RL, the BBC’s Uzbek service, EurasiaNet,
Human Rights Watch, Amnesty International, and various
Uzbek- and Russian-language human rights, opposition, and
religious sites. While social media sites such as Facebook,
Twitter, and LiveJournal could be reached during the year,
there were reports that some groups and accounts within
those sites were blocked.

Page 2 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=816...


