? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Venezuela (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 27
Political Environment: 29
Economic Environment: 20
Total Score: 76

The gradual erosion of press freedom in Venezuela continued
in 2010. The media landscape featured political intimidation
by government officials and state-owned media in their
opinion programs, laws restricting the exercise of basic
human rights, systematic judicial and administrative
harassment of opposition outlets, economic threats against
independent media, and physical attacks against journalists
amid a worsening climate of common criminality.

While freedoms of speech and the press are constitutionally
guaranteed, the legal environment is characterized by
standing threats of arbitrary detention, charges, fines, and
sentences, as well as license manipulation and other
administrative harassment aimed at opposition media,
primarily broadcast stations and daily newspapers.
Defamation is a criminal offense; when directed specifically
at the president, it can result in a prison term of up to 30
months. In June 2010, columnist Francisco “Pancho” Pérez
was convicted of slander and insulting a public official in a
case brought by the mayor of Valencia. He was sentenced to
three years and nine months in prison as well as a ban on
practicing journalism for the same period and a fine of
94,000 bolivars ($22,000). Pérez was paroled under a policy
affecting convicts with prison sentences of less than five
years. Late in the vyear, after international observers
criticized the use of criminal rather than civil remedies for
defamation, an appellate court annulled Pérez’s conviction.

A revised Law of Social Responsibility in Radio, Television,
and Electronic Media (RESORTE) that took effect in
December 2010 contains vaguely worded restrictions on
media freedom and extends existing controls on broadcast
media to the internet. The legislation bans messages that
“incite or promote hatred,” “foment citizens’ anxiety or alter
public  order,” “disrespect authorities,” “encourage
assassination,” or “constitute war propaganda.” It also
retains poorly defined prohibitions on messages “that
promote, defend, or incite breaches of public order” or “are
contrary to the security of the nation.” The revised law
empowers the Venezuelan National Telecommunications
Commission (CONATEL) to manage digital services and
impose—with considerable discretion—significant fines and
service suspensions, potentially disrupting internet access
and content.

The print media have also come under growing pressure. In
August 2010, after the newspapers E/ Nacional and Tal Cual
published photographs documenting piles of corpses in a
Caracas morgue due to the rampant crime in the capital, a
court tasked with protecting minors banned the publication
of violent images in all print media for 30 days. The order
was soon narrowed to the two newspapers in question, and
their editors reportedly remained under investigation.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=816...

Page 1 of 3

10/27/2011



The Reform to the Organic Law for Telecommunications,
which took effect in late December, establishes
telecommunications as a “public interest service,” granting
CONATEL additional powers to regulate the industry and
suspend or revoke licenses when it deems certain content to
be antithetical to the national interest or security. The
reform initially contained a provision to force owners to
renew or apply for licenses for their radio or television
stations in person. This would have presented a serious
obstacle to Guillermo Zuloaga, the owner of the opposition-
oriented television station Globovisidon, who had gone into
exile earlier in the year. However, the controversial
amendment was ultimately removed.

CONATEL's broadly applied licensing powers remain one of
the greatest threats to opposition broadcasters. In January
2010, the commission revoked the licenses of two radio
stations, Tropical FM in Miranda State and Rivas FM in
Barinas State, continuing a pattern of closures from the
previous year. A television station, TVS of Maracay, was also
taken off the air that month, and in March the radio outlet
Victoria FM had its transmission power reduced by almost 90
percent. More importantly, the opposition-oriented cable
television station RCTV, which had been forced out of
terrestrial broadcasting in 2007, was suspended in January
2010 and remained off the air at year’s end. Other stations
removed from the airwaves during the year included Ritmo
Son, Momentum, América TV, American Network, and TV
Chile. All television channels, including cable channels, are
legally required to carry certain government broadcasts,
mostly presidential speeches, known as cadenas.

While the killing of journalists is relatively rare in Venezuela,
harassment and intimidation occur frequently. No journalists
were killed in 2010 as a direct result of their work, although
two—Wilmer Ferrer of the daily Panorama, and Israel
Marquez of Diario 2001—were murdered by street criminals.
A total of 113 cases of harassment against journalists were
reported in 2010 by the Inter American Press Association
(IAPA). Zuloaga, the owner of Globovision, was accused of
vilifying the Venezuelan head of state, among other offenses,
during a mid-2010 meeting of the IAPA. After facing a string
of subpoenas, imputations of conspiracy and usury, arrests,
travel restrictions, and illegal searches of his residence,
Zuloaga went into exile to avoid apparently imminent
incarceration. In a positive development, Rafael Segundo
Pérez, a former Carabobo police sergeant involved in the
2009 murder of reporter Orel Sambrano, was convicted and
sentenced to 25 years in prison in May 2010.

Venezuela’s leading newspapers are privately owned, though
dependence on government advertising encourages the
papers to avoid critical coverage or politically sensitive
topics. Mass media investment and usage remain a top
priority for the government, which relies on some 244 radio
stations and 36 television channels, as well as print and
internet-based news outlets, to disseminate its messages.
Although some private broadcasters are openly aligned with
the opposition, a greater number self-censor to avoid
shutdowns or other reprisals by the authorities. Issues of
concern include price increases of newsprint, repeated tax
auditing of specific media organizations, and advertising
pressures. The government has expropriated or used state
enterprises to weaken companies that advertise in opposition
media. Newspapers struggle to stay in business because of

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=816...

Page 2 of 3

10/27/2011



the hostile economic environment. By contrast, community
media are booming across the country—with notable
government support—amid increased participation by
segments of the population that until recently did not have
any access to the dominant private media outlets. However,
community stations lack sufficient autonomy to decide on
content and activities. International support for community
media through nongovernmental organizations has been
discouraged by the authorities.

Over nine million citizens in Venezuela, or 35.6 percent of
the population, have access to the internet, and usage has
increased over the past decade. Venezuelan authorities do
not engage in systematic filtering or large-scale arrests of
bloggers, but President Hugo Chavez declared in March 2010
that the internet should not be a free forum where citizens
can say and do whatever they want. Also that month, a trial
court in Tachira State sentenced journalist Gustavo Azdcar to
two and a half years in prison on dubious fraud charges
related to an advertising contract between the state lottery
and Radio Noticias, but the judge granted Azodcar an
immediate parole. He had initially been arrested for violating
a pretrial gag order by posting information about his case on
his blog, though it was widely understood that he had been
targeted because of his political commentary on local
officials.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=816...

Page 3 of 3

10/27/2011



