
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Argentina Freedom of the Press 2013

In 2012, tensions increased between the government of President Cristina

Fernández de Kirchner and critical media outlets, particularly those belonging to

Clarín Group, Argentina’s main media conglomerate. This hostility has increased

media polarization and hampered the public’s ability to access unbiased

information.

The constitution provides for freedom of the media and of expression. In a positive

step, libel and slander offenses for journalists were decriminalized in 2009 and are

no longer punishable by imprisonment. Fines can still be issued in civil cases. In

December 2012, the head of the Federal Revenue Administration (AFIP), Ricardo

Echegaray, sued journalists Matías Longoni and Luis Majul for almost $275,000

each in separate cases, claiming that they had sullied his reputation. Longoni’s

reporting on irregularities in the awarding of subsidies by a state office Echegaray

previously headed had formed the subject of a 2011 book, while Majul had

accused the AFIP of exerting financial pressure on his production company. The

press freedom group Argentine Journalism Forum (FOPEA) denounced

Argentina

Argentina | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/argentina

1 of 5 9/27/2013 11:35 AM



Echegaray’s suits as abuses of the judicial system.

In 2009, the legislature passed the Law on Audiovisual Communication Services,

also known as the Ley de Medios (Media Law), which aimed to diversify ownership

in the heavily concentrated broadcast sector. Many press analysts agree with its

basic goals, but allegations that the law would be used against the government’s

media opponents spurred lawsuits that initially hindered its implementation. The

overall legislation took effect in September 2010, but Article 161, which would

force certain media companies—most notably Clarín Group—to relinquish licenses

and sell off assets, remained suspended pending a Supreme Court ruling on a

challenge  filed  by  Clarín  that  year.  In  December  2012,  the  company  won  a

last-minute ruling that again delayed application of the article. Critics have also

raised concerns over the law’s provisions with regard to appointments to the

broadcast regulatory body, which are heavily weighted in the president’s favor.

In December 2011, Congress passed two contentious pieces of legislation

affecting the media. The first, an amendment to the antiterrorism law, increased

penalties for terrorist acts. An interpretation of the law by the head of Argentina’s

Financial Investigations Unit stated that news outlets could be held accountable

under the expanded clauses if they published material that “terrorizes” the public.

Although the government has stated that the law is not intended for use against

the media—and it has not been used against a media outlet or journalist to date—it

nevertheless remains a concern. The second law designated newsprint as a

commodity of public interest, making it subject to government regulation. The only

manufacturer of newsprint in Argentina is Papel Prensa, jointly owned by the state

(with a stake of about 27.5 percent) and the media companies Clarín and La

Nación, both of which are often critical of the government. Under the new law, the

government can increase its stake in the company if it fails to produce enough

newsprint to satisfy the demand of all newspapers in the country, which could lead

to eventual government control of the newsprint supply. A government-appointed

commission, which includes representatives from every newspaper except Clarín

and La Nación, is tasked with overseeing the law’s implementation.

Argentina does not have a federal access to information law, but some provinces

and municipalities do have such legislation in place. President Fernández has held

few official press conferences; instead, she has made use of cadenas—nationwide

presidential addresses that preempt programming on all radio and television

stations—in some cases to attack journalists. By law, cadenas are to be used only

Argentina | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/argentina

2 of 5 9/27/2013 11:35 AM



to communicate with the public in times of crisis.

Local media outlets and press freedom groups denounced increasing reports of

politicized editorial pressure in 2012. For example, FOPEA highlighted the case of

100 journalists from Grupo Uno, a pro-Fernández media group, who in December

signed a letter to the group’s owner that urged greater editorial independence

after a series of ethically questionable changes were allegedly made to their work

by editors and the owner, businessman Daniel Vila. In response to the reporters’

charge that the revisions were designed to advance Vila’s broader business

interests, he reportedly stated that those who did not like the practice could leave.

In another case in March, television channel C5N reportedly received government

orders to suspend a program mid-broadcast, as the host was interviewing a former

government minister who was critical of Fernández.

Extreme violence against members of the press is very rare in Argentina, and no

journalists were murdered in 2012. However, FOPEA registered 172 attacks

against the media—including threats, assaults, attacks on media facilities,

confiscation of equipment, and obstruction of coverage—for the year, a jump of

more than 40 percent from 2011. In May, an unidentified gunman walked into the

offices  of  the  Cadena  Nueve  radio  station  in  Buenos  Aires  Province  and

threatened program host Gustavo Tinetti with death, warning him not to publish

“the rest of the information that we know you have.” According to the Committee

to Protect Journalists, the threats were in response to Tinetti’s coverage on

Cadena Nueve’s website of an investigation into tax evasion by a local mayor. In

June, several journalists in the Malvinas Argentinas district of Buenos Aires were

attacked by supporters of the district mayor, Jesús Cariglino, while they were

covering a demonstration outside a hospital. In a December incident in Bariloche,

Río Negro Province, the car of Rodrigo Saliva, a street reporter for cable news

channel Todo Noticias, was destroyed by a mob while he was reporting on looting

at a supermarket.

Argentina has a large private media sector, with more than 150 daily newspapers,

hundreds of commercial radio stations, and dozens of television stations. However,

private ownership is  concentrated, with Clarín Group commanding a significant

share of the print, broadcast, and internet service markets. Meanwhile, many radio

stations operate on temporary licenses pending regulatory reform. The internet is

widely available, with 56 percent of Argentines accessing the medium in 2012.

There are no government restrictions on the internet.

Argentina | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/argentina

3 of 5 9/27/2013 11:35 AM



As in past years, the government was accused in 2012 of manipulating the

distribution  of  official  advertising  to  limit  free speech,  a  practice termed  “soft

censorship” that had been institutionalized under the administration of former

president Néstor Kirchner, the current president’s late husband. For example,

Clarín and La Nación, the two newspapers with the largest circulation in the capital,

account for 60 percent of the readership but receive just 2.5 percent of

government advertising, while other newspapers with a small fraction of the

circulation  receive  significantly  more  official  advertising.  The  problem  has

persisted despite a 2007 Supreme Court ruling that “the government may not

manipulate advertising by giving it to or taking it away from media outlets on the

basis of discriminatory criteria.” According to the Inter American Press

Association (IAPA), in the first eight months of  2012, the government spent 70

percent more in advertising than during the same period of the previous year.

Meanwhile, the state’s purchase of the broadcast rights to top-league soccer

matches has cost the government $800 million over three years and given it a

large audience for its advertisements. As in 2011, the distribution of Clarín and La

Nación was blocked twice in 2012 by members of the newspaper vendors’ union in

Buenos Aires. The IAPA denounced the moves as an attack on freedom of the

press and criticized the “passive conduct” of the government toward these actions.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly Free
PRESS FREEDOM SCORE

52
LEGAL ENVIRONMENT

13
POLITICAL ENVIRONMENT

Argentina | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/argentina

4 of 5 9/27/2013 11:35 AM



23
ECONOMIC ENVIRONMENT

16

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Argentina | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/argentina

5 of 5 9/27/2013 11:35 AM


