
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Bahrain Freedom of the Press 2013

The media in Bahrain continued to face violent repression during 2012, as

journalists, photographers, and bloggers covering ongoing antigovernment

demonstrations faced beatings, arrest, and torture. Widespread, peaceful

prodemocracy protests, led mainly by members of the economically and politically

disadvantaged Shiite Muslim majority, had begun in February 2011, but the

government cracked down brutally on the protesters and journalists, and Bahrain

became one of the harshest media environments in the Middle East. Despite the

government’s pledge to respect human rights in response to a November 2011

report by the Bahrain Independent Commission of Inquiry on the abuses earlier

that year, authorities in 2012 continued to repress the media. The domestic press

suffered ongoing censorship and persecution, and many foreign journalists were

denied access to the kingdom to cover the first anniversary of the protests and the

annual Formula One Grand Prix competition in April.

Despite constitutional protections guaranteeing freedom of expression and of the

press, the government continued to use the 2002 Press Law to restrict the rights

Bahrain

Bahrain | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/bahrain

1 of 5 9/27/2013 11:56 AM



of  the media in 2012. The Press  Law allows up to five years’ imprisonment for

publishing criticism of Islam or the king, inciting actions that undermine state

security, or advocating a change in government.  Journalists  may be fined up to

2,000 dinars ($5,300) for a list of 14 other offenses. Libel, slander, and “divulging

secrets” are criminal offenses punishable by terms of no more than two years in

prison or a fine of no more than 200 dinars ($530). In 2008, the appointed upper

chamber of the National Assembly proposed amendments to reform the harshest

provisions of the Press Law, but conservatives in the elected lower chamber have

thus far refused to consider the changes. In addition to press and defamation laws,

the government frequently uses counterterrorism legislation to curtail the

activities of opposition groups and restrict freedom of expression.

In July 2012, writer Nabil Rajab—head of the Bahrain Center for Human Rights

(BCHR), the main domestic human rights group—was sentenced to three months

in prison for libel after he posted comments on a Twitter microblog accusing the

prime minister of corruption and calling for his resignation. In August, Rajab was

sentenced to three years in prison for participating in demonstrations against the

government. Abduljalil al-Singace, a blogger and online journalist, was sentenced

to life in prison in 2011 for plotting to overthrow the regime after he wrote about

the prodemocracy demonstrations. His sentence was upheld in September 2012

after an appeal. In November, Sayed Yousif al-Muhafdhah, vice president of the

BCHR, was arrested while investigating an injury sustained by a bystander when

security forces attacked a protest in Duraz. One month earlier, al-Muhafdhah had

provided information to the UN Human Rights Council on alleged rights violations

by the Bahraini government.

There is no law guaranteeing freedom of information. The Information Affairs

Authority (IAA) has the power to censor and prevent the distribution of local and

foreign publications, close newspapers through court proceedings, ban books and

films,  block  websites,  and  prosecute  individuals.  Under  the  2002

Telecommunications Law, the government has considerable authority to regulate

internet activity. All websites are required to register with the IAA, and religious

and political content is heavily censored. Website administrators are responsible

for all content posted on their sites and are subject to the same libel laws as print

journalists.

After inviting a group of nongovernmental organizations to assess the state of

freedom of expression in Bahrain in April 2012, the government reneged and

Bahrain | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/bahrain

2 of 5 9/27/2013 11:56 AM



denied access to these groups later in the month. The government attributed the

denial to a shift in policy that would only grant one group per week entry into the

country.

Prior to the protests of 2011, the Bahraini media’s coverage of news and politics

was more critical and independent than reporting in most other Gulf countries.

Nonetheless, newspapers tended to avoid covering “sensitive” issues such as

sectarian tensions, relations with surrounding countries, government corruption,

demonstrations, and human rights violations. As the protests erupted in early

2011, media outlets and individual journalists came under increased pressure

from the government. Media workers have reported being contacted directly by

government representatives and warned not to report on subjects related to the

prodemocracy demonstrations or other sensitive issues. Most domestic opposition

publications have been shut down, and while some, such as Al-Wasat, were

eventually reopened, they remain the targets of legal harassment and public

intimidation.

The only alternative space for public expression in Bahrain is online. However, the

internet is heavily monitored, with the government spending tens of millions of

dollars on surveillance and cybersecurity. Various opposition publications have

survived on the web but are forced to operate clandestinely from outside the

country. The government is a major shareholder in Batelco, the country’s principal

telecommunications company, which monitors e-mail and filters internet content

by  routing  traffic  through  proxy  or  cache  servers.  The  government  blocks

thousands of websites under the pretense of protecting citizens from pornography

and other offensive material,  though many of  the filtered sites  were reportedly

targeted for their politically sensitive content. Internet platforms used for video

streaming or for holding online seminars are blocked, as are the sites of human

rights groups operating within Bahrain.

In 2012, the authorities continued efforts to control the country’s image by

severely restricting international media. Ahead of the one-year anniversary of the

February 14, 2011, demonstrations, several foreign journalists were denied entry

visas, including reporters from the New York Times, the Wall Street Journal, the

Christian Science Monitor, the British Broadcasting Corporation (BBC), and

Al-Jazeera. Others, including journalists from Japan and Australia, were turned

back at Bahrain International Airport. Furthermore, foreign journalists wishing to

cover April’s Formula One Grand Prix—Bahrain’s most prestigious international

Bahrain | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/bahrain

3 of 5 9/27/2013 11:56 AM



event—were vetted before admission and denied entry if they had any background

in covering political topics. When demonstrations coincided with the race, foreign

journalists who reported on them were detained, had their permissions to report

from within Bahrain revoked, and were expelled from the country.

Throughout 2011, the government of Bahrain had used killings, targeted attacks,

and harassment to silence the local press. These tactics continued to be employed

in 2012, but were rarely necessary, as many journalists practiced self-censorship.

In March 2012, Ahmed Ismael Hassan al-Samadi, a citizen journalist, was fatally

shot  by  plainclothes  security  forces  while  filming  the  violent  crackdown  on  a

peaceful protest in Salmabad. In May, Ahmed Radhi, a freelance journalist who had

worked for the progovernment newspaper Al-Ayyam, was arrested and detained

for four months after making comments during an interview with the Arabic

service of the BBC that were critical of a hypothetical union between Bahrain and

Saudi Arabia. He had also posted his comments on social media. In October, a

Manama  court  acquitted  a  police  officer  of  the  torture  and  mistreatment  of

Nazeeha Saeed, a Bahraini journalist with France 24 and Radio Monte Carlo

Doualiya, in May 2011 as she was questioned by authorities after reporting on the

demonstrations. She was accused of being a spy for foreign governments.

There are six privately owned daily newspapers, four in Arabic and two in English.

While some of these papers are critical of the government, only Al-Wasat is

considered truly independent of government influence. Although the government

does not own any newspapers, the IAA maintains significant control over private

publications. Newspapers rely heavily on advertising revenue to sustain their

operations and often practice self-censorship to avoid offending advertisers that

do not want their businesses associated with critical reporting. The government

maintains a monopoly on broadcast media, allowing the regime to shape public

perceptions of the prodemocracy movement and characterize it as sectarian

extremism. Private operating licenses are not awarded despite continued interest

from media owners. However, there is some room for free expression on television

call-in shows. Foreign radio and television broadcasts are generally received

without interference, and the majority of households have access to satellite

stations; Qatar’s Al-Jazeera and Saudi-owned Al-Arabiya, based in the United

Arab Emirates, remain Bahraini citizens’ main sources of news. In addition, around

88 percent of Bahrain’s population accessed the internet in 2012.

Bahrain | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/bahrain

4 of 5 9/27/2013 11:56 AM



2013 SCORES

PRESS STATUS

Not Free
PRESS FREEDOM SCORE

86
LEGAL ENVIRONMENT

28
POLITICAL ENVIRONMENT

37
ECONOMIC ENVIRONMENT

21

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Bahrain | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/bahrain

5 of 5 9/27/2013 11:56 AM


