Botswana | Freedom House

Page 1 of 2

JOIN OUR MAILING LIST

About Us ‘ DONATE ‘ Blog ‘ Contact Us

| |

FREEDOM OF THE PRESS

Botswana
Botswana | Freedom of the Press 2013

While press freedom is not explicitly guaranteed in the constitution, clauses safeguarding freedoms of speech and
expression undergird extensive legal protections for media outlets, and the government generally respects these
freedoms in practice. However, the constitution contains a number of provisions concerning national security,
public order, and public morality that can be used to limit press freedom. In August 2012, the ruling Botswana
Democratic Party (BDP) stifled a vote on a proposed freedom of information bill, and access to public information
remains a major problem for journalists.

The 2008 Media Practitioners Act called for the establishment of a statutory regulatory body and mandated the
registration of all media workers and outlets—including websites and blogs—with violations punishable by either a
fine or prison time. The minister of communication would be able to exert significant influence over the new Media
Council envisioned by the law through control of key committees. Although passed by the legislature, the act has
not entered into force due to legal challenges by opponents, including a 2010 lawsuit by a group of 32 individuals
and groups representing media outlets, nongovernmental organizations (NGOs), and trade unions. A final ruling
on the law’s constitutionality was still pending at the end of 2012.

Journalists increasingly face defamation charges from public officials. In March 2012, BDP legislator Phillip
Makgalemele won a defamation case against the private Yarona FM radio station over a 2008 report alleging that
he was willing to take bribes to orchestrate losses by the national soccer team while serving as head of the
Botswana Football Association. Yarona FM was ordered to pay over $31,500 in damages. In July, Dikgang
Publishing Company won an appeal that reversed a prior defamation judgment for an article regarding the divorce
of a local official.

In 2012, lawmakers passed the Communications Regulatory Authority Act, which merges regulation and licensing
under the Botswana Communications Regulatory Authority (BOCRA). Critics expressed fear that the legislation
favors state-owned media and may be used to monitor communications and social networks.

The government occasionally censors or otherwise restricts news sources or stories that it finds undesirable. In
2010, coverage of a split in the BDP and the resulting formation of the Botswana Movement for Democracy (BMD)
party was conspicuously absent from state-run radio and television broadcasts, and journalists were discouraged
from interviewing BMD leaders. Under President lan Khama, government relations with the press relations have
worsened significantly, and Khama has not held a domestic press conference since taking office in 2008. Fear of
reprisals for coverage that is critical of the government has reportedly led to increased self-censorship in recent
years.

Journalists can generally cover the news freely and are seldom the targets of attacks, though instances of
harassment have increased in recent years. In September 2012, journalists were assaulted by defendants at a
local courthouse as the police looked on.

State-owned outlets dominate the broadcast media, which reach far more residents than the print media, and
provide inadequate access to the opposition and government critics. The private Gaborone Broadcasting
Corporation television system and two private radio stations have limited reach, though Botswana easily receives
broadcasts from neighboring South Africa. The country does not have licensed independent community radio. A
free and vigorous print sector thrives in cities and towns, with several independent newspapers and magazines
published in the capital. The widest-circulation newspaper, the state-owned Daily News, is free to readers and is
generally the only newspaper available in rural areas. There are currently 13 private newspapers, but they are
mainly limited to Gaborone. High printing costs and limited distribution networks mean that independent papers
usually have modest press runs. As of 2012, there was only one broadsheet printer in the country, Printing and
Publishing Company Botswana, which is reportedly owned in part by senior BDP officials. The media rely heavily
on advertising, and editorial accommodations are made for major buyers. The government has restricted state
advertising in private newspapers that are deemed too critical of the government, and has even made
unsuccessful efforts to ban private advertising in the daily Mmegi and the Sunday Standard.

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/botswana

| - View another year - ‘

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free

PRESS FREEDOM SCORE

41

LEGAL ENVIRONMENT

11

POLITICAL ENVIRONMENT

17

ECONOMIC ENVIRONMENT

13

8/22/2013



