
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Burma Freedom of the Press 2013

Significant changes in Burma’s media landscape in 2012 were driven in part by

continued openings in the general political environment, most notably increased

space for political parties to operate and parliamentary by-elections in April that

led to the opposition National League for Democracy (NLD) rejoining the political

process and winning 43 of the 44 seats it competed for. Positive developments

for press freedom during the year included the release of a number of imprisoned

bloggers and journalists, an end to official prepublication censorship, the lifting of

bans on coverage of certain topics, the establishment of several independent

journalists’ and publishers’ associations, fewer reports of harassment and

attacks against journalists, the removal of several foreign journalists from the

government’s blacklist, and despite a rocky start, progress toward a new media

law. In addition, exile media groups continued to return to the country, with

several opening offices and a few obtaining publishing licenses. But even after

these rapid changes, Burma remained one of the more repressive countries in

Asia,  featuring  significant  state  control  over  the  domestic  media  sector,  low

penetration rates for electronic media, and a number of restrictive laws still on

the books.

The 2008 constitution provides for freedom of expression and of the press, but it

also contains restrictive language that contravenes international standards.

Moreover, these rights are not respected in practice, as the court system lacks the

independence to try cases impartially, and many draconian laws still stand. For

example, the 1950 Emergency Provisions Act bans content that would “affect the

morality or conduct of the public or a group of people in a way that would

undermine the security of the Union or the restoration of law and order.” The

2004 Electronics Transactions Law prohibits any individual or group from

electronically sending information regarding government issues or national

security, or messages of a cultural or economic nature. The criminal code, the

Official Secrets Act, and other laws can also be used to restrict media freedom.

The parliament continues to resist efforts to repeal such statutes. Several

lawsuits were brought against privately owned weeklies in 2012, primarily by

government officials, raising the prospect that defamation cases could become an

important new means of curbing the media in the absence of direct censorship.

In early 2012, the government began drafting a new media law that would

replace the 1962 Printers and Publishers Registration Act. Local media

associations such as the Myanmar Journalists Network (MJN), the Myanmar

Journalists Association (MJA), and the Myanmar Journalists Union (MJU) were

not consulted in the drafting process, and passage of the bill was delayed after a

leaked version showed that it would not guarantee press freedoms. An interim

press council staffed by government officials, the Myanmar Core Press Council

(MCPC), was formed in August to monitor journalists until a new media law could

be enacted. Following protests by domestic journalists calling for more influence

in the council, the MCPC was replaced with the more inclusive Myanmar Press

Council (MPC) in September. In November, the MPC drafted a code of ethics for

journalists. A revised media law was expected to be introduced in the parliament

in 2013.

2013
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

72
LEGAL
ENVIRONMENT

23
POLITICAL
ENVIRONMENT

24
ECONOMIC
ENVIRONMENT

25

Burma

Burma | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/burma

1 of 3 9/18/2013 11:40 AM



Foreign embassies, international media development organizations, and the

newly formed journalists’ associations hosted many training sessions, seminars,

and forums to discuss the development of the media during the year. In addition,

the government enlisted the assistance of some of the newly returned exile media

in assessing state-run outlets, training personnel, and providing advice on the

changing media landscape. The formerly banned exile station Democratic Voice

of Burma (DVB) jointly organized a conference on public-service broadcasting

with the Information Ministry in September, and in October the government

announced its intention to transform the country’s state-run newspapers into

public-service media. Also that month, President Thein Sein began holding official

press  conferences;  other  government  officials  and  departments  continued  to

make themselves more accessible than in the past.

Official  censorship  significantly  decreased  in  2012,  and  prepublication

censorship was eliminated, though the resulting uncertainty about what

constituted grounds for postpublication suspension of licenses led to an increase

in self-censorship by journalists and editors. Prior restraint was lifted for those

publications  still  subject  to  such  restrictions,  specifically  for  educational

publications in March, for literary publications in May, and for all other

publications in August, ending a 48-year-old practice. In July, publications were

granted permission for the first time to place images of NLD leader Aung San Suu

Kyi on their front pages. In December, it was announced that privately owned

daily newspapers would be able to resume production in the country starting in

April 2013. While government control and legal restrictions remain in place for

domestic internet service providers, the government has recently begun to open

up access to previously censored online content. Formerly blocked websites have

recently become accessible, such as those with content relating to human rights

and political reform, as well as independent and foreign news sites.

Burmese journalists in many instances took action to assert their rights in 2012,

including by organizing protests against license suspensions imposed on the

private press. In August, prior to the lifting of prepublication censorship,

journalists from MJN took to the streets to protest the July suspension of The

Voice Weekly and The Envoy, after the journals failed to submit their articles for

prepublication scrutiny. The MJN, MJA, and MJU formed a Press Freedom

Committee to seek a reversal of the suspensions by the government’s censorship

board. In addition, despite rising concerns about self-censorship, media outlets

continued to expand their coverage of political news, addressing topics that had

in the past been considered off limits and engaging in more scrutiny of the

activities of the government and legislature. Yangon-based journalists were able

for the first time in 2012 to cover events in some ethnic minority areas, such as

the fighting between government forces and minority guerrillas in Kachin State.

However, interethnic tension remained a sensitive topic, especially in Rakhine

State, where violence between Buddhists and ethnic Rohingya Muslims broke out

in June and again in October. The government issued directives against coverage

of the situation and maintained a close watch on journalists traveling to the

region.

Exile media organizations continued to explore options for returning to the

country. Several set up offices in Burma either officially or unofficially, but many

retained  their  offices  abroad given the potential  for backsliding in the reform

process.  Media  organizations  whose  affiliation  with  an  ethnic  minority  was

apparent in their names faced obstacles in their attempts to register or obtain

licenses. In addition, minority journalists remained marginalized at media

conferences and in the newly established press council. Although several

prominent foreign journalists were removed from the government’s blacklist,

most foreign reporters still found it difficult to obtain visas to cover events within

the country.

No attacks on journalists were reported in 2012, and harassment dropped

significantly,  with  only  a  few  reports  of  threats  in  restive  Rakhine  State.

According to the Committee to Protect Journalists, by the end of 2012, no

journalists were being held in any of the country’s prisons. Nine journalists had

been released in January as part of a mass amnesty for political prisoners,

including five from DVB. Additional journalists were released over the course of

the year.

Media concentration remains high, even though a number of formerly exiled

Burma | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/burma

2 of 3 9/18/2013 11:40 AM



media organizations have begun opening outlets in the country. The government

owns or controls all domestic broadcast media and the main daily newspapers,

but that is expected to change starting in 2013. Authorities no longer restrict the

importation of foreign news periodicals, yet due to high levels of poverty and

illiteracy, as well as poor infrastructure and distribution networks, print media

are accessible mainly in urban areas, and broadcast outlets are the main source

of news for most citizens. Six public television stations are available, of which five

are controlled by the Information Ministry and one by the armed forces. The

eight domestic FM radio channels are controlled by the government or its allies.

However, radio programs transmitted from abroad by Voice of America, Radio

Free Asia, and DVB are accessible and remain very popular. Because of high

monthly subscription fees to access satellite television, most Burmese viewers

install the receivers illegally.

Internet connections are expensive, and in 2012 only 1 percent of the population

accessed the medium. The government owns all internet service providers.

Nevertheless, for those with access, a range of e-mail, blog, and social-media

platforms—including Gmail, Facebook, and YouTube—have grown in popularity.

In some cases the services have been used to disseminate misinformation and

hate speech, as exemplified by vitriolic responses to the Rohingya issue. Starting

in  mid-2012,  fabricated  news  and  falsified  photographs  associated  with  the

violence in Rakhine State were posted on several Facebook accounts

anonymously. Also in 2012, the government reduced the price of SIM cards for

mobile telephones, though they remained among the most expensive in Asia.

Complicated payment schemes for short-message service (SMS) make it either

too costly or politically risky for Burmese seeking to use text messages as

another platform for news, information, or civic mobilization.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Burma | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/burma

3 of 3 9/18/2013 11:40 AM


