
About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

China Freedom of the Press 2012

China’s media environment remained one of the world’s most restrictive in 2011.

Authorities sharply curbed coverage of the popular uprisings in the Middle East,

forcibly disappeared dozens of online activists, and tightened controls on

investigative reporting and entertainment programming. The measures were

taken in advance of a sensitive leadership change scheduled for 2012 and

following media defiance of censorship orders related to a fatal high-speed rail

crash in Wenzhou in July. Despite the possible repercussions, Chinese journalists

and millions of internet users continued to push the limits of permissible

expression, and sometimes succeeded in driving media coverage by drawing

attention to incipient scandals or launching campaigns via domestic

microblogging platforms.

Article 35 of the constitution guarantees freedoms of speech, assembly,

association, and publication, but such rights are subordinated to the discretion of

the Chinese Communist Party (CCP) and its status as the ruling power. In

addition, the constitution cannot, in most cases, be invoked in court as a legal

basis for asserting individual rights. Judges are appointed by and generally follow

the directives of the CCP, particularly in politically sensitive cases. There is no

press law that governs the protection of journalists or punishment of those who

attack them. Instead, vague provisions in the penal code and state secrets

legislation are routinely used to imprison journalists and other citizens for the

peaceful expression of views that the CCP considers objectionable. Criminal

defamation provisions are also occasionally used to similar effect. A 2010

revision of  the state secrets  law made internet and telecommunications  firms

partly responsible for preventing dissemination of “secret” content. An

open-government ordinance that took effect in 2008 was hailed by some

observers as an advance for freedom of information. However, according to

Hong Kong University’s China Media Project, journalists have had limited

success in using it due to an official culture of secrecy and a lack of legal recourse.

Journalists and other media workers are required to hold government-issued

press cards in order to be considered legitimate, and must pass annual political

tests to maintain their registration. Those who violate content restrictions risk

having their press-card renewals delayed or rejected, being blacklisted outright,

or facing criminal charges.

The CCP maintains direct control over news media coverage through its Central

Propaganda Department (CPD). This is reinforced by an elaborate system of

vaguely worded regulations and laws. Routinely taboo topics include calls for

greater autonomy in Tibet and Xinjiang, relations with Taiwan, the persecuted

Falun Gong spiritual group, and criticism of CCP leaders. In addition, the CPD

and provincial censors issue secret directives that are communicated almost daily

to website administrators, and periodically to traditional media editors,

restricting coverage of breaking news and other broad areas of content. Specific

party directives in 2011 sharply curtailed news and discussion of the Arab

Spring protests in the Middle East, with even the word “Egypt” censored online at

one point. Other forbidden or restricted topics during the year included the fatal

high-speed rail crash, an oil spill, the contentious death of a herder in Inner

Mongolia, labor unrest, and the names of individual human rights activists,

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

85
LEGAL
ENVIRONMENT

29
POLITICAL
ENVIRONMENT

34
ECONOMIC
ENVIRONMENT

22

China

China | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/china

1 of 5 5/7/2013 11:29 AM



journalists, and lawyers. According to a study by scholars at Harvard University,

online postings that could lead to collective action were more likely to be

censored than those voicing individual criticism of the government.

CCP leaders use control of the media to propagate positive views of the party

and government, while vilifying those deemed to be their enemies. During 2011,

the authorities also continued to employ more subtle means to “guide” news

coverage. These included proactively setting the agenda by allowing key state-run

outlets to cover negative news in a timely but selective manner, then requiring

other media to restrict their reporting to the established narrative. The aim is to

preempt less favorable coverage by bloggers, foreign journalists, and more

aggressive commercial news outlets. In another example of how the party guides

news coverage, following the high-speed train crash in July that killed at least 40

people, propaganda directives instructed the media to focus their reporting on

government rescue efforts and to avoid questions about the causes of the crash.

Journalists who attempted to investigate or report on controversial issues,

criticized  the  CCP,  or  presented  a  perspective  that  conflicted  with  state

propaganda directives faced harassment, dismissal, and abuse, while news

outlets that carried such material risked closure. Several such cases occurred in

2011. In April, the weekly Business Watch Magazine, published by a state-

sponsored think tank, was discontinued within a year of being temporarily

suspended for discussing state electricity monopolies. In July, a prominent

investigative reporting team at the China Economic Times was dissolved after

producing reports of government wrongdoing, including an exposé on the fatal

mismanagement of vaccines in 2010 and a piece on the mysterious death of a

land rights activist in 2011. In September, Beijing’s municipal propaganda bureau

announced that it was taking control of the Beijing Times and Beijing News, which

were previously overseen by higher-level authorities and known for their

relatively bold reporting. The move was interpreted as punishment for the two

newspapers’ defiance of  official censorship directives in their reporting on the

high-speed train accident.

According to international media freedom watchdogs, 27 journalists were in jail

in China in 2011, including many Uighurs and Tibetans. At least 70 online

activists remained behind bars at year’s end for disseminating proscribed

information.  That estimate is  likely to be low, given the difficulty of  collecting

accurate and comprehensive information on each reported case of arrest. Fewer

new cases of long-term judicial imprisonment were reported in 2011 relative to

previous years. Instead, the authorities appeared to favor extralegal tactics in

silencing dissenting voices. Beginning in February, after calls for a Tunisian-style

“Jasmine Revolution” in China appeared online, security forces carried out a

campaign of abductions and disappearances that targeted dozens of bloggers,

activists, and lawyers, making it one of the worst crackdowns on dissent in years.

The most prominent of the detainees was artist and blogger Ai Weiwei, who was

abducted in April and held incommunicado for over 80 days. In November, he

was forced to pay 8.7 million yuan ($1.3 million) as part of an apparently

politically motivated tax case; the final results of the case were pending at year’s

end. Many of the detainees reported being beaten, deprived of sleep, and forcibly

medicated while in custody. As a condition of release, they were instructed to

limit their public statements and advocacy, particularly via social media. The

harsh extralegal crackdown generated a significant chilling effect, with many of

those who had been detained remaining unusually silent for several months. Not

all of those abducted were ultimately released. Chen Wei, an activist from

Sichuan Province who was detained in February 2011, was sentenced in

December to nine years in prison on charges of “inciting subversion,” having

written several prodemocracy articles for overseas websites.

In an indication of the harsh treatment faced by some imprisoned online

dissidents, Zhang Jianhong (also known as Li Hong) died at the end of 2010 as a

result of a medical condition that deteriorated badly as he served a six-year

prison term for his  online writings. Prison officials  had finally released him on

medical parole in June 2010, at which point he was permanently on a respirator.

In recent years, journalists have also faced growing violence from nonstate

actors. As in 2010, one journalist was killed under such circumstances during

2011. Li Xiang, a television reporter in Henan Province, was stabbed to death in

September by unidentified thugs. The authorities described the murder as part of

China | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/china

2 of 5 5/7/2013 11:29 AM



a robbery, but bloggers raised concerns that it was linked to Li’s reporting on a

food-safety scandal involving tainted cooking oil.

Members of religious and ethnic minorities are subject to particularly harsh

treatment for their online activities, writings, or efforts to disseminate

information that departs from the CCP line. Several of the journalists serving the

longest prison terms in China are Uighurs and Tibetans. In addition to journalists,

ordinary Tibetans, Uighurs, and Falun Gong practitioners have been imprisoned

for accessing, possessing, or transmitting banned information. On several

occasions during the year, local authorities completely shut down

communications networks in Tibetan areas of Sichuan Province, where

self-immolations to protest Chinese repression had occurred. In Inner Mongolia,

people who disseminated text messages about large-scale protests in May 2011

were summoned by the authorities.

Chinese authorities continued to make substantial investments in media

platforms designed to spread state-sanctioned messages overseas. The official

Xinhua News Agency launched an English-language news channel to broadcast

internationally, and the state-run China Daily expanded its foreign operations. At

the same time, conditions for foreign journalists and publications in China

remained severely restricted and fell short of international standards. In

September, censors ripped the back pages out of copies of Newsweek to remove

an interview of Ai Weiwei. On several occasions in 2011, police or security

agents assaulted foreign correspondents who were trying to cover newsworthy

events. Since 2007, foreign journalists have been free of internal travel

restrictions in most areas and allowed to conduct interviews with private

individuals without prior government consent. However, the looser rules do not

apply to correspondents from Hong Kong, Macau, or Taiwan. In addition, travel to

Tibet and other politically sensitive regions still requires prior approval and close

supervision by authorities. During the year, access for foreign journalists to Tibet

and Tibetan-populated regions of neighboring provinces was especially

restricted.

Thee CCP’s robust censorship apparatus was unable to completely stop the

circulation of unfavorable news in 2011, particularly given the prevalence of

microblogs, online circumvention tools, and overseas Chinese news outlets.

Although Twitter remains blocked in China and domestic microblogging services

engage in government-directed censorship, the latter have nonetheless rapidly

grown in influence as a source of news and an outlet for public opinion, in part

because the rapid sharing of information among microblog users sometimes

outpaces censors’ deletions. In one of the most notable examples from 2011,

journalists  defied  censorship  orders  to  avoid  critical  coverage  of  the  fatal

high-speed rail crash in July, with some printing prominently placed lists of

incisive questions to the government about the crash. This reporting was spurred

by microblog activity, as citizens circulated real-time updates and photographs of

the incident, injured passengers, and official attempts to bury a damaged train

car. Official sources were ultimately forced to change their version of events and

initiate a more in-depth investigation into the causes of the crash.

A growing number of Chinese use proxy servers to circumvent internet

restrictions and receive illegal satellite transmissions. Although the Chinese

authorities continue to jam radio broadcasts by U.S. government–funded stations

such as Radio Free Asia and Voice of America, dedicated listeners access them

online with the use of circumvention tools. Meanwhile, the Hong Kong–based

independent station iSun TV and the New York–based New Tang Dynasty

Television, run by Falun Gong practitioners, broadcast uncensored news into

China via satellite.

Media outlets are abundant in China, but the measured reforms of recent

decades have allowed the commercialization of outlets without the privatization

of ownership. Some publications have private investors, but a majority stake is

required by law to be retained by the government. Most cities feature at least one

newspaper published by the local government or party branch, as well as more

commercialized subsidiaries whose revenue comes from advertisements rather

than government subsidies. Some observers argue that the commercialization of

the market has shifted the media’s loyalty from the party to the consumer, leading

to tabloid-style and sometimes more daring reporting. Others note that the

reforms have opened the door for economic incentives that serve to reinforce

China | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/china

3 of 5 5/7/2013 11:29 AM



political pressure and self-censorship, as publications fear the financial costs of

being shut down by the authorities or losing advertising should they run afoul of

powerful societal actors. In 2011, Chinese leaders appeared to be retreating

from the commercial reforms, prioritizing propaganda over commercial viability

and consumer demand. Particularly notable were a series of new government

regulations restricting entertainment programming. These included a one-year

suspension in September for Super Girl, one of the country’s most popular

television shows. The talent-competition program had already faced a ban on

text-message voting by viewers since 2007, apparently because the quasi-

democratic process unsettled the authorities. Another 2011 regulatory decision

mandated that, beginning in January 2012, provincial satellite television stations

would be allowed to air only two entertainment shows of no more than 90

minutes per week during prime time. In the most extreme example of restrictive

regulations at the local level, authorities in Chongqing forced the city’s satellite

television station to replace all commercials with propaganda clips in March,

causing viewership to drop dramatically and the managers to dismiss dozens of

employees due to the loss of revenue.

The prevailing salary arrangements generally pay journalists only after their

stories are published or broadcast. When a journalist writes an article that is

considered too controversial, payment is withheld, and in some cases the

journalist must pay for the cost of news gathering out of pocket. A small number

of elite media outlets combat such deterrents to aggressive reporting by paying

journalists even for reports that are subjected to censorship. This has resulted in

a few outlets championing popular causes and printing embarrassing exposures

of official malfeasance, though personnel who engage in such journalism can be

fired or arrested. Corruption among Chinese journalists continued in 2011, and

it remained common for public relations firms to pay  journalists for attending

press conferences.

China is home to the largest number of internet users in the world, with the figure

surpassing 500 million, or approximately 38 percent of the population, in 2011.

Over 200 million were active on domestic microblogging services by the end of

the year. However, the government has also implemented the world’s most

sophisticated and multilayered apparatus for censoring, monitoring, and

manipulating online content. Nationwide technical filtering restricts users’ access

to uncensored information hosted outside of China, contributing to citizens’

limited awareness of global events such as the Arab Spring protests in the Middle

East. One of  the most important functions of  the filtering system has been to

permanently block international social media applications like the video-sharing

website YouTube, the social-networking site Facebook, and the microblogging

platform Twitter. With such services out of reach, domestic equivalents have

gained popularity, but they are legally liable for content posted by users and risk

losing their business licenses if politically sensitive information is circulated

widely. The firms consequently employ automated programs and thousands of

human censors to screen user-generated content and delete relevant posts per

CCP directives. One academic study of censorship across nearly 1,400

blog-hosting and bulletin-board platforms estimated that 13 percent of posts

were deleted, many within 24 hours of a particular term becoming sensitive or

indicating the potential for collective action. Foreign internet companies whose

websites are accessible in China have also cooperated with the Chinese

government  on  censorship  enforcement.  Throughout  2011,  top  officials

—including members of the powerful CCP Politburo Standing Committee—made

personal visits to leading internet companies to call for tighter controls. In

December, authorities in Beijing, Shanghai, and other major cities announced

rules requiring microblog users to register with their real names, though these

measures had not been fully implemented by year’s end. The authorities have

also taken steps to actively guide online discussion. Since 2004, CCP and

government officials at all levels have recruited and trained an army of paid web

commentators, known informally as the Fifty Cent Party. Their tasks include

posting progovernment remarks, tracking public opinion, disrupting or diverting

criticism,  and  participating  in  online  chats  with  officials  to  provide  the

appearance of state-citizen interaction.

Despite these efforts, owing to technological advancements and the dedication of

domestic and overseas activists, the suppression of information has become

more difficult in recent years. The sheer volume of internet traffic and the speed

China | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/china

4 of 5 5/7/2013 11:29 AM



with which information can spread—particularly via microblogging

platforms—has created some opportunities for exposure of local corruption and

open political discussions, so long as taboo keywords are avoided and sensitive

news is spread before censors can react. During 2011, major focal points of user

activism included a notorious hit-and-run case involving the son of a powerful

official,  a  campaign  to  identify  abducted  children,  a  bid  to  name  and  shame

corrupt  officials  based  on  their  luxury  watches,  and  efforts  by  independent

candidates to run for local council seats.

For a more comprehensive assessment of internet freedom in China, see the country

chapter in Freedom on the Net 2012.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Freedom House Kyrgyzstan Peace in the Caucasus

Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

China | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/china

5 of 5 5/7/2013 11:29 AM


