
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Comoros Freedom of the Press 2013

The 2001 constitution protects freedom of speech and of the press, but the

Comoran government partially restricts these freedoms in practice. Journalists are

subject to harsh defamation laws, and self-censorship is reportedly widespread. In

April 2012, police detained journalist Mmadi Moindjie for 24 hours on libel

charges, after the newspaper he worked for, the private daily Al-Balad, published a

picture of presidential adviser Issa Soule without his consent.

The authorities in past years had arrested journalists, seized newspapers, and

silenced broadcast outlets for reports that were found to be objectionable,

although these practices have become less common in recent years. However, in

April 2012, Interior Minister Hamada Abdallah withdrew the monthly supplement

from the state daily Al-Watwan and suspended managing editor Pétan

Mouignihazi. The supplement included a special report on government corruption

and waste. In March 2011, two journalists had been charged with “publishing false

news” by a public prosecutor in the capital Moroni, located on Grand Comore. The

charges stemmed from reports that then vice president Ikililou Dhoinine’s

Comoros

Comoros | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/comoros

1 of 3 9/27/2013 2:01 PM



inauguration as President Ahmed Abdallah Sambi’s successor might be delayed.

The prosecutor alleged that these reports, which were politically sensitive due to

allegations by the opposition that the presidential transition was being dragged

out in order to extend Sambi’s term in office, were “of a nature to trouble public

order.”

Comoros has six independent newspapers and one state-owned weekly,

Al-Watwan. In addition to the state-owned Radio Comoros and Television

Nationale Comorienne, several other regional and private stations have

proliferated in recent years and are funded predominantly by donations from

locals as well as from citizens living abroad. The Anjouan regional government

operates its own stations under Radio-Television Anjouanaise. Public radio from

the French island of Mayotte, as well as metropolitan France’s Radio France

Internationale, are also available in some areas. In February 2012, economic

restructuring forced Al-Balad to eliminate its Arabic language editorial

department.

The internet is available and unrestricted by the government. However, poverty,

illiteracy, and a poor telecommunications infrastructure limited access to just 6

percent of the population in 2012.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly Free
PRESS FREEDOM SCORE

49
LEGAL ENVIRONMENT

14
POLITICAL ENVIRONMENT

Comoros | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/comoros

2 of 3 9/27/2013 2:01 PM



20
ECONOMIC ENVIRONMENT

15

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Comoros | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/comoros

3 of 3 9/27/2013 2:01 PM


