
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) Freedom of the Press 2013

Press freedom conditions in the Democratic Republic of Congo (DRC) remained

deplorable in 2012, with unrest related to the rebel insurgency in eastern Congo

posing continued threats to the general media environment. The 2005

constitution and the country’s laws provide for freedom of speech, information,

and the press, but these rights are limited in practice by President Joseph Kabila’s

government and various nonstate actors. Criminal defamation and libel laws are

regularly used to detain and intimidate journalists and to shut down media outlets.

In April, two journalists with Kisangani News were detained after publishing an

article critical of a national deputy. The publisher of the Kinshasa-based

newspaper Le Fax was held for three days in November for alleging that the

minister of youth, sports, and recreation had embezzled funds. Also in November,

Dadou Etiom of Nzondo TV and Guy Ngiaba of Télé 50 were jailed for nine days in

the southwestern province of Bandundu after criticizing the president of the

provincial assembly. The DRC does not have an access to information law.

Local media outlets are subject to regulation by the High Authority on Media

Congo, Democratic Republic of (Kinshasa)

Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/congo-democratic-republic-kinshasa

1 of 5 9/27/2013 10:43 AM



(HAM). The agency’s mandate is to ensure freedom of expression, but it has the

power to temporarily suspend outlets for hate speech and other serious ethical

transgressions, and its decisions have at times been criticized as politically biased.

In 2009, the National Assembly passed a bill establishing the High Council for

Broadcasting and Communication (CSAC), another regulatory agency mandated

to guarantee the freedom and protection of the press. Kabila appointed the

CSAC’s 15 members in 2011, but the body’s work was paralyzed in March 2012

when its members expressed deep concerns about the leadership of its president,

who they accused of embezzlement, incompetence, tribalism, and corruption.

Journalists’ rights groups have long criticized the CSAC for its vulnerability to

political manipulation and apathy toward the prosecution of crimes against

journalists. In March, two local journalists’ rights organizations, Journaliste en

Danger (JED) and Freedom for Journalists (FFJ), demanded that yet another state

agency, the Ministry for Media and Communication, be shut down, calling it a

“media tormenter,” not an impartial body.

Journalists and media outlets face censorship and harassment from multiple

sources, including national and local government officials, members of the security

forces, and nonstate actors. Reporters and outlets perceived as sympathetic to

opposition parties faced the worst treatment. The suspension of broadcasts and

closure of outlets by government officials was also common. In September, Radio

Lisanga Télévision (RLTV), which is owned by prominent opposition politician

Roger Lumbala, had its service suspended without explanation. Authorities closed

down Radio Télévision Autonome du Sud Kasaï (RTAS), in the south central town

of Miabi, in August on suspicions that its owner was conspiring to overthrow the

Kabila government, and in November a local mayor shut down Radio Ngoma FM, in

the volatile east, after the station aired comments by the leader of a local armed

group. Censorship also affects international media outlets. The government

banned transmission of Radio France Internationale (RFI) in January for its

coverage of the controversial November 2011 presidential elections, and in July

refused entry to Belgian journalist Thierry Michel, who had produced a

documentary profiling the murder of a prominent Congolese human rights activist.

No journalists were killed or disappeared during the year, but reporters were

particularly susceptible to intimidation and censorship amid the conflict in eastern

Congo between the March 23 (M23) rebel group and the Congolese army. In May,

the governor of eastern North Kivu province threatened a journalist from United

Nations–sponsored Radio Okapi, accusing her of biased reporting on clashes

Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/congo-democratic-republic-kinshasa

2 of 5 9/27/2013 10:43 AM



between Congolese soldiers and army defectors taking place in the area. The

private daily Le Journal was banned in June by the communications minister

following the publication of an editorial accusing Congolese of Rwandan ancestry

of colluding with Rwanda in its military involvement in the conflict, an accusation

the minister said incited racism and tribalism. In August, the CSAC made it illegal

for radio programs and television talk shows to discuss the conflict in the east, and

shut down numerous stations for failure to comply. Radio Liberté was ordered off

the air for three months in May, before the CSAC ban, for airing interviews with a

militia leader and a mutineer, and a presenter for the station was imprisoned

without charge for 13 days. In August, Radio Soleil was taken off the air for three

months for airing an interview with an M23 spokesman, and Ngoma FM was

suspended indefinitely in October for its interview with a spokesman for a group

of mutineers. In December, authorities from the CSAC shut down Radio Okapi,

which was highly popular in the region, for four days, citing administrative

noncompliance. Observers believed the closure was due to the station’s interview

with Jean-Marie Runiga, an M23 leader. In addition to governmental restrictions

on press freedom, the emergence of the M23 rebel group has accelerated the

deterioration of the media environment in the region. At least three journalists

went into hiding between August and September after being threatened for their

critical reporting by the M23. The M23 also claimed responsibility for attacks on

Radio Solidarité in December.

Among other violent incidents, in March masked arsonists set fire to the antenna

of Radio Télévision Kindu Maniema (RTKM) in east central Maniema province. The

station was known to be critical of the provincial governor, who had previously

demanded that it cease its call-in broadcasts. One of the RTKM’s hosts went into

hiding for fear that he would be arrested. In the eastern city of Goma, radio host

Tuver Wundi reported receiving multiple death threats in March; his home had

been attacked by armed men in January.

Given low literacy rates and deep poverty, the population of the DRC relies largely

on radio broadcasts to receive news reports. Many private newspapers are

nevertheless published, particularly in Kinshasa, and although they are not always

objective, they are often highly critical of the government. There are several

hundred privately owned radio and television stations, in addition to three

state-owned radio stations and a state-owned television station. The state

broadcasters reportedly favor Kabila’s party, though other political parties

represented in the government are occasionally given airtime. The only nationwide

Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/congo-democratic-republic-kinshasa

3 of 5 9/27/2013 10:43 AM



independent radio network, Radio Okapi, has set new standards for reporting and

media objectivity in a volatile political environment. Most media outlets are

reportedly owned by public figures and businessmen, and are used for political

propaganda rather than objective reporting. Journalists at major outlets are

usually poorly paid and lack sufficient training, leaving them vulnerable to bribery

and political manipulation.

While internet access has spread in urban areas thanks to the proliferation of

private, affordable internet cafés, only about 1.7 percent of the population

accessed the internet in 2012. The government does not restrict access to the

internet or monitor its content.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Not Free
PRESS FREEDOM SCORE

83
LEGAL ENVIRONMENT

26
POLITICAL ENVIRONMENT

33
ECONOMIC ENVIRONMENT

24

Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/congo-democratic-republic-kinshasa

4 of 5 9/27/2013 10:43 AM



About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/congo-democratic-republic-kinshasa

5 of 5 9/27/2013 10:43 AM


