
About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Congo, Republic of (Brazzaville) Freedom of the Press 2013

The Republic of Congo’s constitution and laws recognize freedom of the press,

but certain types of speech, such as incitement of violence or ethnic hatred, are

criminalized and carry monetary penalties. The law allows the accreditation of

journalists at government and foreign-owned media outlets to be revoked if their

reporting  reflects  adversely  on  the  government’s  image,  although  there have

been no reports of such revocations in recent years. Since May 2010, when the

High Council on Freedom of Communication (CSLC) issued new censorship

orders, several newspapers and broadcasters have run afoul of the regulatory

body. In September 2012, the CSLC banned the newspaper La Voix du Peuple

from publishing for nine months, ruling that it had violated an existing six-month

ban imposed for inciting hatred and ethnic division. Also in September, the CSLC

banned Le Glaive for six months after the paper allegedly printed “seditious

articles that included lies and defamation of private citizens.” A new CSLC

president, Philippe Mwouo, began his term in June and continued the regulatory

body’s record of working against the interests of a free and vibrant press by

issuing threats of sanctions against critical print media.

Independent print publications are critical of the government, occasionally

publishing letters from opposition leaders and covering corruption allegations,

though their readership is low. Self-censorship has been reported at the state

print media and in the broadcast media, which have a broader reach. Political

pressures, as well as a lack of professional training and reliable funding, play a

significant  role  in  limiting  the  scope  of  the  media’s  reporting  and  access  to

information. On March 4, 2012, an arms depot in a densely populated Brazzaville

neighborhood exploded, killing at least 150 people. The media encountered

difficulties  in fully investigating the incident and assessing responsibility in its

aftermath, due in part to a lack of transparency from the government about the

causes and ramifications of the explosion.

Physical attacks against journalists are rare, but reporters often face threats and

intimidation. In September 2012, security agents allegedly assaulted a video

journalist  and  briefly  detained  a  reporter  for  the  private  broadcaster  MNTV

while dispersing a crowd gathered in front of an office in the National Assembly

building. The 2009 death of journalist and activist Bruno Jacquet Ossébi, who

had reported on corruption in the management of Congo’s oil wealth, remains

unsolved.

Most Congolese get their news from television and radio. There are 23 television

stations in Congo, of which 15 are privately owned. State-run Télé-Congo

generally expresses the government’s views, and a number of private channels

are controlled by government officials and their relatives. However, some of the

other private channels have reportedly been more critical of the government in

recent years. Of the country’s 39 radio stations, 35 are privately owned. Congo’s

first  community  radio  station,  Radio  Biso  na  Biso,  began  operating  in  2009,

serving predominantly rural communities in the Congo Basin with content in 12

indigenous languages. While print media are more independent and critical than

broadcast outlets, they are heavily concentrated in Brazzaville and do not reach

far into rural parts of the country.

2013
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

56
LEGAL
ENVIRONMENT

16
POLITICAL
ENVIRONMENT

23
ECONOMIC
ENVIRONMENT

17

Congo, Republic of (Brazzaville)

Congo, Republic of (Brazzaville) | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/congo-republic...

1 of 2 8/13/2013 10:16 AM



The internet and satellite television are unrestricted but not widely used, with

only 6 percent of the population having access to the internet in 2012. Prospects

for increased internet penetration improved in 2012 with the introduction of

broadband in May as part of the submarine fiber-optic West Africa Cable System

project.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Freedom House Kyrgyzstan Peace in the Caucasus

Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Congo, Republic of (Brazzaville) | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/congo-republic...

2 of 2 8/13/2013 10:16 AM


