
About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Ecuador Freedom of the Press 2012

The media environment in Ecuador became even more polarized in 2011, as

President Rafael Correa continued to disparage the media as “assassins with ink.”

A controversial communications bill, on the table for over a year, had still not

been approved by the legislature at year’s end. This bill would introduce prior

censorship by the state, stricter mandatory licensing of journalists, and

obligatory registration for media outlets with a Communication and Information

Board that would control editorial content. The bill would also weaken

safeguards that guarantee the anonymity of sources. An electoral law that

forbids the media to disseminate any direct or indirect “promotion” that may

influence the public in favor of or against any candidate came under fire in 2011,

but had not passed by year’s end. This law would forbid publishing or

transmitting any type of information, including photographs and opinion pieces,

about the electoral process for 48 hours before the voting. Additionally, the

media must abstain from reporting on political campaigns 90 days before the

election. Correa is expected to seek reelection in 2013, and this law will make it

difficult  for the news  media  to cover the campaign  and inform citizens  about

candidates.

Libel and defamation remain criminal offenses, and there were several highly

publicized actions by Correa during the year. According to the Committee to

Protect Journalists, criminal defamation laws in Ecuador are being systematically

used to punish journalists who are critical to the government. The most

high-profile case  was  an  $80  million  libel  lawsuit against  opinion  editor  and

columnist Emilio Palacio and the directors of the newspaper that employed him,

El Universo. Correa sued El Universo after it published an article by Palacio

criticizing Correa’s handling of a police uprising in September 2010, which the

government called an attempted coup d’état. In July 2011, the court quickly ruled

in favor of the president, but reduced the damage award to $40 million. The

directors of the paper, brothers Carlos, Cesar, and Nicolas Perez, as well as

Palacio, were each sentenced to three years in prison. Palacio was ordered to pay

$10 million of the $40 million award. He left the country in August 2011, saying

that he was being politically persecuted, and now writes a blog from Miami. The

speed in which the judge read the 5,000-page case and produced a 156-page

ruling raised questions about the judicial independence in the case. In another

criminal defamation suit, in October radio journalist Carlos Ignacio Cedeño was

sentenced to six months in prison for airing a program that accused a doctor of

stealing medical equipment from a public hospital. In December, Jaime Mantilla

Anderson, an editor of the newspaper Hoy, was sentenced to three months in

prison for a series of articles without bylines that reported that Correa’s cousin,

the president of  the central  bank, was influencing the government behind the

scenes.

In a referendum in May, a measure was narrowly approved to create a media

regulatory council. Although it had yet to become law, it did raise the likelihood of

direct censorship and still greater control of the news media. Meanwhile, the

National Communications Council (CONATEL) continued to create licensing

restrictions. CONATEL is still considered to be highly dependent on the

government, with four of six members answering directly to the president, and

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

58
LEGAL
ENVIRONMENT

20
POLITICAL
ENVIRONMENT

24
ECONOMIC
ENVIRONMENT

14

Ecuador

Ecuador | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/ecuador

1 of 3 5/7/2013 11:30 AM



thus  often  subject  to  government  influence.  In  August  2011,  CONATEL

cancelled Telesangay TV’s license, apparently due to its opposition to the

Correa’s government. Additionally, the Telecommunications Superintendent

(SUPERTEL) took legal action against seven radio stations in September 2011

for broadcasting programs promoting freedom of expression and allegedly failing

to notify SUPERTEL of its intent to air these programs. These sanctions were

later  dismissed  after  SUPERTEL  admitted  that  it  did  not  find  any  sound

arguments to substantiate its allegations and therefore decided not to take the

case forward.

Cases of censorship also continued to occur, though not to the extent seen in

2010. A journalist for a newspaper in Machala had an opinion piece censored

because the newspaper wished to avoid legal trouble. Because of the increased

crackdown on the media, cases like this also lead to self-censorship, as journalists

and newspapers alike fear legal issues similar to the El Universo case, and

therefore do not publish critical articles. Two radio journalists resigned from

their positions from Radio Satelital as a result of being pressured to “tone down

their rhetoric.” According to a, self-censorship has become more acute. Despite

these types of report on the media in Ecuador from the Inter-American Press

Association pressures, some journalists continue to push the limits in their

reporting. Jose Cadena was accused of damaging the image and honor or

Orlando Grefa, a local prefect in September 2010. Though the lawsuit is at a

standstill, Cadena continued to report on critical issues.

In December, a working group of the Organization of American States (OAS)

studying the operations of the Inter-American Commission on Human Rights

(IACHR) submitted a report that included three recommendations introduced by

Ecuador that would effectively marginalize the office of  the special rapporteur

for freedom of expression. The special rapporteur issues alerts calling attention

to incidents of infringement of press freedom throughout the Americas, including

several in Ecuador during Correa’s presidency. The working group’s

recommendations would result in a severe budget cut for the special rapporteur’s

office; eliminate its annual country-by-country report on freedom of expression

in the Americas, reducing it to merely a chapter in a larger IACHR report; and

create a code of conduct governing the office’s operations, which would severely

limit its independence. This action has implications not only for monitoring press

freedom in Ecuador, but throughout the Americas, and has been criticized by

Ecuadorian and international press watchdog organizations. At year’s end, the

recommendations were headed for a debate and a subsequent vote in the OAS.

Attacks on journalists and media houses continue to rise. In 2011, Fundamedios,

the national press freedom watchdog organization, cited nearly 150 incidents of

aggression (physical, verbal, and legal) against the media by authorities as well as

by ordinary citizens, an increase on the previous year. For example, in May a news

crew  from  Ecuavisa  TV  attempted  to  film  outside  of  the  ruling  party’s

headquarters, but was prevented from doing so by police officers who claimed

that they had orders to stop filming of  the building while a meeting was being

held. Also in May, two camera operators from state-owned television stations

were attacked and had their cameras destroyed by an individual while covering

an operation to control the sale of alcoholic drinks. In June, Tony Quishpe, a

cameraman for Teleamazonas, was attacked by a mob with sticks and stones

during a police drug raid in Guayaquil.

Journalists and advocates also were the subject of targeted threats. Juan Alcivar,

a correspondent for the daily La Hora in La Concordia, received numerous

telephone death threats starting in June 2011 for reporting on a power struggle

among local authorities. In November, journalist Christian Zurita of El Universo

was drugged while doing paperwork early in the morning at the Social Security

Institute building. Doctors speculated that Zurita had been given a substance

known as scopolamine; the perpetrators and possible motive for the attack were

not clear. Cesar Ricaurte, executive director of Fundamedios, started receiving

death threats after his group presented a report on press freedom violations to

the IACHR in Washington, D.C., in October. The same month, Juan Carlos

Caldero, journalist and coauthor of the controversial book Big Brother, received

threatening phone calls likely resulting from his lawsuit against Correa for “moral

damages.”

The majority of media outlets, both print and broadcast, are privately owned.

Ecuador | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/ecuador

2 of 3 5/7/2013 11:30 AM



However, the government controls—directly or indirectly—20 outlets, including

six  television  and  cable  stations,  five  radio  stations,  three  newspapers,  four

magazines, and a news agency. Twelve of the outlets under government control

had been private until the 2008 financial crisis, when the state took ownership of

them to settle their parent company’s debt from bankruptcy. By law, the

government was required to promptly divest itself of the companies, but after

more than three years, it has not done so. Those private media outlets not under

government influence tend to have combative relationships with the government.

Nevertheless, private television and radio stations are required by law to

disseminate official government messages and programs for up to one hour a day.

These cadenas—official  statements  spontaneously broadcast on television and

radio that preempt regular programming—are used by the government to

promote its own agenda. Between 2007 and May 2011, according to a report by

the World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA), there

were 1,025 cadenas broadcast in Ecuador.

The government is also the country’s largest advertiser, which gives it further

influence over privately owned media. Public advertising is equitably distributed

between private and public TV stations, according to a study by the

nongovernmental organization Participación Ciudadana. In October, the

communications director for the municipality of Loja threatened to withdraw all

municipal advertising from the radio station Radio Satelital if it did not cut an

interview with a city council member.

An antimonopoly law passed in July 2011 threatens to further weaken media

organizations. It stipulates that individuals who own a 6 percent or larger stake in

a media company or financial institution must transfer assets they have in other

companies by July 13, 2012. Under the law, both media moguls and banking

chiefs would not be able to diversify their investments by holding assets in other

sectors. This is likely to discourage investment in private media and result in the

closure of some media outlets.

The internet is accessed by about 31 percent of the population in 2011, with

most users living in urban areas, and there are no reported restrictions on access.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Freedom House Kyrgyzstan Peace in the Caucasus

Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Ecuador | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/ecuador

3 of 3 5/7/2013 11:30 AM


