
About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Egypt Freedom of the Press 2013

Status change explanation: Egypt declined from Partly Free to Not Free due to

officially  tolerated  campaigns  to  intimidate  journalists,  increased  efforts  to

prosecute reporters and commentators for insulting the political leadership or

defaming  religion,  and  intensified  polarization  of  the  pro–  and  anti–Muslim

Brotherhood press, which reduced the availability of balanced coverage.

Throughout 2012, the Egyptian press faced myriad challenges as the Egyptian

courts, military, political establishment, and Islamist groups engaged in a power

struggle over Egypt’s political future. Following the forced resignation of

longtime president Hosni Mubarak in February 2011, the country was ruled by a

military council, the Supreme Council of the Armed Forces (SCAF), whose

18-month tenure featured openings in the legal, political, and economic

environment for the media. The People’s Assembly, Egypt’s lower house of

parliament, was elected in January 2012, with Islamist parties winning nearly 70

percent of the seats, but it was then dissolved by the SCAF in June after various

electoral laws were deemed unconstitutional. Mohamed Morsi of the Muslim

Brotherhood’s Freedom and Justice Party (FJP) won the presidency in a June

16–17 runoff election, taking 51.7 percent of the vote, and executive power was

formally transferred from the military to the new civilian leadership. The change

led to several negative developments for the media during the latter half of 2012,

including increased polarization between pro- and antigovernment outlets, a

heightened use of defamation laws against the press, and physical harassment of

journalists by nonstate actors with the tacit support of the authorities.

A provisional constitution adopted by the SCAF in March 2011 remained in

effect until December 2012, when a new constitution was ratified. Article 12 of

the provisional charter guaranteed freedom of expression and opinion “within

the law.” Article 13 provided for freedom of the press and outlawed censorship

—including administrative actions such as stopping or preventing

publication—with exceptions for threats to national security and during states of

emergency and times of war. After winning the presidency, Morsi worked

aggressively to push the new constitution through the approval process. The

draft was met with protests and strikes by journalists and private media outlets,

but it was adopted in a national referendum on December 15. The constitution

addresses freedom of the press in contradictory terms. While enshrining press

freedoms in its articles, it also leaves media professionals exposed to excessive

punishments under the law, including prison sentences for “malpractice.” In

addition, it upholds preexisting laws pertaining to the sanctity of the president.

The  constitution’s  ambiguity  regarding  the  media  leaves  significant  room  for

censorship and paves the way for self-censorship on social, cultural, and political

issues. While Article 45 states that “freedom of thought and opinion shall be

guaranteed,” several other articles appear to challenge this provision, including

Article 44, which prohibits the “insulting of prophets.” Article 48 gives courts the

authority to shut down a media outlet if a judicial review finds that an employee

of the outlet has not observed the vague provisions of the article, such as

“respecting the sanctity of the private lives of citizens and the requirements of

2013
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

62
LEGAL
ENVIRONMENT

22
POLITICAL
ENVIRONMENT

24
ECONOMIC
ENVIRONMENT

16

Egypt

Egypt | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/egypt

1 of 5 8/13/2013 10:16 AM



national security.” Furthermore, Article 216 calls for the creation of the National

Press and Media Association, a new agency to administer all state-owned media

outlets. It is unclear how the association members would be selected or how

guidelines would be enforced.

Neither of the constitutions in effect during 2012 replaced the Mubarak-era

press laws or penal code, which include an array of articles that allow journalists

to be prosecuted for their reporting. Egypt had been under a state of emergency

since 1981, and one of the central demands of the 2011 revolution was the

abolition  of  the  Emergency  Law,  which  allowed  indefinite  detention  without

charge or trial, among other abusive practices. The SCAF kept the law in place,

even expanding it to include the offense of “spreading of false information

harmful to national security,” before allowing it to expire in May 2012. Egypt also

has  laws  against blasphemy, and a group of  Islamist lawyers filed a complaint

against media mogul Naguib Sawiris for posting a picture on his Twitter

microblog in June 2011 that showed Disney cartoon characters dressed as

fundamentalist Salafi Muslims. The case was dismissed by the courts in March

2012. The Morsi government placed a strong emphasis on public morality,

leading to a dramatic increase in prosecutions for blasphemy, “insult to religion,”

and offending public decency. The cases were disproportionately directed against

non-Islamist citizens, journalists, and media personalities. Blogger Alber Saber

was sentenced in December 2012 to three years in jail for insulting religion and

the president after he allegedly posted a link to the trailer for a notorious

anti-Islam film, The Innocence of Muslims.

Although the Morsi government issued a decree in August that banned the

pretrial detention of journalists, it also repeatedly targeted its media critics for

prosecution  on  defamation  charges.  Islam  Afifi,  the editor  of  Al-Dustour, was

detained in August on charges of “publishing lies” about the president and

endangering national stability and security after his newspaper ran stories that

were critical of  the FJP. Afifi’s  trial was still  pending at the end of  the year. In

October,  television  journalist  Tawfik  Okasha,  an  outspoken  supporter  of  the

military and the SCAF, was sentenced to four months in prison for defamation

after he alleged that Morsi’s election was fraudulent. According to a report by the

Arabic Network for Human Rights Information (ANHRI), at least 24 criminal

cases were filed for insulting the president during the six months after Morsi’s

election, significantly more than under the country’s previous presidents.

The independence of the judiciary was challenged in 2012 as the government

and Islamist groups attempted to influence rulings on the constitution, election

laws, and press freedom issues. This was more evident in court cases against

journalists who were critical of the government than in connection with legal

violations by progovernment media, which generally went uninvestigated and

were  rarely  brought  to  trial.  Multiple  drafts  of  what  would  be  Egypt’s  first

freedom of information law were written and debated throughout 2012, but no

bill had been submitted for passage by year’s end.

Under Mubarak, the government controlled all media licensing, with the

president leading the newspaper licensing body, the High Press Council. The

Egyptian Radio and Television Union (ERTU), the government-operated public

broadcaster, was under the control of the Information Ministry, and it granted

radio and television licenses. In 2011, the SCAF licensed 16 new satellite

television stations but later rescinded its decision and ordered that no new

licenses be granted for satellite channels. It also threatened to “take legal

measures against satellite television stations that jeopardize stability and

security.” Decisions surrounding licensing and permission to publish and

broadcast remained opaque under Morsi’s presidency. The government—through

the Ministry of Information, ERTU, and the Shura Council, Egypt’s upper house

of parliament—has been given authority to oversee licensing and determine what

is appropriate for broadcast. Under the new constitution, the government and

the judiciary have power to withdraw the licenses of stations that violate a wide

range of social, cultural, religious, and political sanctities now protected by the

charter. Under the provisional constitution, only legal entities, corporations, or

political parties could own print media. These restrictions were lifted under the

new constitution.

While in power, the SCAF warned editors and journalists against publishing

anything critical of the armed forces without prior consultation and permission,

Egypt | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/egypt

2 of 5 8/13/2013 10:16 AM



appointed a new information minister despite hopes that the ministry would be

abolished, and appointed a military censor to supervise the press, prompting

several popular writers to suspend their columns as an act of protest.

Nonetheless,  professional  and  citizen  journalists  made significant attempts  to

counter censorship and shoddy reporting by conducting in-depth investigative

reports about instances of violence, and by setting up public screenings of news

videos they produced. Two campaigns that began in December 2011, Mosireen

(The Insistent) and Askar Kazeboon (Military Liars), organized video screenings

aimed at publicizing SCAF abuses against protesters and civilians and dispelling

the propaganda broadcast via state media. In January 2012, reporters, anchors,

and editors at state media were punished for attempts to provide coverage that

was critical of the military’s rule. In one prominent incident, while reporting on

the parliamentary elections, state television senior correspondent Ahmed

Wageeh called for the attorney general to investigate how public funds are used

in the broadcasting industry. He was later prohibited from appearing on camera.

In May, major protests against military rule led to attacks on and detentions of 18

journalists who were covering the demonstrations. Also that month, authorities

raided  and  confiscated  equipment  at  the  offices  of  the  Iranian  government

television network Al-Alam and issued an arrest warrant for the bureau chief on

the grounds that the station was operating without the necessary license.

Al-Alam had been critical of the SCAF government.

After Morsi came to power, state and private media were increasingly driven into

adversarial Islamist and non-Islamist camps, to the detriment of journalistic

integrity and objectivity. Morsi gave the Islamist-led Shura Council the authority

to appoint new executives and chief editors for the state publications—including

Egypt’s three largest newspapers, Al-Ahram, Al-Akhbar, and Al-Gomhuria

—continuing a long tradition of politically appointing the administrative and

editorial leadership of the government press. Rather than disbanding or

restructuring the much-maligned Ministry of Information, Morsi and Prime

Minister Hesham Qandil retained the body and appointed a minister from the

Muslim Brotherhood who moved quickly to formalize the state media’s

progovernment  bias.  According  to  ANHRI,  it  became  difficult  to  get  articles

critical of the government published in the state newspapers. For instance,

Al-Akhbar eliminated its regular “Free Opinion” section and ceased publishing the

writings of novelist Ibrahim Abdul Meguid because of his criticism of the

Brotherhood. Al-Akhbar also refused to publish an article by writer Yusef

al-Qaeed that criticized Islamist intimidation of opposition-aligned media. An

article by Ghada Nabeel that denounced these publication bans was itself

refused publication by Al-Gomhuria.

More state media employees were subjected to professional investigation under

Morsi during the latter half of 2012 than in the entire 18 months of SCAF rule.

Typically these investigations targeted those who departed from the script on air,

gave airtime to highly vocal critics of the government, or covered the protests

against the Muslim Brotherhood in sympathetic terms. Some state media

professionals were reprimanded on charges of “indecency” for purportedly

breaking social taboos.

The Brotherhood’s party newspaper, Freedom and Justice,  and  its  affiliated

satellite television network, Misr25, both became platforms for the overt

promotion of the Morsi government’s policies and rarely offered any criticism of

its performance. During volatile periods in Morsi’s presidency—such as the

aftermath of a November 22 decree in which he appeared to claim absolute

power, or the rushing of the divisive constitutional draft to a referendum—the

Brotherhood’s media arms served as trusted supporters of the president’s

decisions. They also actively vilified the opposition as either disgruntled members

of the old regime, thugs, or infidels. Also firmly in Morsi’s camp during the year

were several private Islamist satellite channels, such as Al-Naas and Al-Hafeth.

Conversely, a large number of other private satellite networks, such as ONTV,

CBC, Al-Tahrir, Al-Nahar, Al-Balad, and Al-Kahera Wal-Naas, became critical of

the Muslim Brotherhood’s conduct, Morsi’s presidency, and Islamist politics in

general.

There was also a marked decline in the government’s commitment to providing

access to officials and official sources under Morsi. The government selectively

granted unfettered access to its media supporters while withholding information

Egypt | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/egypt

3 of 5 8/13/2013 10:16 AM



from critical outlets.

Egypt does not filter internet content. Many bloggers and online activists freely

criticize the government and debate contentious issues, although online news

outlets are cautious when posting content covering the government or religion,

and editors of official news websites practice self-censorship along similar lines.

Despite the trend of media polarization and editorial controls within politicized

outlets, there has been a general easing of official censorship since 2011 and a

reduction in obstacles for foreign journalists seeking to enter and report from the

country. However, foreign journalists still encountered harassment and arrests

during 2012. In February, Australian journalist Austin Mackell was arrested and

detained in the city of Mahalla al-Kubra. He was charged with incitement to

vandalize public property and government buildings and faced a travel ban until

the charges were dropped in August. Both foreign and domestic female reporters

were subject to sexual assault while covering demonstrations or in the custody of

security forces. For example, in June 2012, British journalist Natasha Smith was

sexually assaulted by a mob while covering postelection celebrations in Cairo’s

Tahrir Square.

The incidence of physical attacks and intimidation against members of the local

press remained high in 2012. In May, over a dozen journalists were attacked by

uniformed and plainclothes security personnel while covering demonstrations in

Alexandria. In the latter half of the year, attacks on the media and threats to

journalists were increasingly led by civilian groups aligned with the Muslim

Brotherhood. Widespread violence, intimidation, and threats were directed at

journalists who expressed criticism of the government’s policies and conduct.

December protests in response to Morsi’s controversial constitutional

declaration became violent and caused hundreds of injuries. On December 6,

Al-Hosseiny Abou Deif, a reporter for the private newspaper Al-Fagr, was shot in

the head with a rubber bullet at close range while covering clashes between

Morsi supporters and opponents. He died a week later. Other journalists who

were injured as they reported on these confrontations included Mohamed Azouz

of Al-Gomhuria, Osama al-Shazzly of the private daily Al-Badil, Ahmed Abd

al-Salam of the private daily Al-Alam al-Yawm, Sahar Talaat of Radio France

Internationale, Ahmed Khair Eldeen of ONTV, and freelance journalist Mohamed

Saad. Two foreign journalists were also attacked in the demonstrations:

reporter Mehmet Akif Ersoy and cameraman Adil Ahmet from

Turkey’s TRT television. Also in December, Islamist groups attempted to silence

criticism of the government by besieging Media Production City, a facility that

houses all of Egypt’s private satellite television studios. The assailants attacked

journalists and threatened the lives of television network employees. Neither the

security forces nor the prosecutor general took any measures to combat this

intimidation.

Egypt has more than 500 newspapers, magazines, journals, and other periodicals,

and during Mubarak’s rule the vast majority were in the hands of the state, which

owned 99 percent of newspaper retail outlets. Since the 2011 uprising, there has

been significant ferment in the media sector as new outlets proliferate. Under

Mubarak, all terrestrial television broadcasters—two national and six

regional—were owned and operated by the government through the ERTU.

However, there were four privately owned, independent satellite channels and

several pan-Arab stations that attracted wide viewership. At least 16 new

channels have emerged in the post-Mubarak era. Media ownership patterns,

spending, revenues, and advertising remain beyond transparent scrutiny across

the industry. The government supports state media directly and through

advertising subsidies, although it is unclear what types of advertising subsidies

exist. Independent media that criticized the Morsi government or the Muslim

Brotherhood  came  under  financial  pressure  in  late 2012,  as  the government

influences  advertisers.  Such  pressure  has  been  exacerbated  by  the economic

turmoil in the country. Both government and private newspapers have been

forced  to  slash  their  budgets  to  account  for  financial  shortfalls,  though  no

notable newspaper or station went out of business in 2012.

Some 44 percent of Egyptians accessed the internet regularly during 2012, and

nearly 70 percent had access to mobile telephones. Social media, particularly

Facebook and Twitter, play a key role in spreading news and information.

Egypt | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/egypt

4 of 5 8/13/2013 10:16 AM



About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Freedom House Kyrgyzstan Peace in the Caucasus

Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Egypt | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/egypt

5 of 5 8/13/2013 10:16 AM


