
About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Equatorial Guinea Freedom of the Press 2013

The regime of longtime president Teodoro Obiang Nguema Mbasogo continued

to clamp down on the media during 2012. Freedoms of expression and the press

are legally guaranteed and assured in public declarations by Obiang, but these

rights are ignored in practice. As in past years, the government relied on its

extensive powers under the Law on the Press, Publishing, and Audiovisual Media

to severely restrict journalistic activity. By law, the government has

prepublication access to press materials, which encourages self-censorship.

There are no laws guaranteeing freedom of information. Local journalists and

private publications are required to register with the government through a

prohibitively complex and bureaucratic process.

Almost all local coverage is orchestrated or tightly controlled by the government,

and state-controlled media do not cover international news unless the president

or another senior official travels  abroad. Journalists  in recent years have been

permitted to voice mild or vague criticism of government institutions, but

criticism of the president, his family, other high-ranking officials, or the security

forces is not tolerated. The media have been unable to report on the multiple

international criminal investigations into alleged money laundering by the

president’s son. Several acts of international news censorship emerged in 2012.

Just as in 2011, when news of the Arab Spring uprisings was blacked out, the

state radio and television broadcaster RTVGE was instructed not to report on

the  political  unrest  in  Mali  or  on  the  ongoing  civil  conflict  in  Syria.  Few

international journalists are granted access to the country, and those who are

face routine censorship, particularly on coverage of poverty and the oil sector.

Journalists who cross the line into impermissible reporting typically suffer

reprisals. In May 2012, the director general of RTVGE barred independent

journalist Samuel Obiang Mbana from participating in a televised debate on

press freedom because he was deemed “problematic.” In October, state officials

canceled the RTVGE radio program Cultura en Casa after a guest criticized a

Supreme Court judge for his involvement in the demolition of homes in the city of

Bata.

The most influential medium in the country is radio, and all domestic radio and

television stations are operated by the government or members of the

president’s family. The top two radio stations are the state-run Radio Nacional de

Guinea Ecuatorial and the private Radio Asonga, owned by the president’s son.

Applications to open private radio stations have been pending for several years

but remain unapproved. Uncensored satellite broadcasts are increasingly

available to those who can afford the service. The government operates at least

two newspapers, while a handful are published by nominally independent figures

or members of the small political opposition. El Lector, which claims to be an

independent newspaper, was launched at the National University of Equatorial

Guinea in 2012. However, the paper’s articles tend to praise the Obiang

government. The country has little of the infrastructure necessary for

independent media to operate, such as printing presses and newspaper retailers,

and the lack of a well-developed local private sector hinders the ability of media

outlets to raise revenues through advertisements. There are no national

2013
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

91
LEGAL
ENVIRONMENT

27
POLITICAL
ENVIRONMENT

37
ECONOMIC
ENVIRONMENT

27

Equatorial Guinea

Equatorial Guinea | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/equatorial-guinea

1 of 2 8/13/2013 10:17 AM



journalist unions or press freedom organizations registered in the country, and

the only publishing facility for print media is located at the Ministry of

Information. Print media are generally unavailable in rural areas.

An estimated 14 percent of the population accessed the internet in 2012. The

government does not overtly restrict internet access, due in part to a lack of basic

internet and mobile-telephone infrastructure. However, in 2011 a large drop in

online visits by Equatoguineans to Afrol News, an African online news service

that is often critical of the Obiang regime, has fueled speculation that the

government was attempting to block this site. There were no credible reports

that the authorities monitored e-mail or internet chat rooms in 2012. According

to the U.S. State Department, the internet has replaced broadcast media as the

primary medium for opposition views.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Freedom House Kyrgyzstan Peace in the Caucasus

Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Equatorial Guinea | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/equatorial-guinea

2 of 2 8/13/2013 10:17 AM


