
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Gabon Freedom of the Press 2013

The constitution guarantees freedom of expression and of the press, but

authorities continued to employ legal harassment, threats, and financial pressure

to curb critical reporting in 2012.

Libel can be treated as either a civil or a criminal offense, and the government is

permitted to criminalize civil suits and initiate criminal cases in response to the

alleged libel of  public officials. Publications can also be suspended for libel and

other offenses. The justice system was used to curtail press freedom on numerous

occasions during 2012. In March, six journalists were summoned for questioning

on their connections to a story that accused President Ali Bongo Ondimba’s chief

of staff, Maixent Accrombessi, of smuggling drugs, money, and women on the

presidential plane during an unofficial trip to Benin, which was widely reported in

the Beninese press. Two of the journalists fled the country for fear of being jailed,

though none of the six were formally charged. In October, the General Directorate

for Investigation interrogated Olivier Ndembi, a reporter for the progovernment

daily L’Union, for failing to disclose the names of several Gabonese politicians who

Gabon

Gabon | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/gabon

1 of 4 9/27/2013 1:41 PM



were alleged to be involved in ritual killings, a taboo subject in the country.

There is no freedom of information law, and access to official information remains

difficult in practice.

In 2012, the government continued to use its main media regulatory body, the

National Communications Council (CNC), to restrict critical journalism. Since all

nine members of the CNC are appointed by Bongo and the presidents of the two

chambers of parliament (both from Bongo’s Gabonese Democratic Party), the

body has been accused of being subject to considerable political interference. In

May, Guy Bertrand Mapangou, Bongo’s former presidential spokesman, was

named to chair the CNC, with local observers anticipating that he would impose

increased sanctions on journalists. In January, the CNC had suspended TV+ for

three months and the private weekly Échos du Nord for two months for

disseminating a New Year’s address by TV+ owner and opposition leader André

Mba Obame. The move followed a three-month suspension of TV+ in 2011 for

broadcasting Obame’s mock presidential inauguration, meant to question the

legitimacy of Bongo’s 2009 election. In August, the CNC suspended two

newspapers, Ezombolo and La Une, for six months for allegedly disrespecting public

institutions. Two progovernment newspapers, Le Scribouillard and Le Gri Gri de la

Griffe, were suspended for two months in September for publishing an unflattering

cartoon of a prominent politician.

Most media outlets occasionally voiced criticism of the government and ruling

party, but self-censorship persisted, especially when it came to the president.

There were no reports of physical attacks on journalists during 2012, though

intimidation  of  opposition  affiliates  did  occur.  In  August,  more  than  a  dozen

gunmen raided TV+ and burned its transmitters, marking the second attack on the

building since 2009.

The two government-affiliated newspapers, L’Union and Gabon Matin, are the only

dailies in the country. Twenty-three private weeklies and monthlies print

sporadically  due  to  financial  constraints  and  government-ordered  suspensions.

Foreign publications are readily available. Gabon has seven private radio stations

and four private television stations. The government owns two radio stations and

two television stations that broadcast nationwide. Satellite television is also

available to those who can afford it, and foreign radio broadcasts are widely

accessible. Government officials and other powerful figures use financial pressure

to control the press, and ownership of media outlets is opaque.

Gabon | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/gabon

2 of 4 9/27/2013 1:41 PM



Nearly 9 percent of the population accessed the internet in 2012. There were no

reports  of  internet  censorship,  but  until  2011,  access  to  the  sole  fiber-optic

submarine cable was monopolized by Gabon Telecom, and broadband internet

penetration was limited by high costs and lack of availability outside the capital.

The arrival of a second cable in 2011, part of the Africa Coast to Europe (ACE)

project, improved the prospects for lower prices, wider connectivity, and

increasing internet use.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Not Free
PRESS FREEDOM SCORE

71
LEGAL ENVIRONMENT

24
POLITICAL ENVIRONMENT

25
ECONOMIC ENVIRONMENT

22

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Gabon | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/gabon

3 of 4 9/27/2013 1:41 PM



Credits

Subscribe

Gabon | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/gabon

4 of 4 9/27/2013 1:41 PM


